Annons

Dyra batterier ett känsligt ämne för biltillverkare

– Vi följde hela leveranskedjan fram till gruvan för att se att mänskliga rättigheter respekteras. Det säger Martina Buchhauser, inköpschef på Volvo Cars.
– Vi följde hela leveranskedjan fram till gruvan för att se att mänskliga rättigheter respekteras. Det säger Martina Buchhauser, inköpschef på Volvo Cars. Foto: Gustaf Sjöholm/Volvo

När bilarna elektrifieras blir det stora förändringar för biltillverkarna. De måste hantera dyra batterier som ibland tillverkas med tvivelaktiga metoder.

Under strecket
Publicerad

– Nu vill alla ha tag på batterier. Det är fascinerande att vara med om en så stor förändring i industrin.

Det säger Martina Buchhauser som är inköpschef på Volvo Cars.

På ett sätt kan man säga att hennes jobb med att köpa in delar blir lättare när elbilarna kommer. Det krävs nämligen färre delar i en elbil än i en bil med förbränningsmotor.

Men det är samtidigt dyra delar. Batterierna till en elbil beräknas stå för 30-40 procent av tillverkningskostnaden, beroende på vilken typ av bil det är.

Det har också varit svårt att få tag på tillräckligt med batterier. Fast det oroar inte Martina Buchhauser.

– Vi har inga problem med leveranser av batterier. Vi har långsiktiga avtal med två leverantörer, nästan för hela nästa decennium.

Ett annat problem med elektrifieringen är att batterierna är beroende av råvaror som kobolt. Stundtals tas de fram av barnarbetare i gruvor i Kongo-Kinshasa, vilket har fått stor uppmärksamhet.

Enligt Martina Buchhauser har Volvo Cars lagt mycket kraft på att se till att mänskliga rättigheter respekteras, även i gruvorna. Man har bland annat infört blockkedjeteknik för att kunna spåra material som används till Volvos bilar.

– Våra leverantörer står bakom våra ambitioner. De inser att det är affärsmässigt rätt eftersom folk frågar om kobolt och CO2-utsläpp. Folk köper en annan bil om vi inte kan visa att den är hållbart tillverkad, säger Martina Buchhauser.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons