Annons
Kommentar

Erica Treijs:Dyra prylar räcker inte – du måste svettas också

Nyheten slog ned som en bomb. Nästan hälften av alla svenskar har inte bara dålig utan farligt dålig kondition. Kanske kan du som tränar regelbundet andas ut nu, men kör du tillräckligt hårt?

Under strecket
Publicerad

Personerna på bilden är inte kopplade till artikeln, utan ser tvärtemot ut att orka hård träning.

Foto: Maja Suslin/TTBild 1 av 1

Personerna på bilden är inte kopplade till artikeln, utan ser tvärtemot ut att orka hård träning.

Foto: Maja Suslin/TTBild 1 av 1
Personerna på bilden är inte kopplade till artikeln, utan ser tvärtemot ut att orka hård träning.
Personerna på bilden är inte kopplade till artikeln, utan ser tvärtemot ut att orka hård träning. Foto: Maja Suslin/TT

Enligt en ny undersökning gjord av GIH klarar knappt hälften en rask promenad på tio minuter utan att tappa andan. Slå i taket på VO2-max, som det heter på klinisk svenska – alltså syreupptagningsförmåga. Skamligt dåligt på ren svenska.

Ingen kan ha undgått rapporter om ökad skärmtid och att kroppsarbete i allt högre grad ersatts av kontorsdito, där det enda som tränas är sittfläsket. Ändå är det svårt att ta in att så många är i urusel form.

Visst, många människor kan inte delta i fysisk aktivitet på grund av ålder, sjukdom, skador eller utsatthet långt utanför normalkurvan, men det är inte dessa individer vi talar om, utan sådana som kan och vill, men ändå inte får till det. Om unga män som borde klara mer än en rask promenad.

Annons
Annons

Och vi blir allt fler. Omkring 1,4 miljarder av jordens befolkning rör sig så lite att det medför en ökad risk för ohälsa, enligt en studie som publicerades i The Lancet Global Health för några år sedan.

Om man exempelvis tryckt i sin oformliga rumpa i ett par tights så är syftet att också svettdroppar ska trilla.

Fler är också de som inte vill förstå att kondition kommer av ansträngning. Och att det därför gäller att trycka på när tillfälle ges.

Om man exempelvis tryckt i sin oformliga rumpa i ett par tights så är syftet att också svettdroppar ska trilla, fläsk dallra, bröstkorgar hävas och ansiktsfärg stiga – det är själva vitsen. Det räcker alltså inte att köpa dyra prylar eller egna tränare som skriker och peppar – om man inte tar i. Och det ska kännas jobbigt för stunden. Det är inte farligt för en frisk individ, utan härligt!

Varför rör vi då inte på oss? Många svarar att de inte hinner, vilket naturligtvis inte är sant. För vardagsmotion räcker långt – promenader, trappor, trädgårdsskötsel, svampplockning påverkar både hälsa och flås. Men inte ens det får vi bevisligen till. Värst utförsbacke vad gäller kondis ser forskarna bland män, yngre, lågutbildade och de som bor i landsbygdslän. Segregering och socioekonomiska faktorer, visst, men det är heller inte hela sanningen.

För att hitta eufori och verkliga träningskickar tar det två månaders träning.

Träningshatare tar helt enkelt inte i tillräckligt och ger sig aldrig tid att komma över tröskeln då man börjar få betalt i form av bättre hälsa, minskad trötthet, mindre daller – och inte bara illaluktande kläder och fler förkylningar.

Det finns endorfiner att nå, men då måste hjärtat få picka på också utanför den mysiga komfortzonen. För att hitta eufori och verkliga träningskickar tar det två månaders träning. Först då ökar koncentrationen av endorfiner i blodet väsentligt, enligt Runners World.

Men många förmår sig varken att träna tillräckligt hårt eller länge för att få del av träningens verkliga sötma. Det finns inget mer outhärdligt än att sitta av ett pass på en träningscykel – utan att köra skiten ur sig.

Men när pulsen är hög och stabil, svetten sprutar och benen trummar på då kommer leendet. Och betalningen i form av syreupptagningsförmåga långt över Medelsvenssons.

Efter reklamen visas:
Varannan vuxen har farligt dålig kondition
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons