Earl Sweatshirt
Hiphop
Tan Cressida/WMG
2019

Betyg: 4 av 6

Den kaliforniske rapparen Earl Sweatshirts förra album, ”Some rap songs”, var tjugofem minuter långt. ”Feet of clay” är bara sexton fascinerande korta minuter.

När musikkollektivet Odd Future bildades i Los Angeles kring 2007 var medlemmarna smått oräkneliga, samtliga okända och hela deras väsen en smula oklart, nästan surrealistiskt svårdechiffrerat. Syltmunksmönstrade strumpor och t-shirts med en laserögd – men väldigt söt – kattunge-logotyp utgjorde en lika väsentlig del av deras initiala verksamhet som någonsin deras omsusade tidiga mixtapes.

I dag tillhör två av Odd Futures medlemmar några av svart amerikansk musiks största och mest respekterade superstjänor: Frank Ocean och Tyler, the Creator.

Båda representerar en inkluderande modernitet som har gjort dem till förebilder långt, långt utanför mer konservativt traditionell hiphop och r’n’b. Dessutom har de visat sig vara mästerliga entreprenörer: deras respektive utflykter i de formgivna handelsvaror som har ersatt fysiska skivor överträffade de flestas, både ekonomiskt och rent estetiskt. I Tyler, the Creators fall så pass att hans klädmärke Golf Wang på egen hand i dag har växt sig större än till och med artisten bakom det.

Earl Sweatshirt – ”Feet of clay”.

Bild 1 av 1

Den tredje Odd Future-medlemmen, som fortfarande förtjänar en strålande framtid, är Earl Sweatshirt. Han är också den knepigaste av dem men den vars soloproduktion jag har noterat att jag oftast återkommer till.

Kanske är det för att musiken han gör så enkelt kan uppfattas som krävande. Det är den egentligen inte alls, snarare är den bara egensinnigt uppriktig. Blott de självutlämnande ämnena i hans lyrik – en pågående kamp mot depression, destruktiv självmedicinering och sorg – kan eventuellt kategoriseras som just krävande. Eller, om man så vill, bara väldigt viktiga.

”Some rap songs” var en kort och oerhört koncis konversation med hans föräldrar, i synnerhet hans frånvarande far, den sydafrikanske poeten Keorapetse Kgositsile och också ett flertal nickar till Sweatshirts farbror, musikern Hugh Masekela, som just hade gått bort.

Earl Sweatshirt – ”Feet of clay”.
Earl Sweatshirt – ”Feet of clay”.

I Earl Sweatshirts musikaliska värld är orden, fraserna, och deras innebörd alltid viktigare än rösten eller inramningen. Någon beskrev dem i en text om ett av hans tidigare verk som ”klaustrofobisk nostalgi”. Orden svävar fram, ofta nästan i en egen frijazzsfär, över till synes otympliga soulsamplingar från Mtume, ett dragspel här, en arabiskklinga trudelutt där och spöklikt ostämda RZA-pianon.

Det ska låta som om musiken är arrangerad med lovikavantar, överdrivet slarvig och till synes spontan – men samtidigt är det väldigt exakt, genomtänkt in i minsta kirurgiska detalj. Inte helt olikt hur den teoretiske Detroit-producenten J Dilla arbetade och resonerade. De abrupta samplingarnas knapphändighet skär sig tilltalande mot Sweatshirts röst som oberörd av tempoväxlingar eller tystnad obekymrat fortsätter tala i släpiga tungor.

För tjugo år sedan hade Earl Sweatshirts avantgardistiska metodik kategoriserats som ”alternativ”. Det var inte ens då på något vis speciellt eftersträvansvärt – det innebar alltför ofta att man låstes in i en skivsamlande subkultur utan nödutgångar. 2019 förhåller det sig lyckligtvis inte nödvändigtvis längre så; det som är avantgardism i ett öra är en megahit i ett annat.

Mer än något annat utgör ”Feet of clay” en modern liten novellsamling, en välskriven pamflett från en artist som framförallt strävar efter att understryka sina textmässiga syften.

När Earl Sweatshirt väl har sagt vad han har på hjärtat och det råkade räcka med sexton korta minuter så räcker det med sexton minuter.