Annons

Göra sig av med EddyMakalöst spelat – en tolkning som tar andan ur åskådaren

Björn Elgerd som Eddy Bellegueule.
Björn Elgerd som Eddy Bellegueule. Foto: Markus Gårder

Scenversionen av Édouard Louis bok är en tolkning som med sin explosiva kraft tar andan ur åskådaren. Eddy är ett djur i en bur av andras fördomar och hat, skriver Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

Göra sig av med Eddy

Genre
Teater
Regi
Per Öhagen
Medverkande
Björn Elgerd
Var
Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen
Text
Édouard Louis

Dramatisering: Lucia Cajchanova

Eddy är barn av fransk småstadsfattigdom. En utsliten, sjukskriven och alkoholiserad far. En mor som torkar andras skit – som hon säger. En modern slum, med trånga horisonter där man från botten av samhället slår skoningslöst mot dem som kan räknas som mer utsatta: utlänningar, exempelvis, eller bögar.

Den självbiografiska romanen ”Göra sig kvitt Eddy Bellegueule” kom 2014 då Eddy som nu ändrat namn till Édouard Louis beskriver sin våldsamma uppväxt. Han var då 22 år och fast besluten att hitta en miljö, ett liv där hans homosexualitet och identitet var accepterad och där han inte blev regelmässigt misshandlad. Det är en stark och obehaglig bok om våld och en hierarkisk och obeveklig kryptofascism.

Kulturhuset Stadsteater Skärholmen iscensätter nu texten som en 75 minuter lång monolog där Björn Elgerd fantastiskt kraftfullt och obönhörligt spelar upp denna skitiga uppväxt. Lucia Cajchanova har skickligt dramatiserat texten. Här blir homosexualiteten ingen huvudsak, istället är det Eddys veka karaktär, det faktum att han avviker genom sin känslighet som är tydligast, det ökar graden av igenkänning.

Regissören Per Öhagen har valt att skapa en iscensättning som närmast vrålar av smärta. Han blandar text, dans och ett maniskt rörelseschema. Eddy är ett djur i en bur av andras fördomar och hat. Det hela liknar en tidig uppsättning på Unga Klara, den låter inte publiken vila en sekund.

Björn Elgerd är som en frustrerad urkraft som tvingat lära sig vara manlig, han är smittad av en testesterondriven aggressivitet. Bara momentant låtar han oss ana pojken som skälver av den skam andra pådyvlar honom. Det är makalöst spelat.

”Göra sig av med Eddy” ges för gymnasiet och är en kraftfull knockout, en tolkning som tar andan ur åskådaren. Med sin explosiva kraft, sin skildring av råa sociala strukturer är den värd att ses av alla.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons