Annons

Efter 115 år – nu gick bilen i mål på Stadion

Bilen vid ett kronprinsbesök 1906 i Surahammar.
Bilen vid ett kronprinsbesök 1906 i Surahammar. Foto: Surahammars Bruksmuseums arkiv

12 juni 1904 avgjordes Sveriges första ”automobiltäfling”. En av bilarna bröt loppet efter en dramatisk krasch – en SvD-reporter fanns med i fordonet. På lördagen gick bilen efter 115 år äntligen i mål på Stockholm Stadion.

– Det blev en succé, säger Wilhelm Douglas, generalsekreterare i KAK.

Under strecket
Publicerad

SvD den 13 juni 1904.

Bild 1 av 3

Vabis 1903 vid en bilutställningen i Paris.

Foto: Surahammars Bruksmuseums arkiv Bild 2 av 3

Bilen är Sveriges äldsta bevarade tävlingsbil och deltog i höstas i det anrika uppvisningsloppet London-Brighton Run.

Foto: Nic Serpell-Rand Bild 3 av 3

SvD den 13 juni 1904.

Bild 1 av 1

Denna Vabis 1903 är Sveriges äldsta bevarade tävlingsbil och deltog i höstas i det anrika uppvisningsloppet London-Brighton Run, där bilen belönades med flera hedersutmärkelser och priser.

Loppet som nu efter 115 år avslutades för denna bil går att läsa om i SvD:s digitala arkiv. Det är alltså till och med så att en SvD-reporter satt i just denna bil! Tio bilar deltog i denna historiska första biltävling i Sverige som arrangerades av SAK – Svenska Automobilklubben – senare KAK, Kungliga Automobilklubben. Tävlingssträckan var Stockholm-Uppsala tur och retur.

På lördagen körde bilen de sju milen från Flottsundsbron söder om Uppsala till Stockholms Stadion där Hans Gillebrink, ordförande i KAK:s historiska kommitté, hade den stora äran att flagga fordonet i mål.

– Allt har gått jättebra, berättar Wilhelm Douglas, generalsekreterare i KAK.

SvD den 13 juni 1904.
SvD den 13 juni 1904.
Annons
Annons

Vabis 1903 vid en bilutställningen i Paris.

Foto: Surahammars Bruksmuseums arkiv Bild 1 av 1

I SvD:s artikel 1904 framgår det att hundratals åskådare var på plats vid starten vid Idrottsparken – som låg på den plats där numera Stockholm Stadion finns.

”Sedan vi kommit ut på Valhallavägen sätta vi full maskin mot okända öden lifligt hälsade av det morgontidiga Stockholm. Det är svårare att komma ut ur staden den rätta vägen än man kan tro, trots att vi har generalstabens stora karta med oss”, skriver reportern som skriver under pseudonymen ”Jycke”.

Vidare beskriver han färden i målande ordalag: Den ”automobilsjuka” som alla i bilen känner av, ”de unga uppländska flickorna” som kastar blommor till dem och rasten där konstaplar ingriper sedan ”hela det unga Uppsala försökt storma gården för att taga automobilvidundren i närmare skärskådande”.

Vabis 1903 vid en bilutställningen i Paris.
Vabis 1903 vid en bilutställningen i Paris. Foto: Surahammars Bruksmuseums arkiv

Reportern flikar också in om pausen i Uppsala att ”man knappt har hunnit skölja ner en kopp kaffe och rökt en cigarr förrän starttiden är inne”.

På tillbakavägen inträffar den krasch som är orsaken till att tävlingen nu 115 år senare uppmärksammas.

Bländande sol och dammoln från en annan bil beskriver reportern som orsak till att föraren tappar kontrollen över bilen vid Flottsundsbron i – den numera föga skräckframkallande – hastigheten 35 kilometer i timmen.

”Vi kastas högt upp i luften av en kraftig stöt, men lyckas hålla oss kvar i bilen. Vi hade icke beräknat att Flottsundsbron är formad som ryggen på en tvåpucklig kamel och vi fingo nu sota för vår oförsiktighet”.

Annons
Annons

Bilen är Sveriges äldsta bevarade tävlingsbil och deltog i höstas i det anrika uppvisningsloppet London-Brighton Run.

Foto: Nic Serpell-Rand Bild 1 av 1

Trots hjälp från Flottsundsbor lyckas de inte få bilen körduglig. Bilen får senare forslas sjövägen till Södertälje och SvD:s reporter får ta tåget till huvudstaden.

Läs hela artikeln från 1904 härsvd.se

Men nu har den unika bilen, som förs fram av cirka 20-talet hästkrafter, alltså fullföljt loppet på riktigt. Vabis (Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertälje) startades 1891. Grundare var Surahammars Bruks AB. Dess första syfte var att tillverka järnvägsmaterial. Vabis första bil lämnade fabriken 1901.

Bilen är Sveriges äldsta bevarade tävlingsbil och deltog i höstas i det anrika uppvisningsloppet London-Brighton Run.
Bilen är Sveriges äldsta bevarade tävlingsbil och deltog i höstas i det anrika uppvisningsloppet London-Brighton Run. Foto: Nic Serpell-Rand

Vabis 1903 kommer på söndagen i samband med Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial att delta i den motorhistoriska kortege om cirka 250 bilar som startar klockan 08.50 i Hagaparken och har målgång på gärdena bredvid Manilla ute på Djurgården.

– Ta chansen och se en unik samling bilar, säger Wilhelm Douglas.

Sök själv – så skrev SvD om automobiler

Laddar…

Med några enkla knapptryck kan du söka dig fram till SvD:s alla artiklar i ämnet. Skriv exempelvis in ordet ”automobil” i sökverktyget här ovan. I SvD arkiv finns alla artiklar sedan starten 1884.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons