Annons

Efter avslöjandet – V kräver sanningen om röda linjen

”Det låter skumt”, säger oppositionslandstingsrådet Gunilla Roxby Cromvall (V) – och kräver att alla korten ska upp på bordet.

Beskedet kommer efter att en tidigare vd på SL hävdat att de gamla vagnarna är kvar i de kontroversiella US-leasar som SvD har granskat.

Under strecket
Publicerad

Det finns flera märkliga oklarheter i de uppgifter SL lämnat om de gamla tunnelbanevagnarna och röda linjen. Nu vill politiker ha svar i trafiknämnden.

Foto: Hasse Holmberg Bild 1 av 2

De gamla t-banevagnarna i US-leasen som SvD granskat är från 1985–1989. Det är svårt att byta ut det gamla signalsystemet från 1960-talet, om de gamla vagnarna samtidigt ska rulla med ett modernt signalsystem behöver de byggas om.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2

Det finns flera märkliga oklarheter i de uppgifter SL lämnat om de gamla tunnelbanevagnarna och röda linjen. Nu vill politiker ha svar i trafiknämnden.

Foto: Hasse Holmberg Bild 1 av 1
Det finns flera märkliga oklarheter i de uppgifter SL lämnat om de gamla tunnelbanevagnarna och röda linjen. Nu vill politiker ha svar i trafiknämnden.
Det finns flera märkliga oklarheter i de uppgifter SL lämnat om de gamla tunnelbanevagnarna och röda linjen. Nu vill politiker ha svar i trafiknämnden. Foto: Hasse Holmberg

Ett bedrägeri mot medborgarna och ett krav på att trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) ”säger som det är” om de gamla tunnelbanevagnarna som ännu rullar på röda linjen i Stockholm. Det sa SL:s tidigare vd Lennart Jangälv i en intervju med SvD.

Men svaret från Tamsons dröjer. SvD har kort träffat trafiklandstingsrådet och ställt frågor om den före detta SL-chefens uppgifter.

– Jag har inte haft tid att sätta mig in i det, säger Tamsons.

Men från annat håll i landstingspolitiken höjs röster efter Jangälvs uppgifter. Tidigare beslut och information har gjort gällande att SL och Transitio inte har kvar någon amerikansk lease i de gamla vagnarna från 1980-talet. Lennart Jangälv hävdar det motsatta.

– SL döljer de verkliga orsakerna till att de här gamla vagnarna fortfarande rullar, sa Jangälv och menade att vagnarna är kvar eftersom leasen inte är helt avslutad.

Annons
Annons

De gamla t-banevagnarna i US-leasen som SvD granskat är från 1985–1989. Det är svårt att byta ut det gamla signalsystemet från 1960-talet, om de gamla vagnarna samtidigt ska rulla med ett modernt signalsystem behöver de byggas om.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Vänsterpartiet ser allvarligt på uppgifterna som kommit fram.

– Det här är ju inte den information vi har fått i trafiknämnden, säger Gunilla Roxby Cromwall, politisk gruppledare för Vänsterpartiet i
landstingsstyrelsen.

– Det är oerhört allvarligt, det är skatte- och resenärsfinansierad kollektivtrafik. Det ska vara öppna kort gentemot medborgarna.

Med anledning av SvD:s granskning kommer nu ett flertal frågor att lyftas i kommande trafiknämnd.

En av frågorna som SL och trafikförvaltningen inte velat kommentera är om de gamla vagnarna haft ett affärsupplägg via skatteparadis.

De gamla t-banevagnarna i US-leasen som SvD granskat är från 1985–1989. Det är svårt att byta ut det gamla signalsystemet från 1960-talet, om de gamla vagnarna samtidigt ska rulla med ett modernt signalsystem behöver de byggas om.
De gamla t-banevagnarna i US-leasen som SvD granskat är från 1985–1989. Det är svårt att byta ut det gamla signalsystemet från 1960-talet, om de gamla vagnarna samtidigt ska rulla med ett modernt signalsystem behöver de byggas om. Foto: Tomas Oneborg

Varför tar inte ni politiker reda på om det finns skatteparadis i affärsupplägget eller inte?

– Absolut, som sagt, jag har lämnat in en skrivelse. Vi vill ha alla korten på bordet så det blir en av frågorna, absolut, säger Cromby Roxwall.

Varför har ingen agerat ännu tror du?

– Både vi och Socialdemokraterna vill ha reda på vad som hänt med US-leasarna. Vi får inga svar direkt men nu har vi en kommande trafiknämnd. Då har de haft tid på sig att svara, säger hon.

Flera oklara besked och frågetecken finns också i hur SL hanterat frågorna kring US-leasarna.

2013 sa till exempel SL:s stabschef i en intervju med SVT att US-leasen var avslutad och att de gamla vagnarna skulle bort. Det har fortfarande inte hänt.

Annons
Annons

När SvD ställt frågor om uttalandet till SL så har de tagit tillbaka de uppgifterna.

Varför är det så oklara besked tror du?

– Det låter skumt, jag kan inte ge några svar. Det är trafiknämnd på tisdag. Jag får ställa en rak fråga om hur det är med US-leasarna och varför de gamla tågen fortfarande rullar.

En annan uppgift där det är oklara besked från SL handlar om vem som egentligen sa upp US-leasen med de 88 blå vagnarna. Frågan är viktig eftersom det normalt är väldigt dyrt att säga upp den här typen av avtal i förtid.

Efter reklamen visas:
Hur finansierar SL tunnelbanan?

Enligt SL ska det ha kommit en förfrågan från amerikanerna 2010 om att avbryta leasen. Frågan ställdes direkt till landstingsägda Transitio, som var en central part i den komplexa affären.

Men Transitio kan inte hitta några dokument som kan bekräfta den uppgiften. Istället pekar i princip alla dokument som SvD granskat på att det var SL som ville avbryta leasen, något som alltså slutligen aldrig skedde, enligt den före detta SL-vd:n Lennart Jangälv.

– Jag blir jättekonfunderad, jag måste fundera ett tag på vad ni säger, säger Gunilla Roxby Cromwall.

SvD har sökt oppositionslandstingsrådet Jens Sjöström (S) och landstingsrådet Tomas Eriksson (MP). De har inte velat kommentera uppgifterna.

Inte heller SL:s nuvarande vd Caroline Ottoson har velat kommentera.

Transitios vd har i en kommentar sagt att US-leasen med de gamla vagnarna är avslutad för deras del.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons