Annons

Efter böter – Kreml varnar brittiska medier

En redigeringsstudio på det ryska propagandaorganet RT:s kontor i Frankrike. Arkivbild.
En redigeringsstudio på det ryska propagandaorganet RT:s kontor i Frankrike. Arkivbild. Foto: Francois Mori/AP/TT
Under strecket
TT
Publicerad

Det ryska utrikesdepartement varnar brittiska medieföretag som bedriver verksamhet i Ryssland för "konsekvenser", sedan det ryska statskontrollerade propagandaorganet RT på fredagen bötfälldes i Storbritannien.

RT ska betala motsvarande drygt 2 200 000 kronor för att ha brutit mot brittiska regler kring opartiskhet. Mediebolaget anses av tillsynsmyndigheten Ofcom ha brustit i samband med rapportering kring förgiftningen av ex-spionen Sergej Skripal och hans dotter Julia Skripal i brittiska Salisbury, Ukrainakonflikten samt i rapporteringen om kriget i Syrien.

"Vi följer noggrant situationen och påminner brittiska medier som bedriver verksamhet i Ryssland att de bör vara beredda på att ta konsekvenserna", heter det i uttalandet från ryska UD.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons