Annons

Efter corona: Ökat tryck på att tillverka i Sverige

Coronaviruset har fått stor effekt på näringslivet i Kina och påverkar direkt även svenska företag. Här tar man tempen på arbetare vid en fabrik i Nanjing.
Coronaviruset har fått stor effekt på näringslivet i Kina och påverkar direkt även svenska företag. Här tar man tempen på arbetare vid en fabrik i Nanjing. Foto: TT

Virusets framfart har satt ljuset på sårbarheten i globala produktionskedjor. Flera svenska underleverantörer vittnar nu om förfrågningar om att flytta hem produktion från Kina – till Sverige.

Under strecket
Publicerad

Henrik Bjurestrand, vd för Formteknik i Gislaved kan få flytta produktion från Kina till Sverige. 

Foto: FormteknikBild 1 av 1

Faran i coronavirusets spår är långtifrån över. Den bilden tecknar flera svenska medelstora företag som SvD varit i kontakt med.

Även om en del fabriker dragit igång igen fortsätter problemen på andra håll.

– Vi har blivit varnade för att det kan bli materialbrist. I nuläget är våra projekt förskjutna med två till tre veckor, säger Henrik Bjurestrand, vd för Formteknik i Gislaved.

Bolaget tillverkar komponenter och verktyg som används för plastproduktion. När det blir förseningar i Kina påverkar det även bolagets kunder i Sverige.

Verksamheten i Kina är viktig på flera sätt. Bland annat är det, enligt Henrik Bjurestrand, 30-40 procent billigare att utveckla verktyg för plastproduktion i Kina. Det spelar stor roll i synnerhet när det handlar om tillverkning i små serier där verktygskostnaden väger tungt.

Trots det har det kommit frågor om Formteknik kanske ändå ska flytta en del produktion till Sverige.

– Det är ett stort jobb om man ska flytta över verksamheten till Sverige. Men en kund har ändå sagt att de vill att vi ska tillverka i Sverige, säger vd Henrik Bjurestrand.

Annons
Annons

Henrik Bjurestrand, vd för Formteknik i Gislaved kan få flytta produktion från Kina till Sverige. 

Foto: FormteknikBild 1 av 1
Henrik Bjurestrand, vd för Formteknik i Gislaved kan få flytta produktion från Kina till Sverige. 
Henrik Bjurestrand, vd för Formteknik i Gislaved kan få flytta produktion från Kina till Sverige.  Foto: Formteknik

Han tror också att krisen kring coronaviruset på sikt kan få en del företag att fundera på om mer av produktionen bör ske på hemmaplan. Just för att vara säkra på att de får sina leveranser.

– Det här kanske gör att man tänker till och är beredda att betala ett lite högre pris, säger Henrik Bjurestrand.

Ungefär likadant låter det när Peter Johansson, vd för Liljas Plast i Hillerstorp, summerar läget.

– Våra kunder undersöker vad som går att flytta med kort varsel och vi håller på och förbereder oss. Men det är en lång process att öka produktionen i Sverige, säger Peter Johansson.

Fast just nu handlar det ändå mest om att få igång produktionen i Kina. Liljas Plast har tillverkning både i Sverige och i Shanghaiområdet och säljer till telekom- och fordonsindustrin.

Efter det tidigare stoppet räknar Peter Johansson med att vara uppe i full takt i Kina igen inom någon vecka. Men det räcker inte att de egna anställda finns på plats.

För att allt ska fungera måste även bolagets underleverantörer komma igång och transporterna behöver fungera. Osäkerheten är stor om hur det går.

– Vi kommer att se effekter av det här åtminstone fram till halvårsskiftet, säger Peter Johansson.

I Åmål finns SEM som säljer delar till förbränningsmotorer som bland annat går till de svenska fordonsjättarna AB Volvo och Scania. Tom Gustavsson, vd för SEM, konstaterar att bolaget än så länge inte har drabbats av några större störningar i de egna anläggningarna i Kina.

– Vi är igång med produktionen i Kina sedan i torsdag och vi ser bara någon veckas försening, säger Tom Gustavsson.

Men även han påpekar att det är långa komplicerade kedjor av företag som levererar olika delar. Just nu är Tom Gustavsson framför allt orolig för hur bolagets underleverantörer i Kina klarar sig.

Det kan räcka att det saknas någon mindre komponent från Kina till SEM i Åmål. Då kan SEM få svårt att klara leveranserna till Scania och Volvo.

– Visst är det ett sårbart system. Det räcker med att en leverantör får brist, säger Tom Gustavsson.

Ett annat problem är att de flesta leveranserna från Kina sker med båt. Det gör att det kan ta lång tid att få fram produkterna även när produktionen har kommit igång.

Men det finns ett alternativ till båt, även om det är dyrare.

– Vi kan ta flygfrakt i stället. Det spelar faktiskt ingen roll vad det kostar för det blir ändå billigare än att tvingas stänga en fabrik, konstaterar Tom Gustavsson vd för SEM i Åmål.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons