Annons
Krönika

Jonas Fröberg:Efter haveriet vågar ingen ställa krav om vätgas

Varför skriver ni inte om bränslecellsbilar? Frågan kommer med jämna mellanrum. Svaret skulle kunna lyda: bränslecellsbilar tankar man med vätgas som bara finns på fyra mackar i Sverige. Därför är ämnet dött. Punkt.
Men det är det inte.

Under strecket
Publicerad

Bränslecellsbilen har en stor fördel: den går snabbt att tanka.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 1

Bränslecellsbilen har en stor fördel: den går snabbt att tanka.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 1
Bränslecellsbilen har en stor fördel: den går snabbt att tanka.
Bränslecellsbilen har en stor fördel: den går snabbt att tanka. Foto: Rolf Gildenlöw

En bränslecellsbil är förenklat en elbil utan batteriproblem. Ni vet, att det tar minst en halvtimme att ”snabbladda” ett batteri på långfärder, att batterier ännu är alldeles för dyra och ibland tarvar smutsig el för att tillverkas. Exakt hur kobolten hämtas från gruvorna i Kongo vill vi inte veta.

I bränslecellsbilen tankar man, förenklat, vätgas som vore det bensin ur en slang med en stor fördel: det går snabbt.

I det dryga decennium jag bevakat bilindustrin har det hetat att bränslecellsbilen är ”10 år bort”. Nu finns faktiskt bilar: Toyota Mirai och under 2017 fanns Hyundai IX35 FCEV. Det året nyregisterades 14 bränslecellsbilar av dessa två enda modeller och 2018 såldes endast fem (5) Toyota Mirai.

Antal bränslecellsbilar hittills 2019: noll (0).

Annons
Annons

Varför?

Låt mig gå tillbaka till 2005 för att börja leta svaret: då kom den så kallade pumplagen där alla mackar över en viss storlek måste ha förnybart bränsle (alternativet var att slå igen). Många mackägare satsade på E85 – etanol – eftersom alternativet, en tapp för biogas var mycket dyrare. Därefter dog etanolbilen en tämligen oförklarlig politisk död där många, många privatpersoner kände sig lurade. För att inte tala om de före detta mackägare på landsbygden som tvingats slå igen.

Därefter subventionerades snåla dieselbilar av miljöpolitiker. I dag vet vi hur det gick (även om de allt färre dieselbilar som säljs i dag ironiskt nog på grund av nya lagkrav aldrig varit så rena).

Nu lyfts elbilar fram. Politiker pressas att finansiera fler laddstolpar vilket är helt nödvändigt för elbilsutvecklingen.

Det är bra och samtidigt vill jag ända lyfta fram bränslecellsbilar. Men att i dag, efter etanolhaveriet och en infekterad landsbygdsdebatt, gå till politiker och mitt i ropen efter fler elstolpar viska: ”Jo, ehem, det är bra men ni borde subventionera typ 800 av något som heter vätgaspumpar också”.

Det kommer inte att hända. Inte nu.

Samtidigt fortsätter flera stora spelare i bilindustrin att hålla utvecklingen av vätgas- och bränslecellsbilar puttrande: Daimler, Audi, Toyota, Honda och Hyundai-Kia för att nämna några.

Det är bra. Kanske dominerar bränslecellsbilar om 15 år. Men just nu är de lika döda som etanolen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons