Annons

Efter pendelproblemen – betalning till MTR stoppas

Landstinget håller inne 50 miljoner kronor till tågbolaget MTR efter höstens stora problem med trängsel på pendeltåget.

– Det markerar hur allvarligt jag ser på problemen, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Under strecket
Publicerad

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att han ser allvarligt på problemen med MTR.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 2

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) är kritisk till hur Moderaterna och förvaltningen hanterat det första året med MTR.

Foto: Stockholm läns landstingBild 2 av 2

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att han ser allvarligt på problemen med MTR.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 1
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att han ser allvarligt på problemen med MTR.
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att han ser allvarligt på problemen med MTR. Foto: Adam Wrafter

Trängseln har ökat och fler avgångar ställs in efter att MTR tog över driften av Stockholms pendeltåg. Det visar SvD:s genomgång. Landstinget har inte fått den trafik man beställt.

Det trots att både MTR och den ansvarige politikern, Moderaternas Kristoffer Tamsons, sa att trafiken skulle bli betydligt bättre.

Trafiklandstingsrådet Tamsons säger till SvD att MTR:s första år kommer att summeras med både ros och ris.

Han pekar på att andelen nöjda resenärer har blivit större, enligt undersökningar. Men han säger också att MTR under hösten haft stora problem med att få tillräckligt många tågvagnar i trafik, vilket ökat trängseln.

Vi kommer att hålla inne betalningar i väntan på att MTR får ordning på problemen och bristerna.

Annons
Annons

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) är kritisk till hur Moderaterna och förvaltningen hanterat det första året med MTR.

Foto: Stockholm läns landstingBild 1 av 1

– Det är kopplat till tekniska problem och andra problem. Det är något som sticker ut och är extra allvarligt.

Därför stoppar landstinget nu tillfälligt en betalning på 50 miljoner kronor till MTR.

– Vi kommer att hålla inne betalningar i väntan på att MTR får ordning på problemen och bristerna, säger Kristoffer Tamsons.

Landstinget betalar MTR ungefär 150 miljoner kronor i månaden, så det är en tredjedel av månadsbetalningen som nu hålls inne.

Ersättningen till MTR består av en fast summa samt bonusar och böter på högst tio procent av summan. Som SvD tidigare berättat får MTR cirka 3 miljoner kronor extra av landstinget under årets första tio månader, enligt preliminära uppgifter.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) är kritisk till hur Moderaterna och förvaltningen hanterat det första året med MTR.
Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) är kritisk till hur Moderaterna och förvaltningen hanterat det första året med MTR. Foto: Stockholm läns landsting

Att MTR hamnar på plus trots problemen beror på att bolaget får en stor bonus för kundernas nöjdhet i enkätundersökningar.

De 50 miljoner som nu hålls inne är en helhetsbetalning och är alltså inte samma sak som bonusar och böter. Sannolikt får MTR de 50 miljonerna i ett senare skede. Böter däremot fastställs för varje månad utifrån vissa kriterier, och återbetalas inte när problemen åtgärdats.

Om det är så tycker jag verkligen man kan ifrågasätta om landstinget har gjort en lyckad upphandling.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi, Socialdemokraterna, är kritisk till hur Moderaterna och förvaltningen hanterat det första året med MTR.

– Tanken var att det skulle bli bättre, inte att det skulle bli sämre eller fortsätta på samma vis, säger hon.

Hon säger att det är anmärkningsvärt att MTR kan få bonus trots att landstinget inte är nöjt med trafiken.

– Om det är så tycker jag verkligen man kan ifrågasätta om landstinget har gjort en lyckad upphandling, säger Talla Alkurdi.

Alla partier i landstingets trafiknämnd ställde sig i december 2015 bakom beslutet att låta MTR ta över pendeltågen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons