Annons

Ekonom: ”Antalet bilar kan minska med 80 procent”

Delningsekonomin är på väg att ta fart. Bilindustrin kan revolutioneras, handeln få en helt annan roll och bostadssektorn drivas av helt nya principer. Vissa branscher har anledning att fundera mer än andra, tror ekonomiska experter.

– Bilflottan i en storstad som Stockholm kan minska med fyra femtedelar, säger ekonomen Stefan Fölster.

Under strecket
Publicerad

En av taxiföretaget Ubers självkörande bilar. Först när vi får bilar som kör sig själva blir delningsekonomin riktigt stor, tror ekonomen Stefan Fölster.

Foto: Jared Wickerham/APBild 1 av 2

Stefan Fölster, chef för tankesmedjan Reforminstitutet, förklarar att delningsekonomin kommer att leda till att ett antal branscher stöps om.

Foto: Henrik Montgomery/TTBild 2 av 2

En av taxiföretaget Ubers självkörande bilar. Först när vi får bilar som kör sig själva blir delningsekonomin riktigt stor, tror ekonomen Stefan Fölster.

Foto: Jared Wickerham/APBild 1 av 1
En av taxiföretaget Ubers självkörande bilar. Först när vi får bilar som kör sig själva blir delningsekonomin riktigt stor, tror ekonomen Stefan Fölster.
En av taxiföretaget Ubers självkörande bilar. Först när vi får bilar som kör sig själva blir delningsekonomin riktigt stor, tror ekonomen Stefan Fölster. Foto: Jared Wickerham/AP

Det är många som pratar om delningsekonomi just nu, men få som helt tydligt kan se vad den innebär.

– Det finns ingen tydlig definition. De flesta tänker nog på privatpersoner som hyr ut eller delar på saker, men det finns också en kommersiell sida, säger Stefan Fölster, chef för tankesmedjan Reforminstitutet.

Stora, omvälvande kliv i utvecklingen ger nya företag som har chans att snabbt bli jättar, förklarar han. Redan har företag som bostadsuthyrningstjänsten Airbnb och taxitjänsten Uber blivit mycket stora inom sina områden. Frågan är vilka branscher som har särskild anledning att vara på alerten framöver.

– Riktigt stor blir nog inte delningsekonomin förrän vi får självkörande bilar. De bilföreningar som finns nu är lite för krångliga för att bli stora, men när man kan beställa en självkörande bil som hämtar hem tonåringen, eller som kör en hem från festen, då kommer det att det att bli en helt annan sak, säger Stefan Fölster.

Annons
Annons

I ett samhälle där folk inte äger bilar kommer bilantalet att minska.

I stället för att äga en bil ansluter man sig till en taxiliknande tjänst och slipper köra själv. Man slipper dessutom sådant som vinterdäcksbyten, besiktningar och parkeringsbekymmer. Tekniken finns i princip redan, konstaterar Fölster, men det är ändå långt tills förarlösa bilar rullar runt på gatorna. Åtminstone 15 år, tror han.

– Det har gjorts simuleringar för vad det skulle innebära för bilflottan i en storstad som Stockholm. Den skulle kunna minska med fyra femtedelar, säger Stefan Fölster.

Frågan är vad det innebär för bilindustrin.

– Jag tror att biltillverkarna blir mer tjänsteföretag. I ett samhälle där folk inte äger bilar kommer bilantalet att minska, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Han tror inte att biltillverkarna kan tjäna mer pengar än de gör idag. Men företagen mobiliserar för fullt – en stor kamp pågår exempelvis med Google och Apple om vilken slags operativsystem de framtida bilarna ska ha, och vem som ska ha rätt till all den data som bilarnas kameror, sensorer och annan teknisk utrustning samlar in.

– Det blir nog svårt för Google och Apple att komma över informationen från bilarna. Den datan vill biltillverkarna tjäna pengar på, säger Engellau.

För samhället kan dock självkörande bilar bli rena julafton, tror han. Biltrafiken minskar och trafikmiljön kräver mindre utrymme. Dessutom innebär en högre nyttjandegrad av bilarna stora miljövinster.

En annan bransch som kommer att påverkas är detaljhandeln, enligt Stefan Fölster.

Annons
Annons

Stefan Fölster, chef för tankesmedjan Reforminstitutet, förklarar att delningsekonomin kommer att leda till att ett antal branscher stöps om.

Foto: Henrik Montgomery/TTBild 1 av 1

Rena mardrömmen för många, med minskad anställningstrygghet och kanske till och med en övergång till ett daglönarsystem.

– Samtidigt som handeln påverkas av minskad försäljning så ökar möjligheterna, exempelvis med leveranser direkt hem till kunder. Nya kombinationer av handel och distribution utvecklas, företaget Amazon håller till exempel på med det.

Jonas Arnberg, vd för Handelns utredningsinstitut (HUI), tror att delningsekonomin ger många möjligheter för handeln. HUI håller just nu på att undersöka de möjliga effekterna närmare, berättar han.

– Jag tror att handeln kommer att ”tjänstefieras”, genom att kombinera handel med annat, säger Jonas Arnberg.

Stefan Fölster, chef för tankesmedjan Reforminstitutet, förklarar att delningsekonomin kommer att leda till att ett antal branscher stöps om.
Stefan Fölster, chef för tankesmedjan Reforminstitutet, förklarar att delningsekonomin kommer att leda till att ett antal branscher stöps om. Foto: Henrik Montgomery/TT

Bostadsmarknaden påverkas också, tror Stefan Fölster. Airbnb är bara början.

– Men den riktigt stora påverkan är på arbetsmarknaden. Det är det som gör folk nervösa, säger Stefan Fölster.

Arbetskraft kommer att kunna hyras in lättare, för kortare tider, tror han. Rena mardrömmen för många, med minskad anställningstrygghet och kanske till och med en övergång till ett daglönarsystem. I vissa länder, som Tyskland, har man dock lyckats bättre med att förena delningsekonomin med vettiga villkor, enligt Fölster.

– Fast i exempelvis Italien måste stora grupper arbeta på det här sättet och annonsera ut sig per timme. I USA också. Det skapar en politisk back-lash, som banar väg för sådana som Donald Trump.

Fast att förbjuda delningsekonomin är inte någon framkomlig väg, tycker han.

– Man måste göra det möjligt att ta vanliga jobb också, säger Stefan Fölster.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons