Annons

Elbilar stekheta på Blocket – den toppar

Antalet sålda elbilar har ökat med 167 procent på begagnatmarknaden under årets första kvartal. ”Var fjärde elbil säljs inom en vecka. Även om det mattats av någon procent jämfört samma period i fjol som en naturlig följd av det stora utbudet av nyproducerade bilar”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket Fodorn.

Under strecket
Publicerad
Foto: Pontus Lundahl/ TT Bild 1 av 3
Foto: Mark Schiefelbein/TT Bild 2 av 3
Bild 3 av 3

1 / 11

Foto: Pontus Lundahl/ TT
Foto: Mark Schiefelbein/TT

Enligt statistik från Blocket Fordon har försäljningen av elbilar ökat med 167 procent under årets första kvartal jämfört med motsvarande period i fjol. Blocket kan inte uppge exakta siffror men enligt Blocket fordons pressansvarige, Tero Marjamäki, är det en ökning på tusentals bilar.

– I takt med att folk också vill ställa om från fossildrivna bilar har utbudet på andrahandsmarknaden ökat rejält, vilket resulterat i att priserna också generellt gått ned. Så för den som vill skaffa en begagnad elbil är det ett gynnsamt läge, säger han.

Tero Marjamäki tror att hålla i sig eftersom allt fler förare hellre identifierar sig som ägare av eldrivna fordon. Enligt honom sker ökningen i andrahandsförsäljning främst bland svenskar, trots den svaga kronan.

– Dock är efterfrågan är störst i de större städerna som Göteborg, Malmö och Stockholm, där elnätet är mer utvecklat, tillägger han.

Enligt statistiken finns det framförallt tio elbilsmodeller som säljer snabbast.

Annons
Annons

2011 lovade Renault att 20 procent av deras produktion skulle bestå av elbilar vid 2022.

Foto: Jacques Brinon / TT Bild 1 av 1

2 / 11

10. Renault Zoe

2011 lovade Renault att 20 procent av deras produktion skulle bestå av elbilar vid 2022.
2011 lovade Renault att 20 procent av deras produktion skulle bestå av elbilar vid 2022. Foto: Jacques Brinon / TT

På tionde plats hittar vi Renault Zoe, som sades vara första elbilen tillgänglig för allmänheten som kunde erbjuda en räckvidd på 40 mil enligt NEDC, den europeiska standarden för att mäta bränsleekonomi. I praktiken gick den nära 30 mil.
Idag har den ett medianpris på 232 000 kronor på andrahandsmarknaden.

Annons
Annons

Nissan Leaf.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

3 / 11

9. Nissan Leaf

Nissan Leaf.
Nissan Leaf. Foto: Pontus Lundahl/TT

Nissan Leaf blev utnämnd till årets bästa bil 2018 av Gröna Bilister och har en räckvidd på cirka 28 mil. På andrahandsmarknaden är medianpriset 229 000 kronor

Annons
Annons

Renault Twizy.

Foto: Michel Euler/TT Bild 1 av 1

4 / 11

8. Renault Twizy

Renault Twizy.
Renault Twizy. Foto: Michel Euler/TT

Renault Twizy finns i två varianter – en som har maxfart 45 km/tim och körs som EU-moped klass 2 och en som klarar 80 km/tim och är registrerad som fyrhjulig. Bilens batteri tar tre och en halv timme att ladda och har en räckvidd på fem till nio mil. Idag är medianpriset 117 000 kronor på andrahandsmarknaden.

Annons
Annons

BMW i3.

Foto: BMW Bild 1 av 1

5 / 11

7. BMW i-serien

BMW i3.
BMW i3. Foto: BMW

Den rena elbilen BMW i3 klarar 12 mil i praktisk körning enligt SvD:s biltest. Om bilen är utrustad med en så kallad räckviddsförlängare –som är en tvåcylindrig bensindriven motor på 0,647 liter och 34 hästkrafter – kommer man nästan det dubbla. Men då blir den 120 kilo tyngre vilket gör den långsammare i reaktionerna.
På andrahandsmarknaden går en av BMW:s bilar i i-serien för 375 000 kronor.

Annons
Annons

Tesla Model S.

Foto: Charles Krupa/TT Bild 1 av 1

6 / 11

6. Tesla Model S

Tesla Model S.
Tesla Model S. Foto: Charles Krupa/TT

Den här Teslan började säljas 2013 i Sverige, men släpptes tidigare i USA. 100 kWh-modellen klarar nära 50 mil på en laddning beroende på hastighet och väder. Accelerationen är häpnadsväckande: från 0 till 97 km/h på 2,2 sekunder. På andrahandsmarknaden går bilen för 685 000 kronor.

Annons
Annons

Volkswagen e-Golf

Foto: John Locher/ TT Bild 1 av 1

7 / 11

5. Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf Foto: John Locher/ TT

Volkswagen e-Golf ser ut precis som en vanlig Golf, klassikern som funnits i 40 år. Men e-Golf accelererar omedelbart, steglöst och tyst. Enligt Volkswagen ligger toppfarten på 140 km/h vilket kan räcka i normal svensk trafikrytm. Den laddas från snabbladdningsstolpar men även från vanliga eluttag med 230 volt. Bilens medianpris på andrahandsmarknaden är 339 000 kronor.

Annons
Annons

Den nya Kia Soul från SvD:s reportage om bilmässan i Geneve.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

8 / 11

4. Kia Soul

Den nya Kia Soul från SvD:s reportage om bilmässan i Geneve.
Den nya Kia Soul från SvD:s reportage om bilmässan i Geneve. Foto: Malin Hoelstad

Den nya Kia Soul har en räckvidd på 14 mil vid normal körning, och 21 mil om man kör i eko-läge. När SvD testade den under en knapp vecka i november var snittförbrukningen 15.5 KWh/100 km. Den officiella förbrukningen på 14.7 KWh stämmer alltså ovanligt bra, och eko-läget kan minska förbrukningen ytterligare.

Bilens medianpris på andrahandsmarknaden är 255 000 kronor.

Annons
Annons

Tesla model X visar upp sina svårmonterade ”måsvingar”.

Foto: Geert Vanden Wijngaert/TT Bild 1 av 1

9 / 11

3. Tesla Model X

Tesla model X visar upp sina svårmonterade ”måsvingar”.
Tesla model X visar upp sina svårmonterade ”måsvingar”. Foto: Geert Vanden Wijngaert/TT

Tesla Model X presenterades i Los Angeles 2012 och är i full produktion sedan 2016. På andrahandsmarknaden är medianpriset för en model X 995 000 kronor. Denna helelektriska personbil är känd för sina ”måsvingedörrar” som kan öppnas i princip varsomhelst tack vare sensorer. Beroende på batteripack nås 100 km/h på mellan 3,4 och 6,4 sekunder.

Annons
Annons

Tesla Model 3

Bild 1 av 1

10 / 11

2. Tesla Model 3

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Många har väntat länge på Tesla Model 3, men i år är den här. Det innebär praktiskt taget nypris för det som kallas ”folkteslan” – en bil med plats för fem personer. Medianpriset på den mycket begränsade andrahandsmarknaden där Tesla Model 3 just nu säljs snabbast av alla e-bilar är högre än baspriset på en så här ny bil: 724 000 kronor enligt Blocket Fordon. Men då ingår ofta tillägg för viss lackfärg, där röd är dyrast. En annan faktor som bidrar till att bilen ofta är dyrare i andra hand är att utrustning som adaptiv farthållare under en längre tid inte ingick i standardversionen av Tesla Model 3.

Grundmodellen har en räckvidd på över 30 mil och den accelererar till 100 km/h på under 6 sekunder.

Annons
Annons

Instrumentbrädan för elbilen Volkswagen e-U visar hastighet i mitten, laddning till höger samt körhjälp om hur man kör snålast till vänster.

Foto: Pontus Lundahl/ TT Bild 1 av 1

11 / 11

1. Volkswagen e-UP

Instrumentbrädan för elbilen Volkswagen e-U visar hastighet i mitten, laddning till höger samt körhjälp om hur man kör snålast till vänster.
Instrumentbrädan för elbilen Volkswagen e-U visar hastighet i mitten, laddning till höger samt körhjälp om hur man kör snålast till vänster. Foto: Pontus Lundahl/ TT

Den bil som säljer bäst är även Volkswagen e-UP, med det näst lägsta medianpriset på 142 000 kronor. Bilen är en identisk kopia av den bensindrivna Volkswagen UP och har en räckvidd på 10 mil. Det här är förövrigt Volkswagens allra minsta bil, men den finns både som 3-dörrars och 5-dörrars.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons