Annons

Elbilsracet igång – hård konkurrens för Volvo

Elbilarna blir betydligt tystare och i ljudlabbet utvecklar Volvo Cars konstgjort ljud för att bilarna ska höras även när de kör sakta i stan.
Elbilarna blir betydligt tystare och i ljudlabbet utvecklar Volvo Cars konstgjort ljud för att bilarna ska höras även när de kör sakta i stan. Foto: Gustaf Sjöholm/Volvo

Kampen om elbilsmarknaden är igång på allvar. Volvo Cars siktar på att hälften av bolagets nya bilar ska gå på batteri om fem år. Men konkurrensen blir stenhård när jättar som Volkswagen, Peugeot, BMW och Toyota nu ökar takten.

Under strecket
Publicerad

Det här är grunden till Volvos första elbil, XC40 Recharge.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 1 av 5

Henrik Green, teknikchef för Volvo Cars.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 2 av 5

Här inne långtidstestas batterierna för att se hur de påverkas av värme, kyla och olika sätt att köra bilarna.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 3 av 5

Magnus Johansson i Volvo Cars nya testanläggning för batterier. Kring 2025 räknar han med att det kommer en ny typ av batterier, solid state, som kan laddas snabbare och ger mer kraft till bilen.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 4 av 5

I ljudlabbet stängs alla yttre ljud ute och här hör man exakt hur en ny bil låter när man lägger på ett extra ljud.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 5 av 5

Det här är grunden till Volvos första elbil, XC40 Recharge.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 1 av 1

Det ser riktigt snyggt ut när Caroline Kjellin visar upp kärnan i Volvos första rena elbil. Allt som har med batterierna att göra är målat i orange och matchar de blåmålade elmotorerna, en där fram och en där bak.

– Motorerna görs av Siemens. Men i kommande modeller ska vi göra dem själva, säger Caroline Kjellin som är ansvarig för elektrisk framdrivning på Volvo Cars medan hon visar runt och förklarar alla detaljer i den lösning för eldrift som bolagets ingenjörer arbetat fram.

Det här är grunden till Volvos första elbil, XC40 Recharge.
Det här är grunden till Volvos första elbil, XC40 Recharge. Foto: Gustaf Sjöholm/Volvo

Nu kommer det inte att vara lika färgglatt när de här delarna i sommar börjar säljas som grunden i en färdig bil. Fast det gör kanske inte så mycket för varken batteri eller motorer kommer att synas för den som åker omkring i nya XC40 Recharge.

Annons
Annons

Henrik Green, teknikchef för Volvo Cars.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 1 av 1

Bilen är också starten på en enorm satsning mot elektrifiering som de kommande åren avgör hur det går för Volvo. Precis som elektrifieringen styr hur det i framtiden går för bolagets alla konkurrenter.

Volvo Cars ledning räknar till exempel med att redan till 2025 ska hälften av de bilar bolaget säljer vara rena batteribilar. Resten ska vara laddhybrider, som delvis går på el.

Det innebär i så fall en kraftig förändring mot i dag när Volvo ännu inte fått ut sin första rena elbil.

I den här omställningen spelar Henrik Green, teknikchef på Volvo Cars, en avgörande roll. Han måste få det hela att gå ihop när bolaget ska ta fram en ny elbilsmodell per år samtidigt som man fortsätter utveckla bensin- och dieselbilarna.

– Elbilarna går från 0 till 50 procent av vår produktion under 2025. De flesta skulle nog hålla med om att det är en snabb omställning och för att klara det måste vi ha flexibilitet, säger Henrik Green.

Flexibiliteten består bland annat i att Volvo valt en lite ovanlig teknikväg. De flesta av konkurrenterna har tagit fram en ny plattform för sina elbilar, som Volkswagen gjort med MEB till exempel.

Volvo använder däremot samma grund för både elbilar och bilar med förbränningsmotor. I ett första steg modifieras bara bolagets rätt nya CMA-plattform så den fungerar även för elbilar.

– Det gör att vi kan tillverka elbilarna på samma produktionslina som vi producerar andra CMA-bilar. Då får vi en mer effektiv produktion under överväxlingen till elbilar, säger Henrik Green.

Henrik Green, teknikchef för Volvo Cars.
Henrik Green, teknikchef för Volvo Cars. Foto: Gustaf Sjöholm/Volvo
Annons
Annons

Att Volvo valt den här strategin förklarar Henrik Green med att bolaget räknar med att det blir en snabb övergång till elbilar. Den omställningen hade blivit svårare att hantera om Volvo haft en separat produktion av elbilar.

Fast nu är det som sagt just det konkurrenterna gör. De väljer ett alternativ som är dyrare men som också ger en plattform som är optimerad just för elbilar.

– Vi har nog gjort olika bedömningar av hur snabbt omställningen ska gå. Redan för två år sedan insåg vi att vi snabbt måste gå över till en stor del elbilar. Sedan är det nog lättare att ha en separat produktionslina om man är större, säger Henrik Green.

Storleken har säkert betydelse. Även om Volvo Cars produktion ökat snabbt de senaste åren är bolaget i grunden en rätt liten spelare.

Tittar man på prognoserna över hur många elbilar det kommer att säljas i Europa framöver är det också uppenbart att Volvo de kommande åren möter en stenhård konkurrens från de större bolagen.

För de skärpta utsläppsreglerna tvingar alla tillverkare att börja sälja mer miljövänliga fordon och enligt den gröna tankesmedjan Transport and Environment kommer det redan under nästa  att säljas 72 rena elbilsmodeller i Europa.

Bara två av dem kommer från Volvo Cars och systerbolaget Polestar. 2025 har antalet ökat till 172 bilmodeller och då står Volvo/Polestar för sju av dem.

I särklass störst på den europeiska marknaden ser Volkswagen ut att bli, oavsett om man räknar rena batteribilar eller ladd-hybrider. Sedan kommer andra stora tillverkare som Toyota, BMW, PSA (Peugeot, Citroen, Opel), Daimler/Mercedes-Benz med flera.

Annons
Annons

Här inne långtidstestas batterierna för att se hur de påverkas av värme, kyla och olika sätt att köra bilarna.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 1 av 1

Volvo verkar i vilket fall ställa om snabbt. 2022 ska till exempel även SPA-plattformen för Volvos lite större bilar vara klar för eldrift när nya XC90 och Polestar 3 kommer. Då har Volvo två plattformar som kan användas för både elbilar och bilar med förbränningsmotor.

– Vad som händer därefter har vi inte bestämt. Sannolikt blir det rena elbilsplattformar. För ska vi klara klimatmålen då kan vi nog bara ha elbilar, säger Henrik Green.

Här inne långtidstestas batterierna för att se hur de påverkas av värme, kyla och olika sätt att köra bilarna.
Här inne långtidstestas batterierna för att se hur de påverkas av värme, kyla och olika sätt att köra bilarna. Foto: Gustaf Sjöholm/Volvo

Nu är det mycket som ska hända på vägen dit. I Volvos nya batterilabb, i sig en investering på omkring en halv miljard kronor, håller Magnus Johansson och Rebecka Tonnvik på med en av de viktigaste sakerna på den resan, att få till bättre batterier.

Här testar de att batterierna från tillverkarna LG Chem och CATL lever upp till Volvos krav. Men kanske än mer att batterierna på rätt sätt fungerar ihop med bilens system som styr hur elen används.

Systemet påverkar till exempel vilken effekt man får ut av batteriet, hur snabbt bilen får accelerera i olika lägen, hur temperaturen ska vara för att batteriet ska hålla länge och så vidare

– Vi vill ha en balans där bilen blir rolig att köra samtidigt som batteriet håller länge, säger Magnus Johansson ansvarig för labbet.

Han beskriver det också som att utvecklingen av batteriets styrprogram håller på bli riktig kärnkompetens för Volvo.

Annons
Annons

Magnus Johansson i Volvo Cars nya testanläggning för batterier. Kring 2025 räknar han med att det kommer en ny typ av batterier, solid state, som kan laddas snabbare och ger mer kraft till bilen.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 1 av 1

– Styrprogrammet påverkar mycket av bilens egenskaper. Utan ett styrsystem skulle dessutom batteriet i en bil hålla lika dåligt som i en mobiltelefon, säger Magnus Johansson.

Den frågan är förstås viktig. För bland många bilköpare är oron stor för hur lång körsträcka en batteribil klarar och hur länge själva batteriet håller.

Magnus Johansson i Volvo Cars nya testanläggning för batterier. Kring 2025 räknar han med att det kommer en ny typ av batterier, solid state, som kan laddas snabbare och ger mer kraft till bilen.
Magnus Johansson i Volvo Cars nya testanläggning för batterier. Kring 2025 räknar han med att det kommer en ny typ av batterier, solid state, som kan laddas snabbare och ger mer kraft till bilen. Foto: Gustaf Sjöholm/Volvo

Fast på det området verkar Caroline Kjellin, som ju är ansvarig för eldrift, ha ett lugnande svar.

– Batteriet ska hålla i bilens livslängd. Det är 15 år.

Nu är det fler utmaningar än så med batterierna. De är till exempel dyra och bidrar till att elbilar ligger högre i pris än jämförbara bensin- och dieselbilar.

Konsultfirman McKinsey har uppskattat att det under 2019 var omkring 50 procent dyrare att tillverka en elbil. Och det beror framför allt på att batterierna är dyra.

– Men energieffektiviteten i batterierna ökar kraftigt varje år och där kan vi få ned kostnaderna, säger Henrik Green.

Samma syn går igen på många håll. McKinsey räknar till exempel med att skillnaden jämnas ut inom fem år.

Ur bilköparnas perspektiv ser det dessutom ännu bättre ut. De som köper en elbil kan ofta räkna med att få en statlig rabatt, som i Sverige ligger på 60 000 kronor.

Dessutom blir det betydligt billigare att ladda med el än att tanka med bensin. Kalkylen för elbilarna förbättras dessutom av att utsläppskraven skärps framöver och gör det dyrare med bensin- och dieselbilar.

Annons
Annons

I ljudlabbet stängs alla yttre ljud ute och här hör man exakt hur en ny bil låter när man lägger på ett extra ljud.

Foto: Gustaf Sjöholm/VolvoBild 1 av 1

Men enligt Henrik Green finns det också mycket att spara genom förbättringar av elmotorn. Det kan ju först låta lite märkligt.

I ljudlabbet stängs alla yttre ljud ute och här hör man exakt hur en ny bil låter när man lägger på ett extra ljud.
I ljudlabbet stängs alla yttre ljud ute och här hör man exakt hur en ny bil låter när man lägger på ett extra ljud. Foto: Gustaf Sjöholm/Volvo

Elmotorer har funnits länge och används mycket inom industrin och i tågen. Motorerna borde med andra ord redan vara väl utvecklade.

– Det är rätt att olika industrier jobbat länge med elmotorer. Men de har inte varit så intresserade av att hantera energieffektiviteten så det finns en utvecklingspotential för elmotorer, säger Henrik Green.

Beroendet av batterier gör verkligen att biltillverkarna får andra förutsättningar. Deras motorer måste klara sig med det som finns i batteriet medan andra har närmast obegränsad tillgång på el via ledningar.

– För tre till fyra år sedan var det många som såg elmotorer som en standardprodukt, något vi bara skulle köpa in. Nu är elmotorerna absolut en kärnkompetens för oss, säger Henrik Green.

En kärnkompetens under utveckling får man väl i så fall säga. För till Volvos första elbil, XC40 Recharge, kommer motorerna från Siemens.

– Vi gör den andra generationen elmotorer själva och där blir nya generationen XC90 på nya SPA2-plattformen först. Men vi förbereder redan för tredje generationen elmotorer som ska användas i båda plattformarna, säger Henrik Green.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons