Annons

Tomas Augustsson:Eldrivna fordon kan rita om kartan för Traton

När handeln drog igång på fredagsmorgonen gick Tratons kurs ned något.
När handeln drog igång på fredagsmorgonen gick Tratons kurs ned något. Foto: Lars Pehrson

Lastbilstillverkaren Scania är tillbaka på börsen genom att Traton noterats. Men Traton står inför stora utmaningar framöver.

Under strecket
Publicerad

Medan Scania går starkt måste lönsamheten förbättras i MAN, anser SvD:s Tomas Augustsson.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 2

Det har talats mycket om att man ska kunna spara 700 miljoner euro genom bättre samordning mellan Tratons olika bolag.

Foto: Fredrik Persson/TTBild 2 av 2

Medan Scania går starkt måste lönsamheten förbättras i MAN, anser SvD:s Tomas Augustsson.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 1

Hur har Traton tagits emot på börsen?

Rätt avvaktande får man väl säga. Aktien noterades till 27 euro per aktien, i den nedre delen av det intervall för teckningskurs som man tidigare satt upp.

När handeln drog igång på fredagsmorgonen gick sedan kursen ned något, mot drygt 26 euro, eller 280 kronor per aktie.

Det innebär i vilket fall att den svenska lastbilstillverkaren Scania nu är tillbaka som börsnoterat företag. Scania är nämligen kronjuvelen i Traton.

I övrigt ingår tyska lastbilstillverkaren MAN, som går betydligt sämre. Dessutom finns även VWCO med och säljer billigare lastbilar i Latinamerika.

Medan Scania går starkt måste lönsamheten förbättras i MAN, anser SvD:s Tomas Augustsson.
Medan Scania går starkt måste lönsamheten förbättras i MAN, anser SvD:s Tomas Augustsson. Foto: Anders Wiklund/TT

Varför noteras en så liten del av bolaget?

Det har tidigare funnits uppgifter om att Volkswagen planerade att sälja en betydligt större del. De hade också tänkt notera Traton redan före påsk.

Men den osäkra marknaden fick Volkswagen att ändra sig och skjuta på noteringen. Beroende på hur det utvecklar sig för Traton på börsen kan det bli aktuellt för Volkswagen att sälja fler aktier vid ett senare tillfälle.

Annons
Annons

Det har talats mycket om att man ska kunna spara 700 miljoner euro genom bättre samordning mellan Tratons olika bolag.

Foto: Fredrik Persson/TTBild 1 av 1

Det här har ändå blivit en av de största börsnoteringarna i Europa i år, där det i övrigt inte skett så mycket.

Det har talats mycket om att man ska kunna spara 700 miljoner euro genom bättre samordning mellan Tratons olika bolag.
Det har talats mycket om att man ska kunna spara 700 miljoner euro genom bättre samordning mellan Tratons olika bolag. Foto: Fredrik Persson/TT

Vad blir Tratons största utmaning framöver?

Utmaningarna är förstås många. Medan Scania går starkt måste lönsamheten förbättras i MAN.

Det har också talats mycket om att man ska kunna spara 700 miljoner euro genom bättre samordning mellan Tratons olika bolag. Det är lättare sagt än gjort.

MAN måste också lyckas med lanseringen av sin nästa generation lastbil, något som Scania nyligen gjort.

På längre sikt handlar det mycket om hur Scania och MAN klarar de hårdare utsläppskrav som är på gång och hur de möter elektrifiering och självkörande teknik.

Eldrivna lastbilar kan bli ett alternativ för korta sträckor och många företag hoppas på självkörande teknik som ett sätt att minska kostnaderna för chaufförer. I båda fallen kan det leda till att marknaden förändras rejält.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons