Annons

Elegant och gåtfull Schönberg i Fausts tolkning

Violinisten Isabelle Faust i en elegant och självklar tolkning av Arnold Schönbergs Violinkonsert från 1936, med Daniel Harding och Sveriges Radios symfoniorkester.
Violinisten Isabelle Faust i en elegant och självklar tolkning av Arnold Schönbergs Violinkonsert från 1936, med Daniel Harding och Sveriges Radios symfoniorkester. Foto: Arne Hyckenberg

Isabelle Faust gör Schönbergs violinkonsert elegant och självklar medan Felix Mendelssohns dramatiska kantat inte övertygar helt. SvD:s Sofia Nyblom njuter ändå av mötet mellan två stora judiska kompositörer, som verkade med hundra års mellanrum.

Under strecket
Publicerad

Alten Ingrid Tobiasson gestaltar en folklig vädjan om nåd ur Felix Mendelssohns dramatiska kantat ”Die erste Walpurgisnacht”.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 1

Harding möter Isabelle Faust

Genre
Konsert
Medverkande
Isabelle Faust, Ingrid Tobiasson, Bernard Richter, Shenyang, Lars-Johan Brissman, Daniel Harding, Radiokören, Sveriges Radios symfoniorkester
Var
Berwaldhallen

Verk: A Schönberg Violinkonsert och ”Friede auf Erden”. F Mendelssohn ”Die erste Walpurgisnacht”

Det är som om publiken sitter på helspänn när Isabelle Faust intonerar den nakna inledningen till Arnold Schönbergs Violinkonsert i Berwaldhallen. Utan att saboteras av de förströdda hostningar som andra kvällar brukar avslöja dem som slutat lyssna när klassikerna kramas ihjäl. Schönbergs sällan spelade verk konsert framstår i Fausts genomlysta tolkning som elegant, vemodig och självklart i all sin gåtfullhet. Lika självklart som att en jude i exil i mellankrigsårens Los Angeles, långt bort från en brutal och svårtolkad tysk verklighet, söker sig till sitt eget språk, tolvtonsspråket.

Ändå finns ett slags igenkänning dold inuti Violinkonsertens labyrint: ett annat, gemensamt språk, som Daniel Harding lyfter fram med lätt hand. En identifierbar sonatform, doften av en vals och en sång spinnande i Isabelle Faust känsliga instrument. Ett nynnande kretsande kring ett tolvtonsmotiv som till sist krossas av den svällande orkestermassan, likt Salome under soldaternas sköldar. Violinkonserten skrevs 1936 när Schönberg fått anställning vid University of Southern California, men idén föddes i en annan tid, i ett Wien som försökte resa sig ur krigsdammet efter första världskriget.

Annons
Annons

Alten Ingrid Tobiasson gestaltar en folklig vädjan om nåd ur Felix Mendelssohns dramatiska kantat ”Die erste Walpurgisnacht”.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 1
Alten Ingrid Tobiasson gestaltar en folklig vädjan om nåd ur Felix Mendelssohns dramatiska kantat ”Die erste Walpurgisnacht”.
Alten Ingrid Tobiasson gestaltar en folklig vädjan om nåd ur Felix Mendelssohns dramatiska kantat ”Die erste Walpurgisnacht”. Foto: Arne Hyckenberg

Vackert att låta Radiokörens a cappella-tolkning av Schönbergs profetiska bön om fred, ”Friede auf Erden”, brygga över avståndet till Felix Mendelssohns ”Die erste Walpurgisnacht” från 1843, som bygger på en dikt av Goethe. Det är en stort upplagd fresk i kantatform där träddyrkande druider överlistar intoleranta kristna i en allegorisk framställning av det första Valborgsmässofirandet.

Altsolisten Ingrid Tobiassons hjärtskärande vädjan om nåd ekar av Mendelssohns samtida, Giacomo Meyerbeer, liksom körerna där druiderna viskar i staccato. Men tonspråket känns karikerat när kristna präster och soldater marscherar mot ”Djävulen”, berusade av övermod. Ett lite otympligt verk, vars anslag av grand opéra och plädering för tolerans fascinerar men inte övertygar helt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons