Annons

Elever slår larm om fusk på unikt gymnasium

Foto: Gaetan Bally/TT

Berättelser om fusk, lärare som bjudit en elev på dejt och slarv med rättningen. Landets enda distansgymnasium för personer i Sverige kritiseras av sina elever, som ifrågasätter samarbetet med företaget Hermods.

Under strecket
Publicerad
Foto: Skärmdump från Facebook Bild 1 av 2

Oliver Edholm.

Foto: Privat Bild 2 av 2

SvD har pratat med flera nuvarande och tidigare elever som är kritiska mot Korrespondensgymnasiet i Torsås kommun. Gymnasieskolan är den enda i Sverige som får ha distansundervisning för ungdomar som är folkbokförda i landet, vilket egentligen är förbjudet enligt skollagen.

Kritiken handlar framför allt om företaget Hermods, som sköter examinationen på de flesta av kurserna, eftersom skolan enligt det nuvarande regelverket inte får göra det själv. Eleverna säger bland annat att det är enkelt att fuska under examinationerna och proven.

I en Facebook-grupp talar elever på Korrespondensgymnasiet öppet om hur man fuskar under utbildningen. ”Under examinationen brukar jag ha fusklappar och Google öppet på sidan”, skriver en av eleverna i ett inlägg.

– Det är väldigt lätt att fuska, säger en före detta elev som vill vara anonym.

En annan kritisk elev är 17-årige Oliver Edholm. Han bor i Singapore och valde Korrespondensgymnasiet för att parallellt med studierna kunna fortsätta spela badminton på elitnivå och även arbeta deltid som programmerare åt olika företag.

Annons
Annons
Foto: Skärmdump från Facebook Bild 1 av 1
Foto: Skärmdump från Facebook

Han var missnöjd med sin engelskalärare från Hermods, och misstänkte att hon inte lyssnade ordentligt på de ljudfiler eleverna skickar in under terminen, och som är en del av underlaget för betygsättningen.

Som ett experiment skickade han vid ett tillfälle in en helt tom ljudfil till läraren. Som svar skrev läraren att han i ljudfilen ”pratade klart och har ett flyt i talet", vilket alltså innebar att hon inte lyssnat på filen.

– Jag fick betyget C på uppgiften, säger Oliver Edholm.

Både Korrespondensgymnasiet och Hermods menar att det handlade om ett missförstånd.

– Läraren förklarade att hon hade problem med att öppna filen. När hon väl fick igång en fil så kom den från en annan elev. Vi tror på hennes förklaring, säger Per-Daniel Olsson, rektor på Hermods, och tillägger att läraren inte anklagats för något liknande slarv tidigare.

En annan av eleverna som SvD pratat med engagerade sig i en incident där en Hermodslärare ska ha försökt bjuda en minderårig elev på en dejt.

– Det var en lärare som hörde av sig mycket privat och ville bjuda henne på öl fastän hon inte var 18 år. Det kändes så sjukt för han var säkert 45 år gammal, säger eleven.

Per-Daniel Olsson bekräftar delvis incidenten, men tillbakavisar att läraren ska ha erbjudit alkohol.

Annons
Annons

Oliver Edholm.

Foto: Privat Bild 1 av 1

– Vi utredde noggrant händelsen. De skrev till varandra om att träffas, men gjorde aldrig det. Jag anser att man inte borde göra så som lärare, och den läraren jobbar inte kvar hos oss, säger han.

Oliver Edholm.
Oliver Edholm. Foto: Privat

Enligt Per-Daniel Olsson är Hermodslärarna duktiga på att upptäcka fusk eftersom de har ögonkontakt med eleverna under videosamtalen på de muntliga examinationerna.

– Fusk förekommer, men min bild är att det inte är vanligt, säger han.

Också Korrespondensgymnasiets rektorer kritiserar samarbetet med Hermods och vill avsluta det för att i stället själva sköta all undervisning och betygsättning.

Skolan kritiserar bland annat att frågorna till inlämningsuppgifterna i vissa fall inte ändrats på flera år, och att eleverna därför enkelt kan hitta frågorna och svaren på internet.

– Vi har påpekat för Hermods att det finns risk för fusk när svaren ligger ute på nätet eftersom kurserna inte uppdateras så ofta, säger Benny Rosenqvist, rektor på Korrespondensgymnasiet.

På frågan om varför frågorna inte byts ut oftare svarar Per-Daniel Olsson att det ofta handlar om analyserande frågor, och alltså inte rena faktafrågor. Därför går det att utvärdera elevernas svar på ett tillfredsställande sätt trots att frågorna återanvänds, anser han.

Oliver Edholm tycker att kvaliteten på utbildningen är så dålig att han nu vill ta ett studieuppehåll från gymnasiet. Han har under flera år arbetat med avancerad programmering och AI-forskning, och säger att han erbjudits en forskningstjänst inom AI-forskning vid National University of Singapore.

– Det är betydligt svårare att komma in på universitetet utan gymnasieutbildning, men de har låtit mig börja ändå, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons