Annons

Eleverna vinner miljoner – på arabiska

Zahra och Mahmud väntar med Sveriges delegatledare Kolod Fanous på att juryn tillkännager vem som går vidare till finalen i Dubai.
Zahra och Mahmud väntar med Sveriges delegatledare Kolod Fanous på att juryn tillkännager vem som går vidare till finalen i Dubai. Foto: Föreningen Framtids hopp i Karlstad

Mahmud Hammad är bästa elev bland 500 skolbarn i Sverige som just nu deltar i en internationell arabisk läsutmaning. I finalen i Dubai tävlar han om 251 000 kronor. De som deltar tävlar om totalt tre miljoner – dollar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

I Nobelgymenasiet i Karlstad hölls läsutmaningens svenska final den 23 juni.

Foto: Föreningen Framtids hopp i Karlstad Bild 1 av 2

500 arabisktalande elever i Sverige deltar i den internationell arabisk läsutmaning, världens största arabiska initiativ för läskunnande.

Foto: Föreningen Framtids hopp i Karlstad Bild 2 av 2

500 arabisktalande elever i Sverige deltar i en tävling i arabisk läsförståelse, det största arabiska språkinitiativet i världen någonsin.

Den årliga tävlingen lanserades i Dubai i Förenade Arabemiraten 2015, med syftet att uppmuntra barn och unga att läsa. Prissumman är på totalt tre miljoner dollar, 28 miljoner kronor, som motivation till deltagande elever och skolor.

I läsutmaningen senast lästes över 250 miljoner böcker gemensamt av 10,5 miljoner elever från 52 000 skolor i 44 länder. De som deltar måste vara mellan 6 och 18 år och läsa minst 50 böcker i arabiska under ett läsår.

Tävlingen har olika nivåer. För skolbarn som pluggar på ett annat språk än arabiska, som de som bor i Sverige, räcker det att läsa 25 böcker. Små barn i sin tur får läsa enkla böcker och bildböcker.

– Det är ännu viktigare för arabisktalande barn som bor utanför arabvärlden att läsa så mycket som möjligt i sitt modersmål, säger den svenska delegatledaren Kolod Fanous, modersmålslärare och styrelseledamot i den ideella föreningen Framtidshopp som ordnar den svenska deltävlingen.

Annons
Annons

I Nobelgymenasiet i Karlstad hölls läsutmaningens svenska final den 23 juni.

Foto: Föreningen Framtids hopp i Karlstad Bild 1 av 1

23 arabiska kulturföreningar från runt 20 städer i Sverige deltar i läsutmaningen. Under nuvarande säsong, 2018–2019, har antalet deltagare elever växt till 500 jämfört från 120 förra gången.

– 107 elever av de 500 fick läsa 25 frivilliga böcker på mellan 50 och 75 sidor. Böckernas ämne måste varieras; vetenskapliga, historiska, fackböcker, romaner, biografier och så vidare, säger Kolod Fanous.

I Nobelgymenasiet i Karlstad hölls läsutmaningens svenska final den 23 juni.
I Nobelgymenasiet i Karlstad hölls läsutmaningens svenska final den 23 juni. Foto: Föreningen Framtids hopp i Karlstad

Elever i både grundskola och gymnasium kan delta. Den startar årligen i september och slutar i april. Eleverna och deras skolor eller föreningar och distrikt går igenom en sorts ”playoffs” där de slutliga studenterna är utvalda enligt vissa normer för att delta i finalen i Dubai.

– Efter att barnen läst sina böcker ska de kunna sammanfatta dem kort och visa en bra förståelse för innehållet inför juryerna, i Sverige och senare i Dubai, säger Fanous.

Läsning vidgar allas syn på världen.

Flera skolor i Sverige uppmuntrar elever med flyktingbakgrund att läsa litteratur på sina modersmål.

– För flyktingbarn kan det vara tryggt att läsa berättelser ut en miljö som inte är ett kaos, för att få hopp. Det stärker också elevernas språk och tankevärld att läsa, särskilt om man byter miljö och tvingas flytta, säger Helena Wollin, biträdande rektor i Åsö grundskola i Stockholm som flera nyanlända syrier går i.

Annons
Annons

500 arabisktalande elever i Sverige deltar i den internationell arabisk läsutmaning, världens största arabiska initiativ för läskunnande.

Foto: Föreningen Framtids hopp i Karlstad Bild 1 av 1

– Läsning vidgar allas syn på världen. Att vara rik på språk hjälper alla att bli flexibel i tänkande. Jag tror toleransen ökar för andra människor om det är lättare att kommunicera på deras modersmål.

500 arabisktalande elever i Sverige deltar i den internationell arabisk läsutmaning, världens största arabiska initiativ för läskunnande.
500 arabisktalande elever i Sverige deltar i den internationell arabisk läsutmaning, världens största arabiska initiativ för läskunnande. Foto: Föreningen Framtids hopp i Karlstad

Läsutmaningen styrs från Dubai. Men en jury som finns i Danmark utser deltagare i Europa.

– Sveriges elever var enastående jämfört med andra från nio europiska länder i år, sade Amal Kamal Rashid, Europas delagatledare, via Skype från Danmark inför hundratals barn och deras familjer i aulan i Nobelgymenasiet i Karlstad där den svenska finalen hölls 23 juni.

Efteråt väntade alla nervöst på att namnet på den första svenska elev som tagits ut till finalen i oktober i Dubai skulle tillkännages.

Denne visade sig bli syriske Mahmud Hammad, 9 år, från Kalmar. I finalen i Dubai har han chans att vinna 27 000 dollar, motsvarande 251 000 kronor.

– Om alla arabiska länder tar hand om vårt språk ska det bli det största språket av alla, säger Mahmud Hammad.

Hammad tävlar inom kategorin barn som bor utanför arabvärlden, de som inte kan arabiska så bra som andra som får all sin undervisning på arabiska. Förra året vann syriska Tasneem Eidi från Frankrike den här kategorin.

De som tävlar inom den andra kategorin, och som ska läsa 50 böcker, kan vinna 150 000 dollar, 1,43 miljoner kronor. Majoriteten av prispengarna går till vinnarens universitetsutbildning, men också till elevens familj. Förra året vann en marockansk elev i årskurs 3, Maryam Amjoun.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons