Annons

Ellastbilarna ger svår ekvation för Scania

Navistars lastbil i amerikansk stil stack av på flera sätt.
Navistars lastbil i amerikansk stil stack av på flera sätt. Foto: Traton

Scania och Traton är på gång med sin sista dieselmotor. Sedan är det framför allt elmotorerna som tar över, även i lastbilarna. Fast vägen dit är lång och analytiker varnar för att kostnaderna ökar.

Under strecket
Publicerad

Christian Levin, operativ chef på Traton där svenska Scania ingår.

Foto: TratonBild 1 av 2

Scania är med och levererar lastbilar till tester av elvägar i både Sverige och Tyskland.

Foto: TratonBild 2 av 2

Ute vid Scanias testbana i Södertälje står lastbilarna och bussarna tätt uppställda i regnet. Den som till utseendet sticker ut allra mest i den långa raden är utan tvekan en jättelastbil från amerikanska Navistar, ett bolag där Traton är minoritetsägare.

Men det är mer än utseendet som skiljer fordonen åt. För när Traton visar upp sina lastbilar och bussar för en grupp internationella analytiker och journalister bidrar Navistar med den enda helt dieseldrivna lastbilen.

Scania och MAN kommer däremot med en blandning av gas- eller eldrivna lastbilar och bussar. Och går det som Tratons – och Scanias – högsta ledning tror är det de eldrivna fordonen som om några år tar över. Åtminstone till stora delar.

– Inom 10-15 år kommer ett av tre av våra fordon att ha en alternativ drivlina. I de flesta fall är den elektrisk. Och det är en rätt konservativ uppfattning, försäkrar Andreas Renschler, koncernchef för Traton, som de närmaste fem åren tänker satsa över 10 miljarder kronor på utveckling av eldrift.

Fast dit är det ändå en lång väg att vandra. Dieselbilarna dominerar fortfarande helt och senaste året stod de för omkring 95 procent av de lastbilar Scania levererade.

Annons
Annons

Christian Levin, operativ chef på Traton där svenska Scania ingår.

Foto: TratonBild 1 av 1

Bolaget är dessutom gå gång med en ny dieselmotor för lastbilar i den vanligaste storleksklassen. Den förväntas sedan sälja bra i ett par decennier till.

– I slutet av 2020 eller början av 2021 kommer en helt ny drivlina med en 13 liters motor. Vi börjar lansera den hos Scania och tar den sedan vidare till MAN så att alla våra märken har den nya motorn kring 2025, säger Christian Levin.

Christian Levin, operativ chef på Traton där svenska Scania ingår.
Christian Levin, operativ chef på Traton där svenska Scania ingår. Foto: Traton

Han kommer från Scania men är numera operativ chef för Traton som noterades på Stockholmsbörsen i somras med Volkswagen som dominerande ägare. Traton bildades genom att Scania, MAN och Volkswagens latinamerikanska lastbilstillverkare slogs ihop.

– Fast sedan blir det knappast någon mer förbränningsmotor från oss. Men den nya motorn ska å andra sidan leva i 20 år till, säger Christian Levin.

Han pratar med andra ord om förbränningsmotorns död. Det är en långsam process som bland annat drivs på av de hårda krav på minskade utsläpp som EU beslutat om.

– Med hjälp av nuvarande teknik klarar vi att dra ned utsläppen med 15 procent till 2025. Men att nå 30 procent till 2030 är inte möjligt om vi bara fortsätter med förbränningsmotorn. Då måste vi ha eldrift också, säger Christian Levin.

Frågan är bara hur det ska gå till. Batterier väger mycket och om lastbilen fylls med batterier blir det inte tillräckligt med plats för godset.

Annons
Annons

Scania är med och levererar lastbilar till tester av elvägar i både Sverige och Tyskland.

Foto: TratonBild 1 av 1
Scania är med och levererar lastbilar till tester av elvägar i både Sverige och Tyskland.
Scania är med och levererar lastbilar till tester av elvägar i både Sverige och Tyskland. Foto: Traton

Ett annat alternativ, eller komplement, är att bygga elvägar. Om lastbilarna tar el från ledningar ovanifrån (precis som tågen) eller via strömskenor i vägen behöver de inte ladda batterierna lika ofta.

– För oss spelar det egentligen ingen roll vad man väljer. Vi kommer att ha fordonen klara. Det viktiga är att politikerna bestämmer sig för vilken inriktning det ska bli, säger Christian Levin som också räknar med att det redan kring 2025-2027 går att på ett lönsamt sätt ha lastbilar som bara drivs med batterier och elmotor.

Så snabbt räknar han med att batteritekniken förbättras och kostnaden för batterierna och systemen runtomkring går ned.

Men att gå över till ett nytt system för eldrift samtidigt som man fortsätter hålla igång det gamla systemet med diesel är dyrt för alla tillverkare.

– Scania sticker verkligen ut genom sitt sätt att driva omställningen till fossilfria transporter. Men kostnaderna ökar förstås när de ska utveckla och underhålla två system, säger Martin Sköld, fordonsforskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Ändå har Tratons ledning lovat investerarna att forsknings- och utvecklingskostnaderna ska ligga stilla, eller till och med minska något.

– Det är en svår ekvation att klara nya teknikområden när forsknings- och utvecklingskostnaderna inte får öka. Men det underlättar att vi nu samarbetar inom Traton och kan dra nytta av kollegerna i München, säger Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef för Scania.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons