Elon Musk
Elon Musk Foto: Noah Berger/AP

Elon Musk: Om du berättar kan du hamna i fängelse

Exklusiv långläsning | Elon Musk kan bli ihågkommen som en av de viktigaste personerna under detta årtusende. Är hans kamp för att rädda världen bara ett försök till revansch mot en hänsynslös pappa? Författaren Neil Strauss fick en unik inblick i en av vår tids främsta hjärnor – vars största fruktan är att bli lämnad ensam.

Uppdaterad
Publicerad

Det är fredag eftermiddag på SpaceX:s huvudkontor i Hawthorne, Kalifornien. Tre av Elon Musks barn – en av hans trillingar och båda hans tvillingar – är på besök på pappas jobb. Musk har på sig en grå t-shirt och sitter i en snurrstol vid sitt skrivbord. Det är inget privat kontor med stängd dörr, utan en lättillgänglig hörnplats prydd med rymdprylar, fotografier på hans raketer och minnen från Tesla och hans andra företag.

En inramad affisch på väggen föreställer ett stjärnfall med texten: ”Ser du stjärnan i det blå, allt du önskar kan du få. Om det inte faktiskt rör sig om en meteorit som rasar mot jorden och förintar allt liv. Då är det mer eller mindre kört oavsett vad du önskar dig. Såvida det inte är att dö av en meteorit.”

För de flesta andra skulle det här inte vara något annat än svart humor, men i den här miljön blir det en påminnelse om Elon Musks stora plan: att göra det möjligt för mänskligheten att bosätta sig på månar och planeter.

Om vi inte hinner ta vår civilisation in i en mörk tidsålder innan Musk eller någon av hans lärjungar lyckas genomföra denna dröm, kommer han troligtvis att bli ihågkommen som en av de viktigaste personerna under detta årtusende. På universums alla terraformade planeter kommer barn att se fram emot ”Muskdagen” då de får ledigt för att fira födelsen av den jordinvånare som på egen hand inledde rymdkoloniseringens tidevarv.

Och det är endast ett av Musks mål.

Andra handlar bland annat om att lägga om bilar, hushåll och så mycket av industrin som möjligt från fossila bränslen till förnybar energi; bygga höghastighetstransportsystem i form av vakuumrör; minska trafikstockningar genom ett nätverk av underjordiska tunnlar med elektriska spår för bilar och kollektivtrafik; skapa ett gränssnitt mellan hjärna och dator för att göra oss smartare och förbättra vår hälsa; samt att rädda mänskligheten från det framtida hotet att artificiell intelligens en vacker dag kan komma att löpa amok och bestämma sig för att, på fullkomligt rationella bevekelsegrunder, eliminera den irrationella människan.

Annons
Elon Musks stora plan med SpaceX: att göra det möjligt för mänskligheten att bosätta sig på månar och planeter.
Elon Musks stora plan med SpaceX: att göra det möjligt för mänskligheten att bosätta sig på månar och planeter. Foto: SpaceX/IBL

Än så länge har Elon Musk, 46 år, inte åstadkommit något av detta.

Men han har lyckats med något som få personer har: Att mödosamt, och utan någon som helst erfarenhet, arbeta sig in i två branscher med löjligt höga inträdeskrav, biltillverkning (Tesla) och raketer (SpaceX), och skapa de bästa produkterna inom dessa områden. Under resans gång har han dessutom lyckats övertyga världen om sin förmåga att uppnå mål som är så högtflygande att de skulle ses som rena fantasier om de yttrades av någon annan.

De drivs verkligen av att ljuga och angripa mig som person. Det är verkligen hemskt.

Eller nåja – Elon Musk har åtminstone lyckats övertyga stora delar av världen om allt detta.

– Jag kollar på blankningen, förklarar Elon Musk medan han tittar på sin Iphone och affärskanalen CNBC.

Annons

Han pratar med sina barn utan att titta upp.

– Hörni, kolla på det här: Tesla har den största blankningspositionen på hela börsen, 9 miljarder dollar blankas det för.

Hans barn lutar sig över telefonen och tittar på en tabell full med siffror som jag inte har en aning om vad de betyder. Hans 13-årige son Griffin förklarar.

– De satsar på att kursen går ner och tjänar pengar på det. Men den steg väldigt mycket, så nu förlorar de en väldig massa pengar.

– De är ett gäng nollor som vill att vi ska dö, fyller Musk i. De försöker ständigt hitta på falska rykten och spinna vidare på andra. De drivs verkligen av att ljuga och angripa mig som person. Det är verkligen hemskt. Det är...

Han blir lite avlägsen, som han ofta blir när han tänker på något. Jag försöker hjälpa till.

– Oetiskt?

Han skakar på huvudet, försöker hitta rätt ord och säger sedan mjukt:

– Sårande.

Musk och sönerna.
Musk och sönerna. Foto: Privat/Instagram
Annons

Det är lätt att likställa vem någon är med vad han eller hon sysslar med, och därmed göra om denne till en karikatyr som passar in i en världssyn som är byggd på ett sagoperspektiv. I vår kultur måste vi ha skurkar och hjältar, galningar och genier, syndabockar och förebilder.

Men trots vad många tror är Elon Musk inte en robot som har skickats hit från framtiden för att rädda mänskligheten. Inte heller är han något Silicon Valley-geni vars känsloliv har ersatts med någon sorts superdatorintelligens. Under de nio månader som jag arbetat med mitt reportage, har jag fått se hur Musk gör allt från att skissa på Marslandningar med sitt raketutvecklingsteam till att planera framtida genombrott med sina experter inom artificiell intelligens (AI). Jag har förstått att han är långt ifrån den myt som skapats kring hans person.

I alla olika typer av situationer kan Elon se tolv drag i förväg.

New York Times har benämnt honom som ”otvivelaktigt en av världens viktigaste och mest framgångsrika entreprenörer”. Det är enkelt att komma till denna slutsats: Han är förmodligen den enda personen som har startat fyra företag värda minst, eller runt, 1 miljard dollar – PayPal, Tesla, SpaceX och Solar City. Innerst inne är Musk emellertid inte någon affärsman eller entreprenör. Han är en ingenjör, uppfinnare samt, som han själv uttrycker det, ”teknolog”. Och som en naturbegåvad ingenjör kan han finna inbyggd ineffektivitet, brister och rena förbiseenden i de krafter som möjliggör vår civilisation.

Annons

– Han kan se saker mycket tydligare och på ett helt annat sätt än någon annan jag känner, säger hans bror Kimbal.

Han berättar om Elons ungdomskärlek till schack och tillägger:

– Det finns en grej man pratar om inom schack och det är att om du kan se tolv drag i förväg är du en mästare. Och i alla olika typer av situationer kan Elon se tolv drag i förväg.

Hans barn ska strax lämna oss för att åka hem till sin mamma, Musks exfru Justine.

– Jag önskar att Tesla kunde vara onoterat, muttrar Musk.

– Att vara börsnoterade gör oss faktiskt mindre effektiva.

Vilket följs av... tystnad. Elon Musk sitter vid sitt skrivbord och tittar ned i sin telefon utan att skriva eller läsa något. Han lägger sig sedan på golvet och sträcker ut ryggen med hjälp av en cylindrisk skumgummikudde. När han är klar försöker jag inleda intervjun med att fråga om lanseringen av Tesla Model 3 veckan innan och hur det kändes att stå på scen och berätta för hela världen hur han hade lyckats slutföra en plan som har tagit 14 år att förverkliga: att med hjälp av elbilar i premiumklassen skapa en elbil för massorna.

Annons
Elon Musk med dåvarande hustrun Talulah Riley i Sun Valley, Idaho, 2015.
Elon Musk med dåvarande hustrun Talulah Riley i Sun Valley, Idaho, 2015. Foto: Mike Blake/REUTERS

Alltså, hon gjorde nog mer slut med mig än jag gjorde slut med henne, tror jag.

Del 1 | Den olycklige

Enligt Musk är den verkliga bedriften inte att tillverka en elbil i 35 000-dollarklassen, utan att tillverka en elbil i 35 000-dollarklassen som är så pass bra och så pass efterfrågad att den tvingar andra biltillverkare att fasa ut bensinbilar för att kunna konkurrera. Och mycket riktigt – två månader efter lanseringen har både GM och Jaguar Land Rover meddelat att de kommer sluta producera bensinbilar.

Musk tänker efter en stund, börjar svara för att sedan pausa.

– Eh, förresten, låt mig gå på toaletten först. Sedan kommer jag att be dig repetera din fråga.

En längre paus.

– Jag måste även rensa huvudet från andra tankar.

Fem minuter senare har Musk fortfarande inte återvänt. Hans stabschef, Sam Teller, säger:

Annons

– Jag kommer tillbaka alldeles strax.

Några minuter senare får jag återigen syn på dem när de kurar ihop sig och viskar till varandra. Sedan återvänder Musk till sitt skrivbord.

Jag föreslår att vi kan ses en annan dag.

Musk greppar tag i skrivbordet, samlar sig och avböjer.

– Det kan ta ett tag innan jag kommer in i den rätta rytmen igen.

Sedan suckar han djupt och slutar försöka verka samlad.

– Jag gjorde just slut med min flickvän, säger han tvekande. Jag var verkligen förälskad och det känns riktigt tungt.

Han pausar och rättar sig.

– Alltså, hon gjorde nog mer slut med mig än jag gjorde slut med henne, tror jag.

Med andra ord, svaret på den fråga som jag ställde tidigare: Att lansera Model 3 kändes hemskt, vilket både var oväntat, en besvikelse och något han inte hade någon kontroll över.

– Jag har upplevt en stark känslomässig smärta under de senaste veckorna, utvecklar Musk.

– Det krävdes mycket viljestyrka för att kunna genomföra lanseringen av Model 3 och inte framstå som världens deppigaste kille. Under merparten av dagen mådde jag riktigt dåligt. Och sedan var jag tvungen att ta mig i kragen: dricka ett par Red Bull, hänga med positiva människor och liksom säga till mig själv att ”alla dessa människor är beroende av mig. Kom igen, gör det!”

Annons

Finns det någon som du tycker att jag borde dejta? Det är svårt för mig att ens träffa folk.

Bara några minuter före lanseringen – och efter att ha mediterat för att samla sig – valde Musk en passande låt att spela upp samtidigt som han körde in på scenen: ”R U Mine?” av Arctic Monkeys.

Musk diskuterar sin separation i ett par minuter för att sedan gravallvarligt fråga:

– Finns det någon som du tycker att jag borde dejta? Det är svårt för mig att ens träffa folk.

Han sväljer och förtydligar, stammar mjukt.

– Jag vill ha ett seriöst förhållande. Jag är inte ute efter någon tillfällig affär. Jag letar efter en seriös livskamrat eller själsfrände, något i den stilen.

Jag säger till slut att det kanske inte är en så bra idé att hoppa in i ett nytt förhållande. Det kanske vore bra om han tog lite tid på sig att fundera över varför hans tidigare förhållanden inte har fungerat: hans äktenskap med författaren Justine Musk, hans äktenskap med skådespelerskan Talulah Riley samt den senaste separationen från skådespelerskan Amber Heard.

Annons

Elon Musk grimaserar och skakar på huvudet.

– Om jag inte är kär, om jag inte har en livskamrat, då kan jag inte vara lycklig.

Jag säger att det är ett solklart exempel på medberoende, att behöva någon i så pass hög grad att man upplever sig som värdelös utan den personen.

Musk håller inte med. Inte alls.

– Det stämmer inte, svarar han trotsigt. Jag kommer aldrig att vara lycklig utan att ha någon. Att gå och lägga sig i en tom säng är fruktansvärt.

Han tvekar, skakar på huvudet, stakar sig och fortsätter:

– Det är inte så att jag inte vet hur det känns. Att vara i ett tomt, stort hus och höra ens fotsteg eka i korridorerna, ingen är där – och ingen vilar sitt huvud på kudden bredvid. Helvete. Hur blir man lycklig i en sådan situation?

Jag vill aldrig vara ensam. Det var så jag sa... Jag vill inte vara ensam.

Det finns ett mått av sanning i det Musk säger. Det är ensamt på toppen. Men inte för alla. Det är ensamt på toppen för de som även var ensamma på botten.

– När jag var liten brukade jag säga en sak, fortsätter Musk.

Han känns stel, skimret i hans ögon och de darrande läpparna gör att man kan skönja en flodvåg av känslor som pressar sig upp mot dammväggen.

Annons

– Jag vill aldrig vara ensam. Det var så jag sa.

Hans röst blir till en viskning:

– Jag vill inte vara ensam.

Har framtiden i sina händer. Elon Musk presenterar Teslas nya lastbil – och sport-roadster – i Kalifornien i november 2017.
Har framtiden i sina händer. Elon Musk presenterar Teslas nya lastbil – och sport-roadster – i Kalifornien i november 2017. Foto: Polaris/IBL

Om du berättar något om det som du nu kommer att få se skulle vi förlora miljarder. Och du skulle hamna i fängelse.

Del 2 | Den visionäre

Elon Musk sitter helt stilla och stirrar rakt fram. Musk är en titan, en visionär, en hävstång i människostorlek som driver på enorma och oundvikliga historiska skeenden – en typ av individ vi endast ser ett par gånger per århundrade – men i detta ögonblick påminner han om ett barn som är rädd för att bli övergivet. Och detta kan vara bakgrundshistorien till Musks superambitioner, men mer om det senare. Under tiden har han något han vill visa mig.

– Om du berättar något om det som du nu kommer att få se skulle vi förlora miljarder, säger han samtidigt som han reser sig från sitt skrivbord.

Annons

– Och du skulle hamna i fängelse.

Los Angeles mest intressanta turistattraktion återfinns inte i så många guideböcker. Den ligger i det annars inte så turisttäta Hawthorne i sydvästra Los Angeles, runt SpaceX.

Om du promenerar längs med Crenshaw Boulevard från Jack Northrop Avenue till 120th Street kommer du att se en stadsdel som återspeglar den framtid som håller på att byggas. Detta är ”Musk City”, en alternativ verklighet, en triumf vad gäller futuristiska fantasier som är mycket mer spännande än något man kan se i en Disney-nöjespark.

På gatans västra sida står en 48 meter hög raket ovanpå huvudkontoret för SpaceX, vilken symboliserar Musks dröm om relativt billiga interplanetära resor. Denna raket var den första i mänsklighetens historia att skjutas ut i rymden, för att sedan intakt återföras till jorden och därefter skjutas tillbaka ut i rymden.

På den östra sidan av gatan har en personalparkering grävts upp och omvandlats till den allra första tunneln för Boring Company, Musks lösning med underjordiska nätverk som ska lösa trafikstockningarna och vara framtida bas för alla hans markbundna transportprojekt. Därefter löper ett vitt vakuumrör längs med vägkanten på Jack Northrop Boulevard i en och en halv kilometer.

Annons

Detta är testbanan för Hyperloop, Musks version av höghastighetstransporter mellan städer. Tillsammans utlovar drömmarna i ”Musk City” att knyta samman jorden och solsystemet på ett sätt som radikalt kommer att förändra människans förhållande till två av de viktigaste aspekterna av hennes tillvaro: avstånd och tid.

Men det finns en speciell byggnad i ”Musk City” som få har besökt och det är hit Musk tar mig. Det är Tesla Design Studio, där han är inbokad för en genomgång med sitt team av designers och ingenjörer om Tesla Truck och andra framtida fordonsprototyper.

Utanför dörren tar en vakt min telefon och bandspelare och jag får en gammal hederlig penna och ett papper för mina anteckningar. Elon Musk fortsätter sedan in i byggnaden och visar upp Tesla Truck, vars mål är att göra lastbilsindustrin grön. (Musk har till och med lekt med tanken att i framtiden skapa ett elektriskt överljudsflygplan som kan lyfta och landa vertikalt.)

Teslas fabrik i San Francisco.
Teslas fabrik i San Francisco. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Jag har en bil och den går att köra. Det är inte någon jäkla enhörning. Den finns på riktigt. Testa att köra den. Den är fantastisk. Hur kan man förneka det?

Fyra viktiga medlemmar i Tesla-teamet – Doug Field, JB Straubel, Franz von Holzhausen samt Jerome Guillen – är på plats och tittar förväntansfullt på när Musk för första gången granskar en ny lösning för förarhytten.

Guillen förklarar tankarna bakom lastbilen:

– Vi tänkte helt enkelt: ”Vad vill folk ha? De vill ha tillförlitlighet. De vill ha en så låg kostnad som möjligt. Och de vill ha förarkomfort.” Så vi skapade en ny lastbil från grunden.

Detta är ett perfekt exempel på den idé som Musk-inspirerade wannabe-visionärer runtom i världen dyrkar som om det vore en religion: grundprinciptänkande. Med andra ord – om du vill skapa eller förnya något, börja då med ett blankt papper. Acceptera inte några idéer, normer eller metoder bara för att alla andra gör det. Om du exempelvis vill skapa en lastbil, måste den kunna transportera en last från en plats till en annan på ett säkert sätt och du måste följa fysikens lagar. Allt annat är förhandlingsbart, inklusive statliga regelverk. Så länge du har i åtanke att målet inte är att återuppfinna lastbilen, utan att bygga den bästa lastbilen, oavsett om den ser ut som tidigare lastbilar eller inte.

Annons

Som en följd av detta tankesätt kan Musk se på en bransch på ett mycket mer objektivt sätt än de som har levt och verkat där hela livet.

– Folk sade bokstavligen till mig att detta var omöjligt och att jag var en stor lögnare, säger Musk om den första tiden med Tesla.

– Men jag har en bil och den går att köra. Det är inte någon jäkla enhörning. Den finns på riktigt. Testa att köra den. Den är fantastisk. Hur kan man förneka det?

Som vd och produktarkitekt är Elon Musk är i högsta grad delaktig i Tesla och övervakar produktutveckling, konstruktion och design. Här på företagets säljkontor i Berlin där SvD mötte honom 2014.
Som vd och produktarkitekt är Elon Musk är i högsta grad delaktig i Tesla och övervakar produktutveckling, konstruktion och design. Här på företagets säljkontor i Berlin där SvD mötte honom 2014. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Det finns något som kallas fysik, en vetenskaplig metod som faktiskt är ganska effektiv när det gäller att ta reda på sanningen.

Del 3 | Den vetenskaplige

Ett tråkigt faktum om människans natur är att när folk bestämmer sig för något så brukar de inte ändra sig – även när de konfronteras med fakta som visar på motsatsen.

Annons

– Det är väldigt ovetenskapligt, säger Musk. Det finns något som kallas fysik, en vetenskaplig metod som faktiskt är ganska effektiv när det gäller att ta reda på sanningen.

Den ”vetenskapliga metoden” är en term som Musk ofta använder sig av när han tillfrågas om hur han kom på en idé, löste ett problem eller valde att starta ett företag. Så här definierar han den ”vetenskapliga metoden” själv, mestadels beskrivet med sina egna ord:

  • 1. Ställ en fråga.
  • 2. Samla in så mycket bevis som möjligt i denna fråga.
  • 3. Utveckla axiom utifrån dessa bevis och försök bedöma sannolikhetsgraden för vart och ett av dessa.
  • 4. Kom fram till en slutsats baserad på logiska resonemang för att kunna fastställa följande: Är axiomen korrekta, är de relevanta, leder de nödvändigtvis till denna slutsats och med vilken sannolikhet?
  • 5. Försök att motbevisa din slutsats. Sök efter andras motbevis för att finna ytterligare argument att kullkasta den.
  • 6. Om ingen kan vederlägga din slutsats har du antagligen rätt, men det är inte säkert.

– Så ser den ”vetenskapliga metoden” ut. Den är verkligen användbar när det gäller att komma till rätta med svåra saker, säger Musk.

Annons

Men, hävdar han, de flesta använder sig inte av denna metod. De ägnar sig åt önsketänkande. De ignorerar motargument. De drar slutsatser utifrån vad andra gör och inte gör. Det leder i sin tur till ett resonemang av typen ”det är sant eftersom jag säger att det är sant”, men inte för att det är sant rent objektivt.

– Det grundläggande målet med Tesla, eller åtminstone min motivation, var att påskynda införandet av hållbar energi. Det är därför jag har låtit mina patent vara tillgängliga för alla. Det är det enda sättet att skapa en bättre övergång till hållbar energi, förklarar Musk med sin tvekande, stammande stämma.

– Klimatförändringarna är det största hotet mänskligheten står inför under detta århundrade, med undantag för AI, fortsätter han.

– Jag fortsätter att upprepa detta för folk. Jag vill inte vara någon Kassandra när det gäller det här, men allt är bara frid och fröjd ända tills någon mister ett jävla öga. Detta perspektiv (gällande klimatförändringar, reds anm.) delas av nästan alla i forskarvärlden som inte är galna.

Annons

Under de följande 20 minuterna inspekterar Musk lastbilen. Han kommer först med synpunkter på tekniska detaljer, som för- och nackdelar med olika typer av svetsmetoder. Han går sedan vidare till designen, specifikt en egenskap beträffande förarkomfort som inte kan återberättas här på grund av ovannämnda hot om fängelse.

– Förmodligen kommer ingen att köpa den tack vare det här, säger han till sitt team. Men om du ska skapa en produkt, gör den snygg. Även om det inte påverkar försäljningen vill jag att den ska vara snygg.

Enligt Musks uppskattning kan vår personlighet vara resultatet av 80 procent arv och 20 procent miljö. Oavsett hur denna proportion egentligen ser ut – om du vill förstå den framtid som Musk håller på att bygga, är det viktigt att förstå den bakgrund som skapade honom, däribland hans fruktan att mänskligheten ska utplånas och fruktan för att vara ensam.

Elon Musk som 8-åring. ”Jag uppfostrades av böcker”, konstaterar företagsledaren.
Elon Musk som 8-åring. ”Jag uppfostrades av böcker”, konstaterar företagsledaren. Foto: Privat
Annons

Jag tyckte synd om pappa, eftersom mamma hade alla oss tre ungar. Han verkade så ledsen och ensam med bara sig själv. Så jag tänkte att ”jag kan vara sällskap”.

Del 4 | Den övergivne

De första åtta åren i Elon Musks liv bodde han med sin mamma Maye, som var dietist och modell, och hans pappa Errol, som var ingenjör, i Pretoria i Sydafrika. Han träffade sällan någon av dem.

– Jag hade inte någon barnflicka eller så, minns Musk. Jag hade bara en hushållerska som var där för att se till att jag inte hade sönder något. Det var inte så att hon såg efter mig. Jag byggde sprängämnen och läste böcker och byggde raketer och gjorde saker som kunde ha tagit livet av mig. Jag är förvånad över att jag har alla mina fingrar kvar.

Han lyfter sina händer och tittar på dem, varefter han sänker dem.

– Jag uppfostrades av böcker. Böcker och sedan av mina föräldrar.

Några av dessa böcker hjälper till att förklara den värld Musk håller på att bygga, i synnerhet Isaac Asimovs ”Stiftelseserien”. De kretsar kring en visionär vid namn Hari Seldon, som har uppfunnit en vetenskaplig metod för att förutsäga framtiden utifrån gruppbeteende. Han ser mänskligheten gå en mörk tidsålder till mötes, att denna kommer att vara i 30 000 år, och har därför en plan som innebär att skicka vetenskapliga kolonier till avlägsna planeter för att hjälpa mänskligheten att dämpa den oundvikliga katastrofen.

Annons

Musk förklarar:

– Asimov var helt klart inflytelserik eftersom han på allvar drog paralleller till Gibbons ”Romerska rikets nedgång och fall”, men tillämpade detta perspektiv på ett slags modernt galaktiskt imperium. Den lärdom jag drog är att man ska försöka genomföra ett antal åtgärder som sannolikt kommer att förlänga den mänskliga civilisationen, minimera sannolikheten för en mörk tidsålder, samt om den skulle inträffa, minska längden på den.

Musk var vid denna tidpunkt i tioårsåldern och befann sig i sin egen, personliga mörka tidsålder. Han hade nyligen flyttat, vilket skulle förändra hans liv. Det var ett felaktigt beslut som fattades på goda grunder.

När hans föräldrar hade separerat två år tidigare hade han och hans syskon – Kimbal och Tosca – stannat kvar hos sin mamma. Musk berättar:

– Jag tyckte synd om pappa, eftersom mamma hade alla oss tre ungar. Han verkade så ledsen och ensam med bara sig själv. Så jag tänkte att ”jag kan vara sällskap”.

Mamma Maye Musk som 69-årig ”cover girl” 2017.
Mamma Maye Musk som 69-årig ”cover girl” 2017. Foto: IBL
Annons

Jag har en talang för teknik som jag har ärvt av min pappa. Det som är svårt för andra är lätt för mig.

Han pausar samtidigt som mängder av inre bilder, säkert tillräckligt för en hel spelfilm, verkar fladdra förbi i hans hjärna.

– Ja, jag tyckte synd om min pappa. Men då förstod jag inte riktigt vilken sorts person han egentligen var.

Han ger ifrån sig en lång, dyster suck och säger sedan rakt på sak – att flytta in med pappa ”var ingen bra idé”.

Enligt Elon Musk har pappa Errol en extremt hög IQ – ”briljant som ingenjör, briljant” – och var enligt uppgift den yngsta någonsin att få en ingenjörsexamen i Sydafrika.

När Elon kom för att bo med honom i Lone Hill, en förort till Johannesburg, tjänade Errol enligt egen utsago sina pengar i de ofta farliga miljöerna som byggarbete och smaragdbrytning innebär. Ibland, påstår han, tjänade han så mycket pengar att han att han inte kunde stänga sitt kassaskåp.

– Jag har en talang för teknik som jag har ärvt av min pappa, säger Musk. Det som är svårt för andra är lätt för mig. Ett tag trodde jag att saker var så självklara att alla måste kunna detta.

Annons

Som vad för saker?

– Tja, hur elledningarna i ett hus fungerar. Och strömbrytare, och växelström och likström, vad ampere och volt är, hur man blandar bränsle och oxidationsmedel för att skapa sprängmedel. Jag trodde att alla visste om detta.

En av Elon Musks stora rädslor handlar om ensamhet: ”Jag vill inte vara ensam”, säger han. De andra rädslorna handlar om klimatförändringarna och AI, som han ser som de största hoten mot mänskligheten.
En av Elon Musks stora rädslor handlar om ensamhet: ”Jag vill inte vara ensam”, säger han. De andra rädslorna handlar om klimatförändringarna och AI, som han ser som de största hoten mot mänskligheten. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Du har ingen aning om hur elak han var. Han har begått nästan alla brott du kan tänka dig. Han har gjort nästan allt ondskefullt du kan föreställa dig.

Del 5 | Den känslosamme

Men det fanns en annan sida av Musks pappas som spelade en minst lika viktig roll när det gällde att göra Elon till den han är i dag.

– Han var verkligen en fruktansvärd människa. Du anar inte.

Han darrar på rösten och berättar om några händelser, utan att gå in på detaljer.

– Min pappa har noga genomtänkta och onda planer. Han planerar onda saker.

Annons

Förutom psykisk misshandel, innefattade det även fysisk misshandel?

– Min pappa var inte fysiskt våldsam när det gällde mig. Han använde endast fysiskt våld när jag var väldigt liten.

(Errol själv hävdar motsatsen via e-post och skriver att han endast ”daskade till” Elon en enda gång ”på ändan”.)

Elons ögon blir röda när han fortsätter att prata om sin pappa.

– Du har ingen aning om hur elak han var. Han har begått nästan alla brott du kan tänka dig. Han har gjort nästan allt ondskefullt du kan föreställa dig. Hm...

Musk vill uppenbarligen berätta något, men kan inte förmå sig att säga det han vill säga, åtminstone inte så att det kommer till allmän kännedom.

– Det är så hemskt, du kommer inte att tro mig.

Tårar rinner nedför hans kinder.

– Jag kan inte minnas senaste gången jag grät.

Han vänder sig till Teller för att få bekräftelse:

– Du har aldrig sett mig gråta?

– Nej, svarar Teller, jag har aldrig sett dig gråta.

Tårflödet slutar lika snabbt som det började. Och återigen har Musk samma kalla, likgiltiga men milda stenansikte resten av världen är mer van vid.

Annons

Men nu står det klart att detta inte är ett ansikte som tillhör någon utan känslor, utan någon som har massvis med känslor och som han har tvingats trycka undan för att överleva en svår barndom.

Jag kan inte minnas senaste gången jag grät. Han vänder sig till Teller för att få bekräftelse. Du har aldrig sett mig gråta? Nej, svarar Teller, jag har aldrig sett dig gråta.

När han tillfrågades om han hade begått några brott svarade Musks pappa att han aldrig avsiktligt har hotat eller skadat någon, eller blivit anklagad för något, förutom... i ett enskilt fall hävdar han att han sköt och dödade tre av fem eller sex beväpnade personer som bröt sig in i hans hem. Alla anklagelser kopplade till självförsvar lades senare ned.

I sitt mejl skriver Errol: ”Jag har anklagats för att vara bög, kvinnohatare, pedofil, förrädare, tjallare, skithög (ganska ofta), jävel (av många kvinnor vars uppmärksamhet jag inte återgäldade) och mycket mer. Min egen (underbara) mamma sade till mig att jag var ”hänsynslös” och borde lära mig att vara mer ”human”. Men, avslutade han, ”jag älskar mina barn och skulle utan tvekan göra allt för dem.”

Annons

Med samma optimism som när han flyttade in till sin pappa som barn, hjälpte Musk sin pappa, pappans dåvarande fru och deras barn att flytta till Malibu i Kalifornien. Han köpte ett hus, bilar och en båt åt dem. Men enligt Elon förändrades inte hans pappa och Elon sade senare upp kontakten.

– Min erfarenhet säger mig att det inte finns något man kan göra, säger Elon om att äntligen ha lärt sig läxan att hans pappa aldrig kommer att förändras, och fortsätter:

– Ingenting, ingenting. Jag skulle vilja. Jag har försökt allt. Jag har försökt med hot, belöningar, intellektuella argument, känslomässiga argument, allt för att försöka förändra min pappa till det bättre, och han... inte en chans, det blev bara värre.

Någonstans i denna traumatiska relation finns nyckeln till Musks världssyn – skapa istället för att förstöra, att vara till nytta istället för att skada, att försvara världen mot det onda.

Elon Musk pratar astronomi på ett event i Guadalajara, Mexiko, 2016.
Elon Musk pratar astronomi på ett event i Guadalajara, Mexiko, 2016. Foto: Refugio Ruiz/AP
Annons

Om du gör dig själv till ett svårt mål och slår mobbaren på käften, kommer han att banka skiten ur dig, men han kommer faktiskt inte att slå dig igen.

Del 6 | Den mobbade

Skolan var inte så mycket bättre än hemmet. Där mobbades Elon Musk brutalt – tills han var 15 år.

– Under en väldigt lång tid var jag den minsta och yngsta killen i klassen eftersom min födelsedag mer eller mindre råkar vara den sista dag man blir inskriven i skolan: 28 juli. Och jag utvecklades sent. Gängen i skolan jagade mig – de bokstavligen jagade mig!

Musk lade böckerna åt sidan och började lära sig att slå tillbaka – karate, judo, brottning. Fysisk träning i kombination med att han växte snabbt gjorde att han vid 16 års ålder var 1,83 meter, vilket gav honom ett visst självförtroende och, som han själv uttrycker det:

– Jag började slå tillbaka lika hårt som de slog mig.

När han hamnade i slagsmål med skolans största mobbare och knockade honom med ett enda slag lät mobbaren honom vara.

– Det lärde mig en läxa: Om du slåss mot en mobbare kan du inte vara undfallande.

Annons

Musk uttalar de följande orden med kraft:

– Du slår mobbaren på käften. Mobbare letar efter offer som inte slår tillbaka. Om du gör dig själv till ett svårt mål och slår mobbaren på käften, kommer han att banka skiten ur dig, men han kommer faktiskt inte att slå dig igen.

Min bror och jag betalade för universitetet med hjälp av lån, stipendier och genom att ha två arbeten samtidigt.

När han var 17 år lämnade Musk universitetet och flyttade till sin mammas hemland, Kanada. Han skulle senare komma att hjälpa sin mamma, bror och syster att skaffa alla de nödvändiga dokumenten för att göra honom sällskap. Musk minns att hans pappa inte önskade honom lycka till.

– Han sade snarare stridslystet att jag skulle komma tillbaka inom tre månader, att jag aldrig skulle lyckas, att jag aldrig skulle åstadkomma något. Han kallade mig hela tiden för idiot. Det är förresten bara toppen på isberget.

Efter att Elon Musk blivit framgångsrik har hans pappa hävdat att han till och med spelat en roll i detta – så pass att det till och med anges som fakta på Wikipediasidan över Elon Musk.

Annons

– En sak som han påstår är han gav oss, min bror och mig, en massa pengar för att starta vårt första företag (Zip2 som erbjöd stadsguider på nätet till dagstidningar, reds anm.). Det stämmer inte, säger Musk.

– Han hade ingen roll i det här. Han betalade inte någonting för universitetet. Min bror och jag betalade för universitetet med hjälp av lån, stipendier och genom att ha två arbeten samtidigt. De pengar som vi samlade ihop till vårt första företag kom från en liten grupp affärsänglar i Silicon Valley.

Hyperloopen som kan revolutionera människans resande.
Hyperloopen som kan revolutionera människans resande. Foto: Patrick Fallon/IBL

Om jag så var döende och hade på mig en polotröja skulle jag använda mitt sista andetag till att ta av mig tröjan och försöka att kasta den så långt ifrån mig som möjligt.

Del 7 | Den världsförbättrande

Annons

Minnen från Musks karriär pryder hans skrivbord. Det finns något från nästan alla hans företag, till och med en mugg från X.com, den tidiga onlinebank han startade och som senare skulle bli PayPal. Försäljningen av Zip2 resulterade i en check på 22 miljoner dollar utställd till Musk, som han till viss del använde för att starta X.com. Av de omkring 180 miljoner dollar efter skatt som han fick för försäljningen av PayPal använde han 100 miljoner dollar till att starta SpaceX, lade 70 miljoner på Tesla, investerade 10 miljoner dollar i Solar City och sparade inte särskilt mycket till sig själv.

En av de saker Elon Musk retar sig mest på är att bli placerad i ett fack, oavsett om det handlar om en verklighetens Tony Stark (karaktär från tidningsförlaget Marvel, reds anm) eller en återuppstånden Steve Jobs.

När han under en fotografering ombads sätta på sig en svart polotröja, Jobs kännetecken, blev han förbannad.

– Om jag så var döende och hade på mig en polotröja skulle jag använda mitt sista andetag till att ta av mig tröjan och försöka att kasta den så långt ifrån mig som möjligt, säger han till mig.

Annons

Så vad är grejen med Musk?

– Jag försöker göra användbara saker. Det är en bra ambition. Och användbara betyder att de är till nytta för resten av samhället. Är det användbara saker som funkar och förbättrar människors liv, som får framtiden att verka bättre och faktiskt blir bättre? Jag tycker att vi bör försöka göra framtiden bättre.

Om vi var en multiplanetär art skulle det minska risken att någon enskild händelse – naturlig eller orsakad av människan – förintar vår civilisation.

När jag ber honom att definiera ”bättre” utvecklar Musk:

– Det vore bättre om vi minskade effekterna av den globala uppvärmningen och hade renare luft i våra städer, inte tog upp stora mängder kol, olja och gas i delar av världen som har problem och där resurserna till syvende och sist ändå kommer att ta slut.

– Om vi var en multiplanetär art skulle det minska risken att någon enskild händelse – naturlig eller orsakad av människan – förintar vår civilisation som den ser ut i dag, likt vad som hände med dinosaurierna. Med hjälp av fossiler kan man se att fem katastrofer med massutdöende som följd har ägt rum. Folk förstår inte sånt här. Om du inte är en kackerlacka eller en svamp – eller en alg – är du rökt.

Annons

Han skrattar högt.

– Framtiden blir mycket mer inspirerande om vi finns där ute bland stjärnorna och om du kan flytta till en annan planet om du skulle vilja.

Grafik: Thomas Molén
Grafik: Thomas Molén

Just detta är Musks ideologi. Och även om den är enkel, är den faktiskt ganska sällsynt. Tänk på andra personer som vi förknippar med innovation under detta århundrade. Det är individer som skapat operativsystem, elektronik, webbplatser eller sociala medieplattformar. Även om det kanske inte började på det sättet, förvandlades deras ideologi i merparten av fallen snart till frågan ”Hur kan jag se till att mitt företag hamnar i användarnas totala fokus?” Sociala medier, som Facebook och Twitter, de använder sig av ett antal knep för att aktivera det beroendeframkallande belöningscentrat i användarens hjärna.

Annons

Om Musks anställda skulle föreslå att han bör göra något liknande skulle han nog stirra på dem som om de vore galna. Den typen av tänkande fungerar inte.

– Det är verkligen inkonsekvent att inte själv agera utifrån hur du vill att världen ska se ut och sedan, med hjälp av vissa manipulerande metoder, agera utifrån en viss moralkodex medan resten av världen agerar utifrån en annan. Naturligtvis funkar inte detta. Om alla försöker lura varandra hela tiden blir det bara en massa brus och förvirring. Det är helt enkelt bättre att vara rakt på sak och försöka göra användbara saker, säger han bestämt.

Elon pratar om att bygga en permanent månbas och att få till ytterligare finansiering för SpaceX genom att bygga raketer som kan flyga passagerare till vilken stad som helst på jorden på mindre än en timme, en typ av transport han kallar för ”jord-till-jord”. Jag undrar om det finns något som han tror fungerar i verkligheten som folk faktiskt skulle bli förvånade över om de fick höra.

– Det som jag tror fungerar är att vara tydlig med sanningen. Sanningsenlig och exakt. Jag säger till folk: ”Du behöver inte läsa mellan raderna när det gäller mig. Jag säger det som står på raderna!”

Annons

Vid ett annat tillfälle betraktar jag Musk under ett veckomöte med ingenjörsteamet på SpaceX, där åtta experter sitter i röda stolar runt ett bord och presenterar en Powerpoint för Musk med de senaste uppdateringarna av rymdskeppet till Mars.

Och medan han håller koll på tekniska detaljer med några av de skarpaste hjärnorna inom rymdteknik, lägger han till en aspekt som inte har något att göra med logistik eller ingenjörskonst.

– Se till att den inte blir ful eller så.

Sedan, lite senare:

– Estetiken är inte så bra. Den ser ut som en förskräckt ödla.

Och i ett typiskt sarkastiskt ögonblick.

– När man landar på Mars vill man att listan över sånt som man måste oroa sig över ska vara så pass kort så att man inte dör.

Presskonferens på SpaceX 2014.
Presskonferens på SpaceX 2014. Foto: Jae C. Hong/AP
Annons

Det är bättre att göra något bra och vara sen, än något dåligt och vara tidig.

Del 8 | Den exekutive

Sammantaget finns det ett tema i Musks feedback. För det första måste saker vara användbara, logiska och vetenskapligt möjliga. För det andra vill han förbättra effektiviteten på varje nivå: Varför accepterar folk en industristandard när det är möjligt att åstadkomma stora förbättringar?

Musk vill också att slutprodukten ska vara estetiskt snygg, enkel, cool, elegant (”han hatar skarvar”, säger en av de anställda) samt, som Musk uttrycker det under mötet, ”grym”.

Under hela denna process finns det ytterligare en aspekt som mycket få företag kostar på sig: att göra det personligt. Detta innebär vanligtvis att Musk lägger till påskägg och personliga referenser i sina produkter. Ett exempel är att volymkontrollen i Teslas ljudsystem går att skruva upp till 11 (som en hyllning till filmen ”Spinal Tap”), ett annat att skicka med en ”hemlig last” under rymdfarkosten Dragons första uppskjutning. Det visade sig vara en stor rund ost (som en hyllning till ”Monty Python”).

Annons

Utöver allt detta är det mest frustrerande för Musks anställda, eller det mest spännande beroende på vem du frågar, den tidsram inom vilken han ofta förväntar sig att jobbet ska bli klart.

Till exempel såg jag under ett av mina besök till SpaceX några anställda som frenetiskt sprang fram och tillbaka från kontoret till parkeringsplatsen tvärs över gatan. Det visar sig att Musk vid ett möte tidigare under fredagen hade frågat dem hur lång tid det skulle ta att flytta undan personalens bilar från parkeringen och börja gräva det första hålet till Boring Companys tunnel. Svaret: Två veckor.

Musk frågade varför och när han hade samlat in den information som han behövde avslutade han med: ”Låt oss börja i dag och se hur stort hål vi kan gräva fram tills på söndag eftermiddag om vi jobbar 24 timmar om dygnet.” Inom tre timmar var alla bilar borta och det fanns ett hål i marken.

Och om han inte klarar av en uppgift så kommer han inte låtsas att han kan: ”Jag förväntar mig att förlora”.

Men om det å andra sidan finns något som Musk är ökänd för, så är det att skapa ambitiösa deadlines som han ofta inte lyckas hålla. Roadster, Model S och Model X var alla försenade enligt hans egna tidsplan. Senast drabbades Model 3 – med en väntelista på nästan en halv miljon personer – också av förseningar i produktionen. Det finns många orsaker till allt detta, Musk sammanfattar det så här:

Annons

– Det är bättre att göra något bra och vara sen, än något dåligt och vara tidig.

Så man kan förvänta sig att Musk ska får jobbet gjort, men däremot kanske inte i tid. Och om han inte klarar av en uppgift så kommer han inte låtsas att han kan.

– Jag förväntar mig att förlora, säger Musk.

Han befinner sig i ett trevåningshus i San Francisco som nyligen har inretts. Huset tillhörde tidigare Stripe, ett företag som hanterar kreditkortsbetalningar, men är nu hemvist för två av Musks företag: Neuralink och OpenAI.

En ny sport-roadster. Det var Elon Musks överraskning när han visade upp sin nya Tesla-lastbil i november 2017. SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg: ”Med en acceleration från 0 till 100 på 1,9 sekunder är sportbilen närmast bisarrt snabb”.
En ny sport-roadster. Det var Elon Musks överraskning när han visade upp sin nya Tesla-lastbil i november 2017. SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg: ”Med en acceleration från 0 till 100 på 1,9 sekunder är sportbilen närmast bisarrt snabb”. Foto: Tesla

Här kan man få en inblick i hur Tesla eller SpaceX kan ha sett ut när de först började sin verksamhet. En liten grupp entusiastiska personer som arbetar med begränsade resurser för att uppnå ett avlägset, ambitiöst mål. Men till skillnad från Tesla och SpaceX finns det ingen detaljerad projektplan för hur de ska nå målen, och målen är inte heller särskilt tydliga.

Annons

OpenAI är ett icke-vinstdrivande företag som arbetar med att minimera riskerna med artificiell intelligens, medan Neuralink arbetar med att på olika sätt implantera teknik i våra hjärnor för att kunna skapa ett gränssnitt mellan dator och hjärna.

Om det verkar som om dessa två tankar står i motsats till varandra bör du nog tänka om. Neuralink gör det möjligt för våra hjärnor att behålla sin plats i intelligensracet. Maskinerna kan inte överlista oss om vi har tillgång till allt som maskinerna har, plus allt det som vi har. Åtminstone inte om man utgår från att det vi har faktiskt innebär en fördel.

Bryter ny mark. Elon Musk vid öppnandet av sin ”space port” i Brownsville, södra Texas, 2014.
Bryter ny mark. Elon Musk vid öppnandet av sin ”space port” i Brownsville, södra Texas, 2014. Foto: Bob Daemmrich/IBL

Vi pratar om hot mot mänskligheten, muttrar han, och jag är nära att kvävas av ett popcorn.

Del 9 | Den humörskiftande

Annons

Det är en ovanlig dag på kontoret. Musk visar en dokumentär om artificiell intelligens för personalen på Neuralink. Han står framför dem där de breder ut sig i soffor och på stolar och redogör för de dystra oddsen när det gäller hans vision att göra AI säkert.

– Sannolikheten att vi lyckas är kanske 5–10 procent, säger han.

När det gäller OpenAI står han inför en dubbel utmaning. Det första problemet med att bygga något som är smartare än vad du själv är... är att det just är smartare än vad du själv är. Lägg till det faktum att AI faktiskt inte har något samvete, ingen moral, inga känslor – och mänskligheten kan komma att gå en riktigt mörk framtid till mötes. Det här är den duktiga sonens andra chans när det gäller revanschen mot den hänsynslösa pappan han inte kunde förändra.

Den andra utmaningen är att OpenAI är ett icke-vinstdrivande företag och att man konkurrerar med de enorma resurser som finns tillgängliga för exempelvis Googles DeepMind.

Musk berättar för gruppen att han faktiskt har investerat i DeepMind för att kunna följa Googles utveckling av AI.

Annons

– Tillsammans – och man skulle även kunna inkludera Apple, men de verkar bry sig om integritet – har Facebook, Google och Amazon mer information om dig än du ens kan komma ihåg, säger han till mig.

– Det finns många risker när det gäller maktkoncentration. Så om AGI (artificiell generell intelligens) innebär en extrem mängd makt, bör den då kontrolleras av ett fåtal personer på Google utan någon tillsyn?

– Sov så gott, skämtar Musk när filmen slutar.

Han leder sedan en diskussion om filmen, skriver ned ett par idéer och avfärdar bryskt några andra. Samtidigt som han pratar sträcker han sig mot en skål, tar ett popcorn, släpper ned det i munnen och börjar hosta.

– Vi pratar om hot mot mänskligheten, muttrar han, och jag är nära att kvävas av ett popcorn.

Klockan är nio en torsdagskväll och jag står och väntar i hallen till Musks hus i Bel Air i Los Angeles för vår sista intervju. Han kommer nerför trapporna, iförd en t-shirt föreställande Musse Pigg i rymden. En lång blond kvinna följer honom.

Jag har inte särskilt hög tolerans vad gäller alkohol. Men jag brukar bli mjuk som en björn när jag dricker. Jag blir mjuk och glad.

Annons

Trogen sina ord är han inte ensam.

Kvinnan visar sig vara Talulah Riley, hans andra fru. De träffades 2008 och Musk friade efter att ha de hade varit tillsammans i tio dagar. De gifte sig 2010, skiljde sig två år senare, gifte om sig året efter, ansökte sedan om skilsmässa igen, drog tillbaka ansökan, ansökte sedan om skilsmässa igen för att sedan slutligen och verkligen skilja sig.

Musk föreslår att vi ska göra något han inte gör så ofta: dricka.

– Jag har inte särskilt hög tolerans vad gäller alkohol, säger han. Men jag brukar bli mjuk som en björn när jag dricker. Jag blir mjuk och glad.

Han häller upp två glas whiskey till oss och vi tre går till hans vardagsrum där en mekanisk Edisonfonograf, en Enigmamaskin och en kortvågsradio från första världskriget står uppställda.

Under intervjun sträcker Talulah Riley ut sig på en soffa i närheten. Hon fokuserar delvis på vårt samtal, delvis på sin telefon.

Elon Musk kramar om ett annat ex, skådespelerskan Amber Heard, i Los Angeles.
Elon Musk kramar om ett annat ex, skådespelerskan Amber Heard, i Los Angeles. Foto: IBL
Annons

Musk är nu på ett annat humör än när han var på SpaceX, och att humöret kan skifta är något som har observerats av de som har lärt känna honom. Ena sekunden drar han favoritrepliker från en animerad tv-serie som han nyss sett, nästa kan han ge barska och detaljerade instruktioner. Därefter kan han ignorera dig medan han tänker på något annat, för att sedan kanske be om råd gällande något problem. Allt för att därefter vara alldeles andfådd av skratt medan han snackar om något komiskt sidospår i fem minuter, varefter han kan bete sig som om ni aldrig tidigare har träffats. Och mitt i allt detta kommer man till insikten om att inte ta det personligt eftersom det troligtvis inte har något med dig själv att göra.

Jag har inte alla svar. Jag påstår inte att jag har alla jävla svar. Låt mig vara riktigt tydlig när det gäller det.

Vi börjar prata, eller åtminstone försöker jag prata, om AI eftersom Musk några veckor tidigare twittrade: ”Tävlan om överlägsenhet i AI på nationell nivå troligaste orsak till tredje världskrig som jag ser det.”

Annons

Men när jag frågar honom om detta blir han irriterad.

– Jag har inte alla svar. Jag påstår inte att jag har alla jävla svar. Låt mig vara riktigt tydlig när det gäller det. Jag försöker lista ut vilka åtgärder jag kan genomföra som gör det mer sannolikt att vår framtid ser ljus ut. Om du har några förslag när det handlar om det här så får du gärna säga till.

Talulah Riley bryter in:

– Jag tror att det tolkas som att ”Elon Musk säger att vi alla kommer att dö” i stället för ”vad tror ni om att reglera detta?”

Det står snart klart att Musk inte har någon lust att prata om sitt arbete. Istället har han några råd han vill dela med sig av till världen utifrån sina personliga erfarenheter:

– Jag har insett att man lär sig sina läxor under livets gång, börjar han med ett sarkastiskt leende.

– Och en läxa jag har lärt mig är att inte twittra när jag har tagit sömntabletter. Nu är det officiellt: Det är inte att rekommendera att twittra när man har tagit sömntabletter. Du kan komma att ångra det.

Musk tar upp en stor bok från The Onion (ett mediebolag som specialiserat sig på satir, reds anm.) och börjar bläddra i den samtidigt som han skrattar hysteriskt.

Annons

– För att förstå den grundläggande sanningen om världen, resonerar han, tror jag att man hittar den i The Onion och ibland på Reddit.

Efteråt frågar han uppspelt:

– Har du någonsin sett ”Rick och Morty?”

Samtalet bollar sedan från den tecknade serien till ”South Park” och ”Simpsons” och vidare till boken ”Liftarens guide till galaxen”.

Bra. Nu kan vi gräva förbi vår egen fastighetsgräns. Gräva som små djävlar.

Musk berättar att en av replikerna i boken blev familjen Musks första regel: ”Drabbas inte av panik.”

– Våra pojkar blir lätt nervösa, förklarar Riley.

– Vår tredje regel är säkerheten, fortsätter Musk. Det finns inte ens en andra regel. Och även om det inte finns någon regel på andra plats så ska inte regeln om säkerhet flyttas upp till plats två.

Vi avbryts av Teller, Musks stabschef, som informerar honom om att stadsfullmäktige i Hawthorne just avslutat en debatt som efter tre timmar landat i en 4-mot-1-majoritet för att låta Musk gräva sin tunnel tre kilometer in i staden.

– Bra. Nu kan vi gräva förbi vår egen fastighetsgräns. Gräva som små djävlar.

Han skrattar åt uttrycket och jag förstår nu att Musk inte bjöd över mig för att prata om sina projekt och visioner. Han har inget att vinna på att prata om vetenskapsproblem med någon som inte förstår ett dyft. När allt kommer omkring vill han bara varva ner och skratta åt den värld han försöker förbättra.

Medan jag lämnar hans hus skrockar han fortfarande varmt i dörren bakom mig. När Marskolonin bygger sina första statyer över Musk, kommer de inte att avbilda honom som en stel person som sammanbitet ser upp i rymden, utan som en mjuk björn.

Texten publicerades ursprungligen i Rolling Stone, november 2017, och är översatt av Rikard Ehnsiö.

Neil Strauss och Elon Musk.
Neil Strauss och Elon Musk. Foto: Ken McKay/IBL och Magnus Hjalmarson Neideman

Elon Musks stora plan med SpaceX: att göra det möjligt för mänskligheten att bosätta sig på månar och planeter.

Foto: SpaceX/IBLBild 1 av 18

Musk och sönerna.

Foto: Privat/InstagramBild 2 av 18
Bild 3 av 18

Elon Musk med dåvarande hustrun Talulah Riley i Sun Valley, Idaho, 2015.

Foto: Mike Blake/REUTERSBild 4 av 18

Har framtiden i sina händer. Elon Musk presenterar Teslas nya lastbil – och sport-roadster – i Kalifornien i november 2017.

Foto: Polaris/IBLBild 5 av 18

Teslas fabrik i San Francisco.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 6 av 18

Som vd och produktarkitekt är Elon Musk är i högsta grad delaktig i Tesla och övervakar produktutveckling, konstruktion och design. Här på företagets säljkontor i Berlin där SvD mötte honom 2014.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 7 av 18

Elon Musk som 8-åring. ”Jag uppfostrades av böcker”, konstaterar företagsledaren.

Foto: PrivatBild 8 av 18

Mamma Maye Musk som 69-årig ”cover girl” 2017.

Foto: IBLBild 9 av 18

En av Elon Musks stora rädslor handlar om ensamhet: ”Jag vill inte vara ensam”, säger han. De andra rädslorna handlar om klimatförändringarna och AI, som han ser som de största hoten mot mänskligheten.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 10 av 18

Elon Musk pratar astronomi på ett event i Guadalajara, Mexiko, 2016.

Foto: Refugio Ruiz/APBild 11 av 18

Hyperloopen som kan revolutionera människans resande.

Foto: Patrick Fallon/IBLBild 12 av 18

Grafik: Thomas Molén

Bild 13 av 18

Presskonferens på SpaceX 2014.

Foto: Jae C. Hong/APBild 14 av 18

En ny sport-roadster. Det var Elon Musks överraskning när han visade upp sin nya Tesla-lastbil i november 2017. SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg: ”Med en acceleration från 0 till 100 på 1,9 sekunder är sportbilen närmast bisarrt snabb”.

Foto: TeslaBild 15 av 18

Bryter ny mark. Elon Musk vid öppnandet av sin ”space port” i Brownsville, södra Texas, 2014.

Foto: Bob Daemmrich/IBLBild 16 av 18

Elon Musk kramar om ett annat ex, skådespelerskan Amber Heard, i Los Angeles.

Foto: IBLBild 17 av 18

Neil Strauss och Elon Musk.

Foto: Ken McKay/IBL och Magnus Hjalmarson NeidemanBild 18 av 18