Annons

Tomas Lundin:Elon Musk utmanar ”Gammeltyskland”

Elon Musk.
Elon Musk. Foto: Jae C. Hong/AP

Samtidigt som de tyska bilbjässarna ömsar skinn i en plågsam process bort från förbränningsmotorn satsar Elon Musk stort på bilens hemland Tyskland. Chockbeskedet från Daimler är ett tecken i tiden.

Under strecket
Publicerad

 

BONN Tyskland? Varför plöja ner mer än 20 miljarder kronor och bygga Teslas fjärde bilfabrik i ett höglöneland med skriande brist på arbetskraft?

Teslachefen Elon Musks svar i onsdags var dubbelbottnat. Tyskland har några av världens bästa ingenjörer och en bilkompetens som saknar motstycke, var den ena delen av förklaringen.

Inte uttalat, men klart läsbart för alla, var den andra delen av budskapet: Gammelindustrin sitter i Sydtyskland där inte bara Mercedes, Porsche, Audi och BMW har sina fabriker utan också världsledande underleverantörer som Bosch.

Elon Musk som älskar att provocera, njöt synbart av överraskningen när han tillkännagav beslutet. Det har sedan länge varit klart att Tesla är på väg att sätta upp tillverkning i Europa. Konkurrensen har varit benhård och företaget har uppvaktats av en strid ström av politiker och lobbyister.

I somras antydde Musk att Tyskland låg bra till. Alla tänkte då på områden utmed gränsen till Frankrike eller Beneluxländerna. Men ingen hade Berlin och den omgivande delstaten Brandenburg i östra Tyskland på skärmen.

Annons
Annons

Nyktert betraktat finns det en hel del som talar för den otippade regionen. Fabriken som ska vara färdig redan 2021 byggs i ett struktursvagt område där det finns gott om billig industrimark och arbetskraft – minst 8 000 jobb väntas satsningen generera.

Andra pluspunkter är satsningen på vindkraft som är avgörande för att Tesla ska upplevas som miljö- och klimatvänligt och inte beroende av fossil energi. Den nya fabriken ska ju inte bara tillverka bilmodellerna Tesla 3 och stadsjeepen Tesla Y, utan också ha egen batteriproduktion som är extremt energiintensiv.

Närheten till trendiga Berlin är en annan fördel. Där planerar Tesla att sätta upp ett forsknings- och designcentrum. Kalkylen är att det i den populära huvudstaden finns en uppsjö av unga, kreativa talanger som det skulle bli svårt att rekrytera i sydtyska städer som saknar Berlins utstrålning.

Satsningen på Brandenburg fogar dessutom in sig i en stark trend där östra Tyskland och Polen – men också Tjeckien och Ungern – etablerar sig som starka elbilsregioner. Volkswagen just satt upp sin fabrik för den nya elbilen ID.3 i östtyska Zwickau. Kinesiska batteribjässen CATL plöjer ner 1,8 miljarder euro i en ny batterifabrik i närheten av östtyska Erfurt.

Och på andra sidan gränsen ligger Europas största batterifabrik för elfordon i polska Wroclaw. Där satsar sydkoreanska LG Chem nu ytterligare 2,8 miljarder på en ny fabrik med en kapacitet på uppåt 70 GWh om året som från och 2022 ska kunna leverera batterier till 1 miljon bilar om året.

I de gamla bilmetropolerna i södra Tyskland haglar det under tiden varsel. Tyska Daimler ska spara över 1 miljard euro i personalkostnader inom Mercedes-Benz Cars till i slutet av 2022, meddelade fordonskoncernen på torsdagen.

Vem behöver avgasrör, packningar och kolvringar när elbilarna tar över?

Det kommer inte att ske över en natt. Men transformationen är i full fart – och den slukar miljarder och riskerar att kosta tiotusentals jobb.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons