Annons

Elsparkcyklar förbjuds i t-banan: ”Får inte bli kaos”

Anhopning av elsparkcyklar utanför Gamla stans station. Nu blir det förbjudet att ta med dem ner i tunnelbanan.
Anhopning av elsparkcyklar utanför Gamla stans station. Nu blir det förbjudet att ta med dem ner i tunnelbanan. Foto: David Standar

Elsparkcyklar förbjuds i tunnelbanan och kollektivtrafiken . ”Oredan som Stockholms stad dras med ska inte ner under marken”, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Under strecket
Publicerad

Elsparkcyklarnas intrång i gatubilden har varit föremål för het debatt den senaste tiden. Övergivna elsparkcyklar påverkar framkomligheten och gör det extra besvärligt för folk med funktionsnedsättning att ta sig fram på trottoarer.

Politiker, jurister och polis har varit oense om vem som ska sköta tillsynen samtidigt som operatörer utan tillstånd för sin verksamhet inte har någon skyldighet att frakta bort störande färdmedel.

Även sjukhusens akutmottagningar har rapporterat ett ökat antal operationskrävande benbrott efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt Kristoffer Tamsons, som fungerar som SL:s ordförande, tenderar fenomenet att sprida sig i kollektivtrafiken:

– Mönstret är tydligt. Man testar hela tiden gränserna för vad som är tillåtet och inte tillåtet. Allt fler kan notera elsparkcyklar på perronger och i anslutning till stationer, säger Tamsons.

Incidenter med elsparkcyklar i anslutning till spårbunden trafik kan innebära allvarliga olyckor.

– Jag blev själv vittne till två händelser i helgen. Först var det en person som körde en elsparkcykel mitt bland folk i gången upp från blå linje till gröna linjen vid T-centralen. Sedan vid Solna stations pendeltågsstation där en förare höll på att vingla ner på spåret bredvid alla resenärer, berättar Kristoffer Tamsons.

Annons
Annons

SL har tidigare inte haft någon uttalad policy om just elsparkcyklar. Barncyklar som drivs utan kedja är tillåtna att föra ner i t-banan. Ihopfällbara cyklar och sparkcyklar likaså.

Så blir det nu även för ihopfällbara elsparkcyklar som används för privat bruk. De är okej att ta med i tunnelbana och på pendeltåg. Däremot portas de som inte går att fälla ihop och som upplåts av flera operatörer.

– Det kan snabbt växa om vi inte snabbt tar tag i det. Folk ställs mot folk och stämningen blir allt mer aggressiv. Vi vill vara tydliga med de här ordningsföreskrifterna med förbud mot delsparkcyklar i kollektivtrafiken så att det inte blir ett växande kaos som vi sett på gator och torg, säger Tamsons.

Han är i grunden positiv till utvecklingen av nya trafikslag och pratar sig varm för en allt mer globaliserad, uppkopplad och digital omvärld.

– Men trivsel, omtanke och säkerhet går inte att kompromissa med. Det är nya företeelser i en ny tid. Då krävs det att vi landar i ordning och reda. Det handlar ytterst om hur vi beter oss mot varandra i Stockholmstrafiken, säger Kristoffer Tamsons

Hur ska förbudet kontrolleras?

– Det är upp till våra ordningsvakter att se till. Ser de någon som bränner runt på en elscooter som en vilde på perrongen ska den personen vänligt, men bestämt uppmanas lämna SL-trafiken. Vi ska naturligtvis gå ut med anslag och ytterligare informera om förbudet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons