Annons

Svenskt AI-företag expanderar till USA

Det svenska företaget Zalster har öppnat nytt kontor i NYC. Vi träffar företagets vd, Emma Kinnås.
Det svenska företaget Zalster har öppnat nytt kontor i NYC. Vi träffar företagets vd, Emma Kinnås. Foto: Pontus Höök

I hård konkurrens slåss svenska Zalster för att ta sig in på USA-marknaden. Med artificiell intelligens, AI, ska plattformen optimera annosering. Emma Kinnås, 24, är den som ska bygga upp bolaget i New York.

Under strecket
Publicerad

Att expandera till New York har varit som att börja om från noll enligt, Zalsters vd, Emma Kinnås.

Foto: Pontus Höök Bild 1 av 2

Vd, Emma Kinnås.

Foto: Pontus Höök Bild 2 av 2

NEW YORK. Första mötet blev en kalldusch. När Emma Kinnås åkte över till New York i februari för att göra verklighet av Zalsters grundares vision om en amerikansk expansion, insåg hon att hon landat i ett helt nytt företagsklimat.

– Vi blev totalt överkörda. Vår göteborgskäcka stil fick vi sudda bort rätt snabbt – inget småsnack som på mötena hemma där man får mer tid på sig. Här handlar det om att formulera sig extremt vasst och snabbt poängtera vad vi kan leverera, säger Emma Kinnås.

SvD träffar henne på Manhattan, där hon hållit otaliga möten de senaste månaderna för att bygga en ny kundkrets. På ett år ska Zalster försöka etablera sig i Nordamerika. Och även om den första tiden har gått bra, så har det varit tuff terräng att navigera i.

– Detta är en stor satsning för företaget, som är jättespännande. Men det har varit som att starta ett helt nytt företag eftersom att Zalster är helt okända här – än så länge, säger Emma Kinnås.

Zalster har skapat en plattform byggd på AI-teknik, artificiell intelligens, som ska optimera annonsering på Facebook och Instagram åt andra företag. Bolaget var i höstas ett av tio företag som Svensk-amerikanska handelskammaren utsåg som skulle få hjälp med etablering i USA.

Annons
Annons

Att expandera till New York har varit som att börja om från noll enligt, Zalsters vd, Emma Kinnås.

Foto: Pontus Höök Bild 1 av 1

En liten kund här är som en stor kund i Sverige.

Fastän Zalster hittills arbetat med stora kunder i Norden, som Daniel Wellington, Lyko, Avanza, och är en av få Facebook Marketing Partners, så är det meriter som inte väger lika tungt i USA.

– Konkurrensen här är stenhård, här finns redan många etablerade alternativ till Zalster. Samtidigt är kunderna hur många som helst. Och en liten kund här är som en stor kund i Sverige utifrån ett budgetperspektiv.

Att Zalster är vana vid mindre kunder och nordiska annonsbudgetar kan de vända till sin fördel, menar Kinnås – på så sätt kan de vara uppstickare genom att vara det billigare alternativet i USA.

– Däremot märker vi också att amerikanska företag ofta är mer pålästa om hur man ska ta sig an annonsering på Facebook. Därför får vi ofta argumentera på en mer detaljerad nivå för hur vi kan bidra med vår spetskompetens, säger Emma Kinnås.

Även om spelplanen är trängre i USA, så har hon lagt märke till att amerikaner inte är lika trogna i sina företagsrelationer; de testar gärna nya samarbetspartners hela tiden.

– Vilket har både för- och nackdelar. I Sverige tar det snarare lång tid att övertala ett företag, men när de väl är med i båten är det långsiktigt, säger Emma Kinnås.

Att expandera till New York har varit som att börja om från noll enligt, Zalsters vd, Emma Kinnås.
Att expandera till New York har varit som att börja om från noll enligt, Zalsters vd, Emma Kinnås. Foto: Pontus Höök

Hittills har bolaget satsat brett, på alla typer av kunder. Så även i New York, där de jobbat med amerikanska företag inom betting, hälsa och nyheter. Men för att sticka ut, anar Emma Kinnås att de behöver ändra taktik.

Annons
Annons

Vd, Emma Kinnås.

Foto: Pontus Höök Bild 1 av 1

– Det blir viktigt för oss att nischa oss på några få marknader. Särskilt betting och gaming kan vara av fortsatt intresse för oss här, de har extremt stora budgetar till marknadsföring. Men där kommer även den etiska frågan in.

Bolaget, som startades 2015 i Göteborg, har vuxit snabbt. För ett år sedan var de 15 personer, nu totalt 25 anställda.

Vad som sker i framtiden vill Emma Kinnås inte sia för mycket om. Zalster kommer att fortsätta satsa på den nordamerikanska marknaden, men hon tror inte att någon kan föreställa sig vad som händer med AI-optimering av annonser de närmaste fem åren.

– Jag känner inte oro, utan tänker på möjligheterna. Det ska bli spännande att följa vad som händer med AI, AR och virtual reality inom marknadsföring, det kan bli riktigt häftigt. Vem vet hur annonsering på sociala medier ser ut då. Facebook kan ha tagit över allt, eller så existerar det inte alls. Klart att det också finns risker om AI-teknik utnyttjas och hamnar i fel händer, så har det alltid varit med olika typer av maktmedel.

I Zalsters AI-verktyg sköts automatiskt fördelningen av budget för olika målgrupper samt budgivning för annonsplaceringen på Facebook.

Samtidigt menar Emma Kinnås att det kan finnas en övertro på AI i vårt samhälle. Det mänskliga elementet behövs, även för Zalsters tjänster, för att kunna utvärdera längs vägen och för att guida tekniken.

– AI är ett buzzword som många gillar att slänga med just nu, men vi tycker det är viktigt att våra kunder förstår att AI inte är något magiskt trollspö. Det fixar inte allt.

Vd, Emma Kinnås.
Vd, Emma Kinnås. Foto: Pontus Höök
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons