Annons

First Aid KitEn återkomst i triumf för First Aid Kit

Klara och Johanna Söderberg, First Aid Kit.
Klara och Johanna Söderberg, First Aid Kit. Foto: Claudio Bresciani/TT

First Aid Kit låter idag faktiskt bättre än på länge, och är mer självsäkra än någonsin.

Under strecket
Publicerad

First Aid Kit

Genre
Konsert
Var
Stockholm Waterfront

Ska man mäta First Aid Kits framgångar kan man, om man vill göra det enkelt för sig, jämföra dem med några band som haft betydelse för deras karriär. När de först uppmärksammades 2008 var det till exempel med en youtubevideo där de spelade Fleet Foxes låt Tiger Mountain Peasant Song i en skogsdunge.
I dag hör man minst lika mycket om systraduon från Stockholm som om Seattlebandet.

På Waterfront Arena gör även förbandet en liknande jämförelse, när Van William berättar att de tidigare spelat förband åt honom, men att rollerna nu är de omvända.

Fast vi visste ändå att de hade blivit stora, och spelningen Stockholm är lite av en återkomst i triumf för Klara och Johanna Söderberg. De har med sig ett fint kompband, är samspelta efter några månaders turnerande och spelar för utsåld salong två dagar i rad.

Annons

Det är också en mer varierad spelning än vad de brukat göra, från covern på Linda Ronstadts, Emmylou Harris och Dolly Partons version av Neil Youngs After the Gold Rush, där Maja Francis får agera Dolly Parton, till metoo-låten You Are the Problem Here, där Klara Söderberg sjunger på ett sätt som hon vanligtvis inte har utrymme för. Båda låtarna är också bland konsertens höjdpunkter, både för sången och för hur de ger en ökad spännvidd åt helheten. Mellan dem finns resten av duons stämsångs-americana, som även den börjat varieras mer och fått lite kanter.

En del av förändringen kommer helt naturligt, med fyra skivor i bagaget har First Aid Kit helt enkelt ett så stort och gediget låtmaterial att de kan sätta ihop ett mer omväxlande set.

Men det handlar inte bara om det. På den senaste skivan ”Ruins”, som också dominerar i kväll, har de börjat rucka en aning på den tidigare självklara mallen. Det vore fel att säga att de provar på nya stilar, snarare är det så att de fördjupar sig i det som hela tiden legat till grund för all deras musik, i countryn, folkpoppen och americanan, och rör sig säkrare på de markerna än vad de gjort tidigare. De skriver också bättre, eller kanske ska man säga tydligare, låtar.

Ju säkrare de blir, ju mer försvinner också det charmiga sätt som de liksom underskattat all musik de tagit sig an och gjort den till sin egen, och den speciella klang det gett musiken. Nu bemästrar de den och behöver inte den där underskattningen längre.

Den utvecklingen är nog nödvändig, First Aid Kits uttrycksmedel har varit framgångsrika, men också begränsade. Den är antagligen också oundviklig. Och om man invänder att en utveckling där ett band börjar låta mer likt sina förebilder snarare än mer särpräglade kanske inte nödvändigtvis är något positivt, är man tvungen att också diskutera hela americanans vara, och efter det ifall idén om nyskapande är en central aspekt av konst eller bara ett stickspår på sisådär 150 år.

Man får också konkreta argument i motsatt riktning genom att First Aid Kit rent i dag faktiskt låter bättre än på länge, och mer självsäkra än någonsin.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons