Annons

”En blöt tung yllefilt över hela fordonsindustrin”

Bilindustrin påverkas på många sätt när Kina drabbats av Coronaviruset. Här desinficerar en kinesisk säkerhetsvakt en bil.
Bilindustrin påverkas på många sätt när Kina drabbats av Coronaviruset. Här desinficerar en kinesisk säkerhetsvakt en bil. Foto: Yu Fangping/TT

Den svenska fordonsindustrin kan påverkas rejält av coronavirusets framfart i Kina. Men tillverkarna lägger om produktion och effekterna är än så länge små. Analytiker hävdar att det tvärtom kan bli en uppgång när faran väl är över.

Under strecket
Publicerad

Coronavirusets härjningar har tvingat tillverkarna i den kinesiska bilbranschen att skjuta upp produktionsstarten. Efter den vanliga stängningen för det kinesiska nyåret håller de stängt i ytterligare en vecka för att minska smittspridningen.

– Det här lägger en blöt tung yllefilt över hela fordonsindustrin och det är inte svårt att räkna ut att vi i Sverige också påverkas. Det räcker att en enda leverantör inte kan leverera så stannar fordonsproduktionen upp, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG, de svenska underleverantörernas branschorganisation.

Den kinesiska marknaden är viktig för den svenska fordonsindustrin. Scania säljer en del av sina lastbilar där, AB Volvo har sina lastbilssamarbeten men säljer framför allt nästan hälften av sina anläggningsmaskiner till Kina.

Till det kan man lägga personbilstillverkaren Volvo Cars som har Kina som sin största marknad och alla underleverantörer som ofta finns på plats även i Kina.

Men än så länge har effekterna inte hunnit bli så stora. Flera av underleverantörerna påpekar att tillverkningen i Kina framför allt går till den kinesiska marknaden och inte exporteras.

Annons
Annons

– På kort sikt ser vi ingen större effekt av coronaviruset och vi har bara en begränsad export från Kina. Den stora frågan är hur den kinesiska biltillverkningen påverkas framöver, säger Thomas Jönsson informationschef på Veoneer som arbetar med att ta fram kameror, radar och andra system som ska hjälpa bilförarna.

För den kinesiska personbilsmarknaden kom virusutbrottet extra olägligt. För efter de två senaste årens nedgång fanns det hopp om en ljusning under 2020.

Enligt analysfirman LMC Automotive är det nu tvärtom klar risk för ytterligare ett bakslag. Men analytikerna påpekar även att det i så fall kan följas av en uppgång när effekterna av viruset väl är under kontroll och konsumenter som nu skjuter på bilköpet slår till.

Just nu handlar det ändå om att hantera de akuta effekterna. Autoliv, som har strax under 10 000 anställda i Kina, undersöker till exempel om de kan flytta tillverkning till andra ställen.

– Vi har produktion över hela världen och är bra på att öka när det behövs, säger Stina Thorman presstalesperson på Autoliv som levererar krockkuddar, säkerhetsbälten och liknande till hela bilindustrin.

Även hos SKF styr man om så att kunder som tidigare fått leveranser från Kina nu kan få det från bolagets andra anläggningar.

– Kunder utanför Kina märker inget. Däremot kan det bli effekt för de kinesiska kunderna men de har ju än så länge stängt, säger Theo Kjellberg presschef på SKF.

Svårare kan det bli om Kina står för leveransen av någon enskild viktig produkt. Autoliv, Veoneer och SKF har inga sådana fall. Men de kan finnas på andra håll.

Annons
Annons

Hilding Keussen, nordisk chef för Actia, varnar till exempel för att det kan bli problem med de batterier som sitter i många produkter. De kommer från Kina och det finns inga alternativa tillverkare.

– Vi är oroliga för att det kan bli materialbrist. Men jag tror inte att det kommer att märkas någonting hos kunderna, säger Hilding Keussen på Actia som till de stora tillverkarna säljer teknik för att koppla upp både personbilar och lastbilar.

Det hela kompliceras av att batterierna av säkerhetsskäl måste gå med båt. Efter ett avbrott i Kina kan det därför ta tid att få fram produkterna till Europa och USA.

Men batterierna kan få gå med flyg om de laddas ur eller först byggs in i färdiga produkter. Det går kort sagt att lösa problemet.

– Men det blir en massa jobb och extrakostnader, säger Hilding Keussen.

Fast han säger även att det stora problemet egentligen är läget i Kina och om sjukvården där klarar belastningen. Och inte minst att det är så många olika besked från experterna.

– WHO (värlshälsoorganisationen) borde gå ut med information så vi vet vad vi kan planera mot. Nu är osäkerheten det största problemet, säger Hilding Keussen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons