Annons

Jenny Nordberg:En kvinnlig student styrs av saudisk lag även utomlands

Saudiska kvinnor kan tvingas fortsätta leva under förmyndarsystemet när de kommer till Sverige för att studera. Villkoret för att få ett stipendium från den saudiska regeringen är nämligen att kvinnliga studenter tar med sig en förmyndare.

Under strecket
Publicerad

KTH i Stockholm är ett av de svenska lärosäten som lockar saudiska studenter.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

KTH i Stockholm är ett av de svenska lärosäten som lockar saudiska studenter.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
KTH i Stockholm är ett av de svenska lärosäten som lockar saudiska studenter.
KTH i Stockholm är ett av de svenska lärosäten som lockar saudiska studenter. Foto: Tomas Oneborg

”Övervakaren ska se till att vi förblir duktiga flickor, som inte tar av oss sjalen, pratar med män eller tar till oss något av västerländska idéer och beteende”. Det säger 30-åriga Samah från Saudiarabien, som numera bor i San Francisco i Kalifornien.

Liksom flera andra saudier som studerat utomlands och som SvD talat med vittnar hon om hur ”det du hoppas på är frihet fortsätter att vara ett fängelse” för kvinnliga studenter.

Som ett led i moderniseringen av Saudiarabien instiftades 2005 ”King Abdullah Scholarship program” för att höja nivån på saudiska studenter och få in bättre utbildning och kunskaper från världens bästa universitet. Enligt det saudiska utbildningsdepartementet har mer än hundra tusen studenter om året skickats till utländska universitet för att studera. Mest populärt är engelsktalande länder som USA, Kanada och Australien.

Annons
Annons

Enligt en genomgång från 2014 är kvinnorna i klar majoritet – 65 procent av de som får stipendiet är kvinnliga studerande. Höga betyg ger bättre chanser att komma in på utländska universitet. Och då finns en inbyggd komplikation.

Först måste studenten söka stipendiet i Saudiarabien och därefter bli antagen av ett utländskt universitet. Till sist måste den kvinnliga studenten få lov av sin förmyndare att åka. För till skillnad från manliga studenter står det henne inte fritt att varken resa eller att vistas utomlands på egen hand. Under hela studietiden måste hon sedan ledsagas av en man, som i förmyndarens ställe beskyddar henne. Eller övervakar henne, beroende på hur man ser på det.

Om inte fadern då inte själv kan följa med, eller om kvinnan är gift och tar med sig sin make, så måste alltså en bror, en farbror eller annan släkting vara med och fungera som kvinnans övervakare.

”De är betalda vakter”, säger Samah.

I praktiken innebär detta att Saudiarabiens förmyndarsystem exporteras över hela världen, eftersom de kvinnliga studenterna tvingas ta det med sig. En kvinnlig student styrs alltså i praktiken också av saudisk lag även i utlandet.

Det mesta brukar gå bra så länge kvinnan lyder sin mahram, som ledsagaren kallas, även på ett utländskt universitet. Han är den som kontrollerar både hennes studietid och hennes framtid.

”Men låt säga att hon går på en dejt – då kan han rapportera det som ett regelbrott till saudiska ambassaden. Då kan de dra tillbaka stipendiet och skicka hem henne,” berättar Samah.

Än värre blir det om den manliga ledsagaren vänder sig mot den kvinna han är skickad att övervaka. Samah säger att en av hennes saudiska kvinnliga vänner som pluggade vid samma universitet blev misshandlad av sin make, och när hon polisanmälde honom drogs stipendiet in. Mannen fick hjälp av saudiska ambassaden att ta sig ut ur landet, medan hustrun blev kvar och nu söker asyl i USA.

Annons
Annons

Ett annat problem är att den som hamnar i onåd hos saudiska ambassaden kan få svårt att förnya sitt pass, genom att ambassaden eller konsulatet vägrar eller fördröjer processen. Den saudiska studenten riskerar alltså i teorin att bli både rättslös och statslös i ett annat land.

Detsamma gäller i teorin för studenter som kommer till Sverige.

Saudiarabien är enligt UD Sveriges viktigaste handelspartner i Mellanöstern, som säger att det förekommer en ”omfattande export” av bland annat svenska ingenjörer och läkare till landet. Saudiarabien är också intresserad av svenska spetsutbildningar för sina egna medborgare. Och svenska utbildningsinstitutioner är intresserade av fullt betalande saudiska studenter, vilket kan förmodas främja relationerna med svenskt näringsliv.

Svenska ambassaden i Riyadh har flera gånger arrangerat ”Study in Sweden Day”, dit också Karolinska Institutet, KTH, Lund och Uppsala universitet har rest för att rekrytera studenter. Att plugga i Sverige är jämförelsevis billigt mot vad det kostar i USA. Som mest är avgiften 260 000 kronor för att läsa ett år på KTH. Det generösa saudiska stipendieprogrammet betalar också för resor, bostad, studieavgifter, försäkringar, sjukvård och fickpengar.

KTH i Stockholm har även ett separat stipendieprogram bekostat av ABB Saudi som tar emot saudier för utbytesstudier.

Enligt Migrationsverket har 735 saudier fått uppehållstillstånd för studier, eller som medföljande, de senaste tio åren. En närmare genomgång av 14 ärenden som rör ogifta kvinnliga studerande visade att i minst åtta av fallen hade en man – ofta en pappa eller en bror – också samtidigt beviljats uppehållstillstånd för studier på lägre nivå, eller för att vistas en längre tid i Sverige. Det saudiska stipendieprogrammet betalar även alla kostnader för en ledsagare.

Samah i Kalifornien förlorade sitt stipendium efter att hennes far meddelat saudiska ambassaden att han dragit tillbaka tillståndet för dottern att studera. Hennes universitet gav henne då ett stipendium, och hon fick senare stanna i USA.

Sarah, en annan före detta saudisk kvinna som numera har sökt asyl på Irland, berättar att hon först tillbringade flera år som student i USA. Både hon och Samah fick först gå en förberedande kurs i Riyadh om hur det var i andra länder. Kursen gick till stor del ut på att inpränta budskapet de lärt sig redan i grundskolan:

”Vi fick lära oss att amerikaner är smutsiga. Att det kunde vara nyttigt att studera, men vi aldrig skulle glömma att vi var ett land fullt av otrogna.”

Sedan dess har ingen av dem återvänt till hemlandet, utan lever i exil utan sina familjer.

”Hela livet säger de åt oss att vi inte kan tänka själva”, säger Samah. ”Så vi kunde inte ens föreställa oss hur det är att leva med egna rättigheter.”

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons