Annons

”En nyskriven Rödluvan – inte alls lämplig för barn”

Vad ska man se på scenerna just nu? SvD:s kritikredaktör Anna Ångström tipsar, utan inbördes ordning, om några aktuella uppsättningar.

Under strecket
Publicerad
Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

1 / 5

Lustfylld satir om Göteborgs mediemoguler

Foto: Ola Kjelbye

Teater

Tidningshuset som Gud glömde

Göteborgs stadsteater

Dramatikern Gertrud Larssons semidokumentära satir om Göteborgs-Posten och Stampen spelas som moralitet om hybris och girighet. Första akten skildrar hur Peter Hjörne kommer hem från Amerika med färska idéer. Efter paus övergår pjäsen till ett absurt drömspel. Som satir är det energiskt, lustfyllt och mycket roligt, skriver Lars Ring.

Annons
Annons
Foto: moment:teaterBild 1 av 1

2 / 5

En kul men barnförbjuden Rödluvan

Foto: moment:teater

Teater

Rödluvan – upprättelsen

Moment.teater, Gubbängen

Åsa Berglund Cowburns nyskrivna ”Rödluva” är en pedagogisk, hysteriskt rolig och känslostark uppgörelse med en av våra mest berättade sagor, inte alls lämplig för barn. Nina Haber tar på sig rollen som den lilla Rödluvan, en så gott som nollställd projektionsyta. Lotta Östlind Stenshälls varg är obetalbart kul. Men när publiken fått skratta rejält kommer allvaret tillbaka, det allvar som handlar om en liten flicka som utsätts för övergrepp, skriver Sara Granath.

Annons
Annons
Foto: Mats BäckerBild 1 av 1

3 / 5

Dansfest med Våroffer och gaga

Foto: Mats Bäcker

Dans

Kult

Göteborgsoperan

”Sacre”, koreograferad av israelen Roy Assaf, är en udda och djärv ”Våroffer” som tar fatsa på könsstereotyper. Varannan förställning dansas av män och varannan av kvinnor. Med olika laddningar och Stravinskijs musik i centrum. Den rika helkvällen ”Kult” avslutas med en livsbejakande dansfest, då koreografen Ohad Naharin gör salongen till en inbjudande lekplats för människans möjligheter och behov, skriver Anna Ångström.

Annons
Annons
Foto: Malin ArnessonBild 1 av 1

4 / 5

Philip Zandén gör drömroll som Tevje

Foto: Malin Arnesson

Musikal

Spelman på taket

Malmö Opera

Början och slutet i musikalen skildrar hur mjölkhandlaren Tevje – Philip Zandén i en drömroll – och hela ensemblen flyr bort från ännu en pogrom. Regissören Orpha Phelan knyter an till dagens flyktingar, som måste lämna sina hem enbart på grund av att de är de de är. I dag lämnar många judar Malmö medan andra grupper söker trygghet i staden. De borde alla få se ”Spelman på taket”, för att reflektera över traditioner, grupptillhörigheter och vikten av att våga ifrågasätta Gud, skriver Theresa Benér.

Annons
Annons
Foto: Kristian BengtssonBild 1 av 1

5 / 5

Kaotisk parodi om att hitta sig själv

Foto: Kristian Bengtsson

Teater

Här kommer alla känslorna på en och samma gång

Dramaten

Lumor är en av våra mest intressanta nya scenkonstgrupper, som nu får låna Lejonkulan på Dramaten. Här förvandlar sig David Wiberg till Eugen som bjudit in skådespelarna Eric Stern och Sanna Sundqvist till ett projekt. Under 90 minuter rasar trion genom texter som blir askar i askar, parodier på genrer och sorter. En cirkusföreställning om identitet och om vilka livsstilar, uttryck och mallar den kaotiska samtiden erbjuder, skriver Lars Ring.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons