Annons

In the distanceEn Pulitzernominerad svensk bjässe längtar hem

Hernan Diaz bor i New York. Han har tidigare skrivit ”Borges, Between History and Eternity” (2012) och arbetar på Hispanic Institute at Columbia University.
Hernan Diaz bor i New York. Han har tidigare skrivit ”Borges, Between History and Eternity” (2012) och arbetar på Hispanic Institute at Columbia University. Foto: Jason Fulford

Håkan har vuxit upp i svenska Tystnaden. Han flyr från övergrepp och fattigdom till Amerika. Hernan Diaz Pulitzerprisnominerade ”In the distance” inspireras av författarens år i Sverige, och av Borges, för att berätta om en utvandrare till USA och hans stora ensamhet.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 2

I bokens öppning isbadar Håkan i Hernan Diaz Pulitzerprisnominerade roman”In the distance”. I slut­scenen försvinner han bort över isen i Alaska: han tänker vandra hem till Sverige.

Foto: IBL Bild 2 av 2

In the distance

Författare
Hernan Diaz
Genre
Prosa
Förlag
Coffee House Press

240 s.

Hösten 2016 kom Ola Larsmos “Swede hollow”en kollektivroman som med suggestiv konkretion och detaljrikedom skildrar en bortglömd verklighet: de fattiga svenskarna på Amerikas botten. Vill man hitta den bokens raka motsats, om en mycket annorlunda svensk invandrare till USA, kan man gå till en roman som handlar om Håkan Söderström: “In the distance”skriven av Hernan Diaz. 

“In the distance” nominerades till Pulitzerpriset 2018. Författaren är född i Argentina men familjen flydde diktaturen och hamnade i Sverige där han bodde några formande år och lärde sig svenska. Numera bor han i New York. 

Håkan har vuxit upp i Sverige på en ort han kallar för Tystnaden. Tillsammans med sin bror flyr han från övergrepp och fattigdom till Amerika men skiljs från brodern redan vid överfarten – och det är bara första gången som han ställs ensam. Han hamnar i Kalifornien istället för New York dit han tänkt sig, och tar sig till Clangston, en håla som börjar växa med guldrushen. Vi får inga årtal men det borde vara mitten av 1800-talet. 

Annons
Annons
Bild 1 av 2

I bokens öppning isbadar Håkan i Hernan Diaz Pulitzerprisnominerade roman”In the distance”. I slut­scenen försvinner han bort över isen i Alaska: han tänker vandra hem till Sverige.

Foto: IBL Bild 2 av 2

Håkan kidnappas av en kvinna, lika märkligt överdimensionerad som han själv, som möjligen håller honom som sexslav.

Håkan råkar ut för de mest vedervärdiga äventyr som alla har ett gemensamt: när äventyret kulminerar ställs han ensam. Håkan kidnappas av en kvinna, lika märkligt överdimensionerad som han själv, som möjligen håller honom som sexslav. Håkan ansluter till en naturforskare på väg till saltöknen för att finna svar på universums gåta. Håkan lär sig naturmedicin och kan rädda indianer som överlevt en massaker. Håkan dödar mördarna från ”brödraskapet profetens armé”, han blir själv efterlyst som mördare  och får därmed ett väldigt rykte. Håkan fängslas och flyr ut i vildmarken. Åren går, han rör sig över öken, berg och prärie utanför tid och civilisation: ”Att vara till tog all hans tid”. När han någon enstaka gång möter människor viker han undan. När han möter en karavan av nybyggare på väg västerut går han istället åt andra hållet: mot strömmen. Till slut hittar Håkan, som nu är en gammal överlevare, ändå tillbaka till kusten och tar sig över havet till Alaska. I bokens öppning isbadar han. I slutscenen försvinner han bort över isen: han tänker vandra hem till Sverige. 

I bokens öppning isbadar Håkan i Hernan Diaz Pulitzerprisnominerade  roman”In the distance”. I slut­scenen försvinner han bort över isen i Alaska: han tänker vandra hem till Sverige.
I bokens öppning isbadar Håkan i Hernan Diaz Pulitzerprisnominerade roman”In the distance”. I slut­scenen försvinner han bort över isen i Alaska: han tänker vandra hem till Sverige. Foto: IBL
Annons
Annons

Både Tystnaden och Clangston är fiktiva orter och Håkan är förstås en fiktiv skapelse. Det som skiljer honom från allt annat jag har läst om svenska Amerikafarare är hans ensamhet: han skildras som en fysisk bjässe av kolossalt format, samtidigt är han en överlevare som är ömsint mot den natur där han försöker leva och de djur som ska hjälpa honom att överleva. Redan berättarsituationen är mytisk: Håkan, som knappt kan läsa och skriva, sitter vid lägerelden och mumlar fram berättelsen om sitt liv. 

Romanen skiljer sig, som sagt, radikalt från Larsmos verklighetsbaserade kollektivroman. Men ändå finns där märkliga likheter: båda skildrar ju ett ursinnigt trots mot alla vidriga omständigheter, en outtröttlig kamp för överlevnad. Larsmos roman har historiska och dokumentära ambitioner som alldeles saknas i berättelsen om Håkan, som istället växer till ett slags magisk berättelse av mytiska dimensioner. Hernan Diaz har tidigare skrivit en bok om sin argentinska föregångare Jorge Luis Borges. Kanske har Borges tillsammans med den svenska bakgrunden laddat hans fascination för det nordiskt-mytiska. Och kanske har hans dubbla exil fått honom att gestalta det som är ständigt aktuellt och som han delar med Larsmo: ensamhetens och överlevnadens villkor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons