Annons

En roadtrip genom influencerpsyket

Foto: Staffan Löwstedt

Vem influerar vem i influencer-Sverige? SvD:s Clemens Poellinger reder ut.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 1
Bild 1 av 1

Lika som bär framstår poddbröderna Sigge Eklund och Alex Schulman samt youtubeprofilen Joakim Lundell på omslagen till sina just nu intensivt marknadsförda böcker.
Eller ”roadtrip genom psyket”, som de förra kallar sitt verk.
Men likheten dem emellan går djupare än svartvita omslag och blodröda typsnitt. Låt oss ta en liten roadtrip genom de tre medieentreprenörernas… tja, låt oss kalla det influencerskap så som det tar sig uttryck i bokform.

På samma vis som Alex & Sigge kan sägas representera samtidens mer slicka aspekter och vänder sig till en vuxen målgrupp, har Joakim Lundell blivit affischnamn för de intensivt tatuerade och yngre.
Här tydliggörs på ett pedagogiskt sätt hierarkierna i det nya medielandskapet.

I Alex & Sigges bok möts vi av tjockt papper och en lekfull visuell presentation som ramar in teman som ”fem sorters gråt” eller ”kärlekssorgernas sjöar” – gentrifierad livskris alltså.

De gulaktiga sidorna i Joakim Lundells bok är tryckta på betydligt tunnare papper med högre trähalt. Resan genom den hårda uppväxten tryfferas konstlöst med citat mellan kapitlen som: ”Jag gick helt banas i Gessles bar, slet ned halva taket…” Fullskalig proletär panik med andra ord.

I det lätt incestuösa klustret av medieentreprenörer som publicerar sig i bokform kan också nämnas att Lundell blev upptäckt av Alex Schulmans bror tv-producenten Calle Schulman. Vi bör också notera att Sigges bror, fastighetsmäklaren Fredrik Eklund, just utkommit med ”Fredrik 2:0: året då jag återfann mig själv”. Grattis till det! Hans förra boktitel löd: ”Sälj!: konsten att sälja vad som helst till vem som helst.”

Att det är möjligt kan härmed anses som bevisat.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons