Annons

Ett dockhemEn stilsäker Nora går igen

Anders Jacob som Doktor Rank och Siham Shurafa som Nora.
Anders Jacob som Doktor Rank och Siham Shurafa som Nora. Foto: Markus Gårder

Sommarteatersäsongen är inledd. Scenkonst Sörmland spelar ”Ett dockhem” med en ung, entusiastisk grupp aktörer. Resultatet är en lika regn- som stilsäker uppsättning av en 140 år gammal tragedi som ännu är aktuell.

Under strecket
Publicerad

Ett dockhem

Genre
Teater
Regi
Maria Weisby
Var
Scenkonst Sörmland, Nynäs slott
Text
Henrik Ibsen

Övers: Klas Östergren Scenograf: Sven Dahlberg Musik: Åsa Karlberg Medv: Siham Shurafa, Jeff Lindström, Ingela Schale Berghagen, Ruben Lopez, Anders Jacob och musikern Johanna Dahl.

Ladugårdslängorna på Nynäs slott är en perfekt plats för sommarteater. Publiken sitter under tak, scenen är intim. Svalorna pilar över taken, slottet är anrikt magnifikt och bjuder liksom in till att spela klassiker. Scenkonst Sörmland har haft Nynäs som scen under ett antal somrar, detta år ger man ”Ett dockhem” – pjäsen som 1879 (för exakt 140 år sedan) var en enormt djärv provokation, decennier innan kvinnor fick rösträtt.

Nora Helmer är fostrad av sin far och sin man Torvald att fungera som kutterduva, söt och underdånig till det menlösas gräns. Hon har dock en hemlighet, när maken blev sjuk tog hon ett lån för att bekosta en resa till Italien. Hon har strävamt betalat amorteringar och väntar en dag få ett vidunderligt stor tacksamhet som ränta. Så blir det inte. Här spelar det sociala anseendet ännu en stor roll. På en enda kväll går Nora från att vara dockhustru till en beslutsam Medea. Hon lämnar hemmet – och den tunga smäll med vilken dörren går igen ekar ännu genom teaterhistorien.

Regissören Maria Weisby har skapat ett kammarspel med lika stora inslag av stilteater och modernism. Scenografen Sven Dahlberg har byggt en halvcirkelformad vägg av genomlysbar metall med fem dörrar men också utsökta kostymer från sent 1800-tal. Resultatet är avskalat, med olika nyanser av grått mot grått, och en stark känsla av instängdhet. En borgerlighet som syrefattig, klaustrofobisk fängelsecell.

Annons
Annons

Originaltexten är nedstruken, inga onödiga detaljer ska skymma. Replikföringen är stundtals anakronistisk. Här går Torvald och ”kollar” brevlådan och skådespelarna växlar obekymrat mellan ni och du – som för att sudda bort gränsen mellan nu och då. Skeendet beledsagas av musik av Åsa Karlberg som fint lägger rytm och andhämtning till dramat samt undertexter av sorg och känslomässigt kaos.

”Ett dockhem” bjuder på många val. Hur brutal ska Torval vara? Hur förslagen kan Nora bli? Scenkonst Sörmland har den här gången en ung grupp aktörer, som ger iscensättningen energi men också ibland en brist på subtilitet och auktoritet. Siham Shurafa imponerar som Nora och far genom rummet som uppskruvad leksak, med lika delar oro och vilja att vara till lags. Jeff Lindström lyckas skänka Torvals lagom mycket patriarkal träaktighet. Anders Jacob gör en doktor Rank som också flirtar med Noras väninna fru Linde, fint gestaltad av Ingela Schale Berghagen.

Maria Weisby förmår visa hur fru Lindes kärlek till ”skurken” Krogstad – utmärkt spelad av Ruben Lopez – speglar Noras äktenskap. Denna nya relation kan lyckas därför att man bortser från skandaler och livslögner. Vilket extra poängterar vilket tragiskt rollspel Nora omedvetet har iscensatt.

Det är väl just det som ännu gör ”Ett dockhem” så aktuell. Scenkonst Sörmland ger utan komplikationer en fin introduktion till Ibsen: en ren, vacker och enkel tolkning utan åthävor med det centrala dramat förtydligat och stilsäkert gestaltat.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons