Annons

Likt ett skeleton. Johan Helmich Roman. Hans livEn svensk ”Amadeus” förändrade svensk musik

Det finns inga kända porträtt på Johan Helmich Roman (1694 – 1758) som bland annat skrev Drottningholmsmusiken. Verket uruppfördes på Drottningholms slott 1744 då Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika gifte sig.
Det finns inga kända porträtt på Johan Helmich Roman (1694 – 1758) som bland annat skrev Drottningholmsmusiken. Verket uruppfördes på Drottningholms slott 1744 då Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika gifte sig. Foto: Robert Henriksson

I en tid när musiken var antingen propaganda eller underhållning hävdade Johan Helmich Roman dess förmåga att lyfta mänskoanden ovan det mörka jordelivet. Sofia Nyblom läser Ernst Brunners biografi som ibland är tålamodsprövande detaljrik, men som växer och till sist visar den uthållige tonsättaren, idealist in i döden.

Under strecket
Publicerad

Ernst Brunner (född 1950) är författare, poet och litteraturvetare.

Foto: Caroline Andersson Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Likt ett skeleton. Johan Helmich Roman. Hans liv

Författare
Ernst Brunner
Genre
Biografier
Förlag
Albert Bonniers förlag

648 s.

Detaljerna kring hur den tvåfaldige änklingen tillika hovkapellmästaren Johan Helmich Roman försöker bota cancersvulsten på tungan som till sist tar hans liv 1758 i Haraldsmåla, Småland, besparas läsaren av ”Likt ett skeleton”. I gengäld är Ernst Brunners biografi full av fantasifulla botemedel för olika åkommor, alltifrån mosad harhjärna till hästspillning. Såväl kungliga som frälse kroppars och Svea Rikes olika stadier av förfall under Frihetstiden beskrivs ingående i ”Likt ett skeleton”. 

Det var en fruktansvärd tid, där en konstnär som Roman kämpade i konstant snålblåst. Lite ”Amadeus”-varning är det över vinklingen i boken, men kanske lider Roman än i dag av den nonchalans som flera av hans arbetsgivare från Karl XII och framåt visade när de föredrog utrikiska klanger framför hans egen musik. Det är som om den filosofiske virtuosen vädjar till oss efterkommande om att bli uppskattad som den reformator av den svenska musiken han faktiskt var. Ernst Brunner ser till att hans talan äntligen blir förd.

Annons
Annons

Ernst Brunner (född 1950) är författare, poet och litteraturvetare.

Foto: Caroline Andersson Bild 1 av 1

Musik är under den här tiden funktion: propaganda som speglar majestätets glans, eller underhållning vid den allt fetare kung Fredriks jakt på unga älskarinnor i gästande franska teatersällskap med åtföljande musiker.

Ernst Brunner (född 1950) är författare, poet och litteraturvetare.
Ernst Brunner (född 1950) är författare, poet och litteraturvetare. Foto: Caroline Andersson

Det är som om tungan till sist fastnar i svalget av innefrusen gråt över att både han själv, och de svältande undersåtar som delar hans öde, osynliggörs. 

För döva öron hävdar den pietistiske Roman musikens förmåga att lyfta mänskoanden ovan det mörka jordelivet. Han skriver sinfonior och kunglig jubelmusik. Men Karl XII:s syster Ulrika Eleonora är hans enda riktiga supporter, övriga kungligheter pratar bara modersmålet tyska. Det är som om tungan till sist fastnar i svalget av innefrusen gråt över att både han själv, och de svältande undersåtar som delar hans öde, osynliggörs. 

Men människan Johan Helmich Roman är ett mysterium. Hans porträtt och självbiografi har av allt att döma gått upp i rök. Brunner skriver om honom i tredje person, vilket ger honom licens att plundra arkiven och med snustorr och opersonlig distans beskriva hur ett självständigt musikliv växer fram. Konturerna i porträttet blir skarpare när andra musikaliska superstars söker rampljuset jämte den briljante svenske entreprenören. Händel engagerar honom till sitt succéartade operaprojekt på Kings Theatre i London; Pergolesis manuskript till ”Stabat mater” följer med hem i kappsäcken från Neapel jämte andra italienska virtuosers verk, får sitt svenska uruppförande och approprieras av Bellman.  

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Karaktärer ur föregående romaner kliver innanför ramen. Den krigstokige Karl XII beviljar underbarnets utlandsstudier under fälttåget i Bender. Grannen på Stora Nygatan heter Swedenborg, och Bellman föds kort efter att Roman återvänt från italienska kurbad och sin andra London-resa. Ernst Brunner skildrar 1700-talet som om det vore en av de holländska barockkonstnärernas myllrande målningar.

För ur maktvakuumet spirar de första tecknen på svenskt demokrati, sammanflätade med musikens förmåga att sträcka sig mot horisonten

Medan maktintrigerna och hovets sexhandel med unga kvinnor frodas, schavotten går varm och folket svälter, utnyttjar Roman ointresset för sin person till att producera Sveriges första offentliga konserter i Riddarhuset med Hovkapellet, tonsätta psalmboken i ”Svenska mässan” och skriva musik åt Olof Dalins politiska satir ”Den svenska sprätthöken”. Och det är där hoppet finns mitt i eländet. För ur maktvakuumet spirar de första tecknen på svenskt demokrati, sammanflätade med musikens förmåga att sträcka sig mot horisonten. 

Trots att ”Likt ett skeleton” ibland är tålamodsprövande detaljrik, så växer porträttet av Johan Helmich Roman till sist fram. Den uthållige konstnären, idealist in i döden. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons