Annons

En tillfällig vapenvila som spås gynna Trump

Donald Trump och Liu He tar varandra i hand efter att ha skrivit på avtalet.
Donald Trump och Liu He tar varandra i hand efter att ha skrivit på avtalet. Foto: Wang Ying/TT

Handelskriget är inte över, tvärtom. Det anser flera bedömare som SvD har talat med efter att fler detaljer i fas-1 avtalet mellan USA och Kina har blivit kända. Avtalet spås hjälpa Donald Trump att bli omvald i USA.

Under strecket

Frida Stranne.

Foto: Anders Andersson/TT Bild 1 av 5

Kinas vice premiärminister Liu He och USA:s president Donald Trump.

Foto: Greg E Mathieson/TTBild 2 av 5

Stockholms handelskammare.

Foto: Hasse Holmberg / TTBild 3 av 5

Volvo Cars har produktion i både Kina och USA.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 4 av 5
Foto: Terje Pedersen/TTBild 5 av 5

Frida Stranne.

Foto: Anders Andersson/TT Bild 1 av 2

Kinas vice premiärminister Liu He och USA:s president Donald Trump.

Foto: Greg E Mathieson/TTBild 2 av 2

USA-kännaren: En politisk framgång oavsett substans

USA-kännaren Frida Stranne, som är lektor i statskunskap vid högskolan i Halmstad, menar att avtalet kommer att vara en politisk framgång för president Donald Trump, egentligen oavsett vad det faktiskt betyder.

– Jag är inte ekonom, så jag ska inte recensera det faktiska innehållet. Det jag ser är att Trump är fantastiskt skicklig på att använda den här typen av avtal i sin kommunikation som bevis på att hans strategi är framgångsrik.

Frida Stranne.
Frida Stranne. Foto: Anders Andersson/TT

Att det redan riktats en hel del kritik mot att avtalet är otydligt är något som inte är lika viktigt, enligt Frida Stranne. Ytterst få väljare kommer att ta sig tid att läsa det 86-sidiga dokumentet för att bilda sig en egen uppfattning.

– Det som Trump säger är den bild som sätter sig i medier som republikanska väljare följer.

Därmed kommer avtalet med all sannolikhet att ytterligare stärka Trump inför höstens presidentval.

– Den starka ekonomin är redan hans stora övertag, med rekordlåg arbetslöshet och en fortsatt stark börs, säger Frida Stranne.

Kinaexperten: Avtalet bara en tillfällig vapenvila

Kinas vice premiärminister Liu He och USA:s president Donald Trump.
Kinas vice premiärminister Liu He och USA:s president Donald Trump. Foto: Greg E Mathieson/TT
Annons
Annons

Stockholms handelskammare.

Foto: Hasse Holmberg / TTBild 1 av 1

Avtalet mellan USA och Kina är bara en ”tillfällig vapenvila”. Den analysen gör Bjarke Roed-Frederiksen, Kinaexpert vid Handelsbanken, som varnar för att avtalet är alltför oprecist, till exempel om hur den kinesiska importen från USA ska mätas och räknas.

– Är det ens rimligt att tro att Kina ökar importen av sojabönor så mycket som amerikanerna vill i ett läge där Kina haft svinpest och inte behöver lika mycket djurfoder?

Avtalet nämner inte heller sådant som tidpunkt eller jurisdiktion för den upphovsrätt till skydd för bland annat amerikanska patent som Kina åtar sig att införa.

– Donald Trump kan hålla fram fas 1-avtalet som en framgång tills presidentvalet är över i höst men sedan är det bäddat för bråk om tolkningar, säger Bjarke Roed-Frederiksen.

Han tror att handelskriget blossar upp igen.

– Kina vill ju vara en stormakt med avancerad export och inte bara ett land för sammansättningsfabriker.

Stockholms handelskammare.
Stockholms handelskammare. Foto: Hasse Holmberg / TT

Handelskammaren: ”Övervägande positivt för Sverige”

Vad betyder då avtalet för Sverige? Sammantaget är det övervägande positivt anser Stefan Westerberg på Stockholms handelskammare.

– Av alla orosmoln på den världsekonomiska himlen har handelskriget varit det allra största. I och med att det är starkt kopplat till den globala efterfrågan så påverkar det svenska företag, säger Stefan Westerberg.

Annons
Annons

Volvo Cars har produktion i både Kina och USA.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

Det fas 1-avtal som nu har undertecknats ser också Westerberg främst som en vapenvila och inte en lösning eftersom tullsatserna mellan länderna fortsatt blir kvar på mycket höga nivåer. Men det ger ändå viss stabilitet som gynnar alla.

Om Kina förbinder sig att köpa mer från USA, då kommer de rimligen köpa mindre från något annat land?

– Vi vet inte hur än men det kan innebära en omdirigering av handel som teoretiskt sett skulle kunna slå mot Europa i viss mån, säger Stefan Westerberg och fortsätter:

– Men att handelskriget inte eskalerar är ändå viktigare och jag skulle säga att detta ändå är övervägande positivt för Sverige.

Volvo Cars: Förutsättning för friare handel

Volvo Cars har produktion i både Kina och USA.
Volvo Cars har produktion i både Kina och USA. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Många företag har drabbats av handelskriget mellan USA och Kina. Det långa bråket har exempelvis tvingat Volvo Cars till en dyrbar omflyttning av produktionen.

Bolaget tänkte från början exportera XC60 från sin fabrik i Chengdu, Kina, till USA. Men tullarna gjorde att Volvo i stället fick dra i gång tillverkning av XC60 i Torslandafabriken och skicka bilarna därifrån till USA.

– Det har varit en kostsam omstrukturering för oss och en följd av handelshindren mellan USA och Kina. Men efter att det gjorts har vi inte längre några flöden av bilar mellan USA och Kina, säger Stefan Elfström.

Enligt Stefan Elfström har det nya avtalet mellan USA och Kina därför inte någon direkt påverkan på bolagets verksamhet.

Annons
Annons
Foto: Terje Pedersen/TTBild 1 av 1

– Det skapar förutsättningar för en friare handel i framtiden och det är en fördel för oss, säger Stefan Elfström presstalesperson för Volvo Cars.

Sedan 2018 har Volvo Cars en fabrik i Charleston, North Carolina. Där tillverkas S60 för den globala marknaden, utom Kina. S60 för den kinesiska marknaden görs i Kina.

Foto: Terje Pedersen/TT

Svenska lastbilstillverkarna seglar lugnt

Lastbilstillverkaren Scanias säljer inget på den amerikanska marknaden och ser inga direkta effekter av det nya avtalet. Däremot påpekar Hans-Åke Danielsson, presstalesman, att avtalet kan minska osäkerheten på marknaden. Om det i sin tur leder till bättre fart i den allmänna ekonomin ökar också behovet av transporter.

Det kan i så fall gynna både Scania och Volvo som efter många starka år känner av en minskad efterfrågan på lastbilar.

– All osäkerhet gör att investeringsviljan går ned, säger Hans-Åke Danielsson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons