Annons

Knepet: Minska utsläppen drastiskt med en åtgärd

Anna Säfvestad Albinsson, energistrateg och projektledare för BioFuel Region, bosatt i Umeå, har valt bort affärsflyget för tåget. Fördelarna är ett lugnare resande. Nackdelen att det tar längre tid. ”Men under en väl utnyttjad tågresa får jag mycket arbete gjort”, konstaterar hon.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Anna Säfvestad Albinsson, projektledare BioFuel Region.

Foto: BioFuelRegion Bild 2 av 2
Efter reklamen visas:
Går det snabbast att ta tåget eller flyget till Göteborg?

Varför har du tagit det här beslutet?

– Vi lånar jorden av våra barn. Jag vill inte bidra till att skapa en livsmiljö som förstör deras möjligheter att leva ett bra liv. Och genom att göra det jag kan, och har rådighet över, så blir det mitt bidrag. När jag gick igenom mina egna koldioxidutsläpp för ett drygt år sedan så stod flyg för mer än hälften. För mig har alltid miljöfrågorna varit viktiga och jag har försökt minska min påverkan. Nu blev det tydligt att med en åtgärd – att sluta flyga – så minskar jag mina utsläpp drastiskt.

Vilka sträckor handlar det om?

– Inrikes i första hand, och då främst Umeå–Stockholm. Men även till Göteborg går det bra att åka tåg från Umeå (när inte getingmidjan i Stockholm byggs om förstås).

Hur har du resonerat?

– Tåget mellan Umeå och Stockholm tar 6,5 timmar. Många gånger tar jag nattåget som avgår kl. 22 och är framme i Stockholm 06.30. Hem går tåget 16.20 och jag är hemma igen kl. 23. Då får jag tid att avrunda arbetsdagen i lugn och ro och brukar hinna med sådant som annars blir liggandes.

Annons
Annons
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Tågen som jag åkt med har till 99 procent varit i tid – det gäller inte flygen.

När blir det inte av att du tar tåget?

– När det är möten eller stora konferenser i Europa. Senaste året har jag åkt till Bryssel och Ljubljana. Att åka tåg dit tar för mycket tid av familjen, så då har företaget valt att kompensera de utsläppen istället.

Vilka fördelar kan du se?

– Det blir ett lugnare resande. När jag nu vant mig vid tåget, blir de få flygresor jag gör oerhört stressande. Säkerhetskontroller, tider att passa, ombordstigning, start och landning m m. Ingen tid för meditation där. Tågen som jag åkt med har till 99 procent varit i tid, det gäller inte flygen, de är ofta försenade och det är mycket strul.

Foto: Tomas Oneborg

Nackdelar?

– Det tar ju lite längre tid. Men en väl utnyttjad resa kan jag ta igen genom att kompa ut eftersom jag fått saker och ting gjort även under resan. Det är också lite dyrare med tågbiljetterna, men jag arbetar på ett företag som har en grön resepolicy, så de kronorna är det värt. Och om jag tänker efter, när jag räknar in transferkostnaderna så är det nog inte ens dyrare med tåget.

Sedan kan jag tycka att SJ inte har fått riktigt bra förutsättningar, och de är inte heller kundorienterade. Sverige behöver komma tillrätta med de tågstrul som faktiskt finns, även om jag inte har drabbats trots mycket åkande. De behöver dessutom förbättra sin kommunikation till resenärerna när det är ett pågående problem. Ett exempel är sommaren 2018 då en sträckning som normalt går från Stockholm till Köpenhamn plötsligt har Malmö som slutstation. Detta besked kom samma dag som det börjar gälla, och vissa resenärer fick information sittandes på tåget. Så får inte tågplanering fungera tycker jag.

Annons
Annons

Anna Säfvestad Albinsson, projektledare BioFuel Region.

Foto: BioFuelRegion Bild 1 av 1
Anna Säfvestad Albinsson, projektledare BioFuel Region.
Anna Säfvestad Albinsson, projektledare BioFuel Region. Foto: BioFuelRegion

Upplevelsen är också många gånger mer intressant jämfört med en all-inclusive-charter.

Hur reagerar folk i din omgivning, har du inspirerat andra?

– Det är lite blandat. En del blir arga och en del blir inspirerade, många får dåligt samvete. En bekant blev först arg, men är i dag en av de största tågförespråkarna jag känner. Men jag försöker att inte tänka på andras reaktion, jag har gjort mitt val och värderar inte andras. Om de vill veta varför jag tagit det här beslutet berättar jag, men jag försöker inte omvända dem att ta samma beslut, det är helt upp till dem. Men bara genom att göra det jag gör och berätta om det så visar jag att det går. Och jag vet fler som nu börjat utforska tågresandet och det inspirerar ju mig så klart!

Tar du även tåget privat?

– Jag älskar att resa! Men jag kan välja hur jag reser och ändå få samma upplevelse, eller till och med bättre. Så ja, jag har valt bort Thailand och i sommar har jag åkt tåg med familjen till Italien som alternativ till ”långresa”. Med det tankesättet så blir det naturligt att uppleva närområdet, det finns fantastiskt mycket fint att se i Sverige och Finland. Baltstaterna är ett bra alternativ för den som är sugen på sol och bad. Upplevelsen är också många gånger mer intressant jämfört med en all-inclusive-charter.

Laddar…
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons