Annons

Jätteökning av elbilar – det här är hetast just nu

Allt fler svenskar väljer bort bensin- och dieselbilar när de köper en ny bil. I stället lockar bilar med olika former av elmotorer. Det visar färska siffror från SCB.

Under strecket
Publicerad
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 9

Ambitionen med bonus-malus är att den ska minska utsläppen från diesel- och bensinbilar.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 2 av 9

Den populära Volkswagen Golf fanns länge att köpa för etanoldrift i Sverige.

Foto: VolkswagenBild 3 av 9

En av de populära gasbilarna i Sverige är Opel Astra

Foto: OpelBild 4 av 9

Nissan Leaf utnämndes förra årets av Gröna bilister till årets miljöbil.

Foto: NissanBild 5 av 9

Toyota Yaris är den elhybrid som sålt bäst i Sverige i år.

Foto: ToyotaBild 6 av 9

Laddhybrid innebär att elmotorns batteri kan laddas med sladd när ­bilen är parkerad, till skillnad mot en elhybrid som bara laddas av ­förbränningsmotorn och återvunnen bromskraftsenergi. På bilden Kia Niro och Toyota Prius.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 7 av 9

Volvo S60 är den svenska bil som sålt bäst i år, och är populärast med dieselmotor.

Foto: VolvoBild 8 av 9

Kia Ceed är en av modellerna som bidragit till att bensinbilar nu säljer bättre än dieselbilar.

Foto: KiaBild 9 av 9
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

Ambitionen med bonus-malus är att den ska minska utsläppen från diesel- och bensinbilar.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 2 av 2
Foto: Tomas Oneborg

I januari och februari registrerades 13 procent färre bilar än samma period förra året. Totalt såldes 44 906 bilar under årets två första månader, visar statistik från myndigheten Trafikanalys.

Fortfarande är bensin och diesel de två klart mest populära drivmedlen, men saker förändras snabbt. Och blickar man tillbaka tio år i tiden blir det tydligt hur fort det händer saker inom bilvärlden.

Nyregistrerade bilar minskade med 14,5 procent i februariscb.se

Bonus-malus

Ambitionen med bonus-malus är att den ska minska utsläppen från diesel- och bensinbilar.
Ambitionen med bonus-malus är att den ska minska utsläppen från diesel- och bensinbilar. Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons
Annons

Den populära Volkswagen Golf fanns länge att köpa för etanoldrift i Sverige.

Foto: VolkswagenBild 1 av 1

Innan vi ger oss in på vilka drivmedel som sålt mest och minst måste regeringens nya fordonsskatt bonus-malus redas ut. Den har nämligen haft stor påverkan på försäljningssiffrorna.

Sedan den 1 juli 2018 fick alla bilar som släpper ut mycket koldioxid en ökad fordonsskatt, i vissa fall på många tusen kronor. Det gjorde att många passade på att köpa nya bensin- och dieselbilar i början av förra året.

Samtidigt blev elbilar och bilar med mycket låga utsläpp billigare i inköp med upp till 60 000 kronor. Det gjorde att de som kanske funderade på en elbil i början på året väntade till juli med att köpa den.

Det här påverkar givetvis mycket när vi jämför hur många fler eller färre bilar som sålt hittills i år jämfört med förra året.

7. Etanol

Den populära Volkswagen Golf fanns länge att köpa för etanoldrift i Sverige.
Den populära Volkswagen Golf fanns länge att köpa för etanoldrift i Sverige. Foto: Volkswagen

Det som nu är det minst populära drivmedlet var för tio år sedan på stor uppgång. Flera nya modeller släpptes och Sverige var bland de första länderna i Europa med att bygga ut infrastrukturen för tankning. Under de två första månaderna 2009 såldes 5 447 etanolbilar.

Men säg den drivmedelslycka som varar för evigt. För drygt ett år sedan meddelande Volkswagen att man slutar sälja Golf Multifuel i Sverige. Det var den sista bilmodell som såldes i Sverige som kunde tankas med etanol. I de nya skattereglerna bonus-malus ges inga fördelar till etanol.

Annons
Annons

En av de populära gasbilarna i Sverige är Opel Astra

Foto: OpelBild 1 av 2

Nissan Leaf utnämndes förra årets av Gröna bilister till årets miljöbil.

Foto: NissanBild 2 av 2

Under årets två första månader såldes ändå 25 etanolbilar i Sverige. Det är en minskning med 99,54 procent på tio år. Men allt är inte mörkt på etanolhimlen – det finns trots allt många tankställen för bränslet kvar i Sverige.

6. Gasbilar

En av de populära gasbilarna i Sverige är Opel Astra
En av de populära gasbilarna i Sverige är Opel Astra Foto: Opel

Bilar som kör på fordonsgas, det vill säga både förnybar biogas och naturgas, har gått upp och ner i popularitet under de senaste åren. Under andra halvan av 00-talet ökade drivmedlet snabbt bland nybilarna i Sverige. Från 175 bilar under de två första månaderna i 2008 till 1 231 bilar två år senare.

Men sedan har nedgången varit tydlig och tillbaka på nivån innan ”gasboomen”. Siffran för sålda gasbilar i Sverige under januari och februari var 200 stycken.

Men från den 1 juli 2018 får den som köper en gasbil 10 000 kronor i miljöbilsbonus. Det har gjort att allt fler tillverkare satsar på gasbilar. Det säljs flera gasbilar i Sverige, bland annat Opel Astra, Volkswagen Polo & Golf samt Skoda Octavia.

5. Rena elbilar

Nissan Leaf utnämndes förra årets av Gröna bilister till årets miljöbil.
Nissan Leaf utnämndes förra årets av Gröna bilister till årets miljöbil. Foto: Nissan
Annons
Annons

Toyota Yaris är den elhybrid som sålt bäst i Sverige i år.

Foto: ToyotaBild 1 av 1

Här har en enorm ökning skett, och det snabbt. Från 515 bilar under januari och februari förra året, till 2 005 bilar hittills i år. Det är en ökning med 289 procent.

En stor anledning stavas bonus-malus. Den nya skatten på bilköp gör smutsiga utsläppsmonster dyrare och elbilar billigare. En ren elbil får en bonus som gör inköpet 60 000 kronor billigare. Efterlängtat för elbilsköpare, eftersom de bilarna ofta är ganska mycket dyrare än bilar med förbränningsmotor i samma klass.

Förutom Tesla, som i dagarna släpper sin ’folkelbil’ Model 3 i Sverige, kan populära Nissan Leaf, Hyundai Kona och Kia E-Niro samt årets bil Jaguar I-Pace nämnas som viktiga modeller.

Men än så länge är ökningen från mycket låga nivåer.

4. Elhybrider

Toyota Yaris är den elhybrid som sålt bäst i Sverige i år.
Toyota Yaris är den elhybrid som sålt bäst i Sverige i år. Foto: Toyota

En elhybrid har en förbränningsmotor och en elmotor. Men i praktiken är det en bensinbil som får lite hjälp från en liten elmotor. Till skillnad från laddhybrider som laddas med elslapp kan man i princip inte köra på enbart elmotorn. Energi från förbränningsmotorn som annars går till spillo används för att ladda upp batteriet.

Toyota dominerar segmentet i Sverige, med modellerna Yaris, CH-R och Rav 4. Men även Kia Niro är en populära elhybrid.

Under de tio senaste åren har elhybriderna blivit allt populärare, och i år har 2 612 bilar sålts i Sverige. Det är ungefär lika många som förra året, men betydligt fler än för fem år sedan.

Annons
Annons

Laddhybrid innebär att elmotorns batteri kan laddas med sladd när ­bilen är parkerad, till skillnad mot en elhybrid som bara laddas av ­förbränningsmotorn och återvunnen bromskraftsenergi. På bilden Kia Niro och Toyota Prius.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 2

Volvo S60 är den svenska bil som sålt bäst i år, och är populärast med dieselmotor.

Foto: VolvoBild 2 av 2

3. Laddhybrider

Laddhybrid innebär att elmotorns batteri kan laddas med sladd när ­bilen är parkerad, till skillnad mot en elhybrid som bara laddas av ­förbränningsmotorn och återvunnen bromskraftsenergi. På bilden Kia Niro och Toyota Prius.
Laddhybrid innebär att elmotorns batteri kan laddas med sladd när ­bilen är parkerad, till skillnad mot en elhybrid som bara laddas av ­förbränningsmotorn och återvunnen bromskraftsenergi. På bilden Kia Niro och Toyota Prius. Foto: Pontus Lundahl/TT

En laddhybrid har liksom elhybriden både en förbränningsmotor och en elmotor. Skillnaden är att elmotorn här laddas i ett uttag eller en laddare, på samma sätt som en ren elbil. Elmotorn kör på korta sträckor, ofta upp till 3–4 mil, och sedan tar förbränningsmotorn vid.

Laddhybrider är den nyaste drivmedelsmodellen på den svenska marknaden. 2012 såldes de första i Sverige, och sedan har de snabbt blivit vanligare. Under årets två första månader såldes 3 477 laddhybrider, vilket är en ökning med elva procent jämfört med året innan.

De här bilarna får i det nya skattesystemet en bonus beroende på hur lite koldioxidsläpp de genererar. En tumregel är att bonusen ligger på runt 20 000 kronor.

2. Diesel

Volvo S60 är den svenska bil som sålt bäst i år, och är populärast med dieselmotor.
Volvo S60 är den svenska bil som sålt bäst i år, och är populärast med dieselmotor. Foto: Volvo

Först hyllades dieseln som räddningen för miljön och snåla dieselbilar fick rejäla miljöbilsbonusar. En enorm utsläppsfusk-skandal med Volkswagen i fokus senare är läget ett helt annat.

Nu handlar diskussionen om dieselbilar helt ska förbjudas på vissa gator i våra storstäder, som redan gjorts på flera platser i Tyskland. Det här har naturligtvis påverkat försäljningssiffrorna. Ännu större effekt har kanske den nya skatten på bilar med höga koldioxidutsläpp haft. Den kan göra flera populära dieselbilar många tusen kronor dyrare.

Annons
Annons

Kia Ceed är en av modellerna som bidragit till att bensinbilar nu säljer bättre än dieselbilar.

Foto: KiaBild 1 av 1

16 940 dieselbilar har sålts hittills i år, en minskning med 39,7 procent på två år. Även kurvorna för dieseln pekar neråt är fortfarande några modeller väldigt populära, i topp återfinner vi Volvos S/V60, S/V90 och XC60, samt VW Tiguan och Audi A6.

Ironiskt nog har nya dieselbilar, i och med det nyaste reningen i EU Euro Temp 6 temp, aldrig varit så ren på partiklar och kväveoxid.

1. Bensin

Kia Ceed är en av modellerna som bidragit till att bensinbilar nu säljer bättre än dieselbilar.
Kia Ceed är en av modellerna som bidragit till att bensinbilar nu säljer bättre än dieselbilar. Foto: Kia

Sedan dieselskandalerna är bensinen ohotad etta på drivmedelstoppen, med 19 646 sålda bilar. Minskningen jämfört med förra året är på 13,8 procent, vilket är betydligt mindre än dieseln.

Bensinen har inte omgärdats av skandalerna med kväveoxisutsläpp som dieseln, men den släpper i regel ut mer koldioxid än dieseln.

Det är andra året som bensinen gått om dieseln i toppen. Och även om det är mycket långt ner till de laddbara bilarna är det tydligt i vilken riktning kurvorna pekar, och vad som gynnas av de politiska styrmedlen.

Volvodominansen som finns bland dieseln gäller inte för bensinbilar. Här är det i stället VW Golf, Kia Ceed, Ford Focus och Nissan Qashqai som toppar försäljningslistan.

Efter reklamen visas:
Är elbil verkligen mer miljövänlig än dieselbil?
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons