Annons

Ericsson-vd: 5G kritiskt – men Europa halkar efter

Ericssons vd Börje Ekholm varnar för att Europa halkar efter när det gäller nästa generation mobiltelefoni, 5G.
Ericssons vd Börje Ekholm varnar för att Europa halkar efter när det gäller nästa generation mobiltelefoni, 5G. Foto: Marko Säävälä / TT

De nya 5G-näten är kritiska när lastbilar och bilar ska kopplas upp och bli självkörande. Det hävdar Ericssons vd Börje Ekholm. Fast det är inom hälsovården han räknar med de största effekterna.

Under strecket
Publicerad

Det svenska startup-bolaget Einrides eldrivna och på sikt självkörande lastfordon är bara ett exempel på hur de nya näten för den femte generationen mobiltelefoni, 5G, är helt avgörande.

För via näten blir det möjligt att styra och övervaka fordonen.

– Det går att göra redan i dag via 4G-näten men med 5G kan vi vara säkra på att få en stabil uppkoppling som alltid ger rätt kapacitet, säger Robert Falck, vd för Einride.

Han är långt ifrån ensam om den synen. I bransch efter bransch tittar olika företag på hur de kan organisera om och bli mer effektiva genom att koppla upp och styra produktionen via de kommande 5G-näten.

– Uppkopplingen blir kritisk framöver. Företagen måste vara uppkopplade hela tiden och det skapar en ny marknad för operatörerna (telebolagen) och då kan vi leverera utrustning till dem.

Det säger Börje Ekholm, vd för telekombolaget Ericsson, ett av de ledande företagen bakom utvecklingen av 5G.

– Vi tog för flera år sedan beslutet att leda utvecklingen mot 5G. Det var inte för konsumentmarknadens skull. Den kommer också att vara stor, men nu handlar det om företagens användning, säger Börje Ekholm.

En given fråga blir då vilka företag det blir som går först och var den stora potentialen finns.

– Transporter är ett område. Men hälsovården är kanske det allra största och så har vi de finansiella tjänsterna, säger Börje Ekholm.

Än så länge är det ändå inte mycket som kommit i gång kring 5G. Det konstaterar även Börje Ekholm.

– Vissa är tidiga och gör till exempel satsningar på smarta fabriker. Men vi kommer inte att se de stora förändringarna på flera år och det tar nog fram mot 2025 innan den här marknaden blir betydelsefull, säger Börje Ekholm.

På samma sätt skiljer det på vilka länder som är i gång med den nya tekniken. Börje Ekholm pekar på att USA, Kina, Sydkorea och Japan är tidigt ute.

– Det skapar en konkurrensfördel för dem och i Europa måste vi tänka till så att vi inte kommer för långt efter. För då kommer våra industrier att få arbeta kvar i en gammal miljö, säger Börje Ekholm.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons