X
Annons
X
Recension

Love me not Erotiskt drama utan lyster och lockelse

"Love me not" bygger på bättre begagnade idéer som den inte lyckas förvalta.

Christos Loulis och Eleni Roussinou i ”Love me not”. Foto: Njutafilms
Läs mer om Veckans biofilmer

Love me not

Regi
Alexandros Avranas
Genre
Drama
Manus
Alexandros Avranas, Kostas Peroulis
Medverkande
Eleni Roussinou, Christos Loulis, Célestine Aposporis

1 tim 39 min. Från 15 år.

Betyg: 2 av 6

Med litet god vilja kan man förvisso urskilja diverse idéer om över- och underordning, erotik och maktspel, alienation och svek i detta stycke "grekisk neo-noir". Och det är väl inget större fel på dem, förutom, möjligen, att de är bättre begagnade och därför kräver en smula finess och skarpsinne för att återfå något som liknar lyster och lockelse.

Och då är problemet med "Love me not" att den inte så mycket sätter dessa idéer i någon sorts rörelse utan i stället lägger sig själv lättjefullt och en aning behagsjukt i deras närhet, möjligen i hopp om att självantändning ska inträffa. Så sker inte.

Vi har ett medelålders par som bor i, eller åtminstone disponerar, en luxuös villa med stor trädgård och pool. Vi har en ung kvinna som för pengar låter hyra ut sin livmoder för att föda dem det barn de säger sig längta efter. När hon för första gången inträder i deras bostad ljuder det en Puccini-area för att markera att här handlar det om klass och raffinemang, vilket är det sätt på vilket opera rutinmässigt används inom filmen när regissören är sugen på genvägar.

Annons
X

Sedan rör de sig i stelt i denna exklusiva interiör, blickar allvarsamt omkring sig och samtalar fåordigt. En spänning växer till sig i de långa tystnaderna.

Célestine Aposporis i ”Love me not”. Foto: Njutafilms

Om det som följer vill jag ogärna avslöja mer än att notera att det på ett lustigt sätt tangerar skeendet i "A simple favor" som också har premiär denna vecka. Det finns, således, en livförsäkring och det finns stora pengar att tjäna på ett simulerat dödsfall. Och utan att föregripa min kollega alltför mycket, vill jag påstå att det är betydligt mycket mer liv i den filmen. "Love me not" simulerar död blott alltför övertygande.

Annons
X
Annons
X

Christos Loulis och Eleni Roussinou i ”Love me not”.

Foto: Njutafilms Bild 1 av 2

Célestine Aposporis i ”Love me not”.

Foto: Njutafilms Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X