Perfect Guide

Estelle Nordenfalk: ”Har ordet hållbarhet tappat sin kraft?”

SPG:s krönikör Estelle Nordenfalk, vd för Yogayama och föreläsare inom hälsa, om hur den kommersiella världen tar över ord som genuint, äkta och hållbart.

Det är mycket ord just nu.

Annons

Låt nu inte den kommersiella världen ta över orden ”genuint” och ”äkta” och göra dem ihåliga på samma sätt som ordet ”hållbart” tyvärr är på god väg att bli.

”Genuint” och ”äkta”, dyker upp i allt fler kommersiella sammanhang. Träningscenter, chokladbitar, resmål och limpmackor – företagen har fattat att dessa ord är kommersiellt gångbara just nu och de används därför slött, slentrianmässigt och utan den starka laddning som orden avser – nämligen något sant och ärligt som du ska kunna lita på.

Det är det mest basala och fundamentala vi har att luta oss emot och det som ger oss vår stabilitet, vår ryggrad. Det krävs mycket av oss för att kunna hantera våra liv idag och då behöver vi kunna förhålla oss till dessa ord och bevara dem intakta. Framförallt är det ord som du avgör om du upplever och inte den som säger det.

Ordet ”hållbart” har redan i många sammanhang förlorat sin kraft. Ordet som för vår samtid har flera viktiga dimensioner gödslas det nu med så att det håller på att tappa sin djupa innebörd. Det är naturligtvis i grunden positivt att dessa begrepp lyfts fram men bara om det betyder något på riktigt. Det är många hållbarhetsrapporter som ska produceras vilket ibland verkar göra det väl frestande att låta orden få bli resultatet, snarare än ett grundläggande värdegrundsarbete som resulterar i handling.

– Vi ringer byrån så får de skriva ihop något. Har vi inte börjat med bambusugrör i cafeterian? Och sedan stödjer vi väl det där vattenprojektet i Uganda? Det borde de kunna göra en bra story på.

Konsumenten idag håller på att bli både smartare och mer erfaren och kan inte längre vilseledas med snicksnack. Tänk till exempel vad starkt det skulle vara att läsa en hållbarhetsrapport där ordet hållbarhet inte fick användas? Ungefär som människor som själva beskriver sig som ödmjuka. Jag har aldrig träffat en person som jag har upplevt som ödmjuk som själv beskrivit sig just så.

Ord är till slut bara ord och som alltid är det när vi visar vad vi gör som vi vinner trovärdighet – då kan nämligen konsumenten själv avgöra om den tycker det vi presenterar verkar hållbart, genuint och äkta.
Vi sjunger med Elvis” A little less conversation, a little more action…”.

Foto: Elisabeth Edén

Till Toppen