Perfect Guide

Estelle Nordenfalk: Varför tror ni att smoothies är så framgångsrika?

SPG:s krönikör Estelle Nordenfalk, vd för Yogayama och föreläsare inom hälsa, frågar sig hur smoothien fått en sådan hälsostatus.

Varför tror ni att smoothies har lyckats etablera sig som en produkt som för många nästan är synonymt med att leva ett hälsosamt liv? ”Jag går upp på morgonen och gör min grönkålssmoothie. Hälsa: check!”
Ofta när olika hälsopersoner ska beskriva sin livsstil är smoothies en naturlig, nästan självklar del. Frågan är snarare vad man har i den.
Låt säga att vi gör en lista på inte tio eller femtio utan hundra saker som signifikant påverkar din hälsa i en positiv riktning. En lista på hundra saker som på ett eller annat sätt höjer din energinivå i kroppen, vilket är den egentliga definitionen på ett förbättrat hälsotillstånd. På den listan kommer inte smoothies att finnas med.

Annons

Jag vill med all tydlighet säga att det finns många fördelar med smoothies, de har ofta en god smak och det är säkert ett bra sätt att få i sig vissa näringsämnen på, givetvis beroende på vad man har i den. Dessutom är smoothies ofta gott och mättande och betydligt bättre än många andra mellanmål. Som sagt, inget fel på smoothies, vi måste bara ge den rätt värde i den totala hälsodiskussionen.

Varför har då smoothies fått en sådan hälsostatus? Jo, för att det är den perfekta kommersiella produkten!

Vår idé om vad hälsa egentligen är, är många gånger bristfällig. Kombinera det med en ensidig informationskälla – den kommersiella världen med egna syften, så gör det att en produkt som går att sälja får ett enormt genomslag.

För tänk allt kommersiellt härligt du kan göra med en smoothie. Du kan göra smoothies i alla färger du kan tänka dig – de är snygga, du kan fota dem och låta några bär lite härligt spontant rulla ut runt på toppen, du kan skriva böcker, sälja specialmixar, starta en bloggkarriär nischad på smoothies, du kan hitta på roliga sätt att servera dem på (i en gammal glasburk som du knyter ett vacker band runt), starta ett eget smoothiemärke eller varför inte bygga ditt egna personliga varumärke med en härlig grön drink i handen? Ja, möjligheterna är många.

Men om vi går tillbaka till listan över hundra saker som förbättrar din hälsa så har de flesta en sak gemensamt: de är totalt ointressanta för kommersiellt bruk. Det är svårt att tjäna pengar på viktiga och verkningsfulla råd – som att äta mindre portioner eller att sluta plocka upp mobilen varje gång det blir en naturlig paus i vardagen.

Eftersom vi litar så otroligt mycket på vad det kommersiella samhället säger till oss är det svårt för de riktigt kraftfulla hälsotipsen att hävda sig. För vem ska föra dess talan? Det är därför vi avfärdar dem, vi marginaliserar dem och tror helt enkelt inte att de gör skillnad. Vi tror inte på råd och insikter som vi inte har fått attraktivt marknadsfört till oss – som vi inte kan köpa i snygga boxar eller som någon har konceptualiserat åt oss. 

Inte konstigt att vår ohälsa växer.

Som sagt, inget fel på smoothies – låt bara inte de förföriska färgerna förvilla dig!

Till Toppen