Annons

Ett bilmuseum som rullar hem till dig

En pojke tittar på en Messerschmitt i Stenstorp på Motorhistoriska dagen i Trelleborg 2019.
En pojke tittar på en Messerschmitt i Stenstorp på Motorhistoriska dagen i Trelleborg 2019. Foto: Malin Erlfeldt

Motorhistoriska Riksförbundet fyller 50 år och veteranbilsintresset växer för varje år. Men det är både smolk och glädje i jubileumsbägaren.

Under strecket
Publicerad

En Opel Admiral fångar uppmärksamhet i Trelleborg. ”Det är en utmaning för oss att i framtiden skapa förståelse för äldre fordon, så att de inte försvinner”, säger Jan Tägt.

Foto: Bo PorshedBild 1 av 5

Cykelbilen Komet är ett hemmabygge av Börje Andersson i Folkärna och visades på Motorhistoriska dagen i Norberg 2019.

Foto: Jan TägtBild 2 av 5

Jan Tägt har samlat på polisbilar under 20 år. Han är med i ett nätverk av ett 80-tal polisbilsentusiaster som äger över 100 fordon sammanlagt.

Foto: Christine Olsson/TTBild 3 av 5

Medlemmarna hör ibland av sig och frågar om gamla årsmodeller på fotografier. Har Malin Erlfeldt och Jan Tägt tid letar de i gamla verkstadsböcker, manualer och medlemstidningar.

Foto: Mikael K Nilsson/TTBild 4 av 5

I samband med 50-årsjubileet kom boken ”Vägval under 50 år med Motorhistoriska riksförbundet”. Foto: MHRF

Foto: MHRFBild 5 av 5

En Opel Admiral fångar uppmärksamhet i Trelleborg. ”Det är en utmaning för oss att i framtiden skapa förståelse för äldre fordon, så att de inte försvinner”, säger Jan Tägt.

Foto: Bo PorshedBild 1 av 2

Cykelbilen Komet är ett hemmabygge av Börje Andersson i Folkärna och visades på Motorhistoriska dagen i Norberg 2019.

Foto: Jan TägtBild 2 av 2

De flesta av oss har nog någon gång blivit upprymda och lett vid åsynen av en veteranbil. Själva modellen eller årgången är vid första anblicken oviktig. Snarare blir vi berörda av glansen, brummet och att den gamla T-Forden eller Voituretten faktiskt rullar förbi här och nu.

Motorträffar och fordonsparader är sommartid lika vanliga som flug- och getingsurr. Det kan vi tacka alla fantaster och klubbar för, som passionerat sköter om och brukar det motoriska. Som ett slags nav i just det svenska föreningshjulet verkar Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF.

I ett halvt sekel har man organiserat så att gamla fordon kan bevaras och försäkras. Man har uppvaktat politiker och spridit förståelse kring vikten av att bruka gamla rariteter på allmänna vägar.

I fjol utredde Riksantikvarieämbetet ett lagskydd för det rörliga kulturarvet. Nu ligger bollen hos regeringen.

– Det är det största som har hänt oss – om det blir verklighet, säger Malin Erlfeldt, kanslichef på MHRF.

1/2

En Opel Admiral fångar uppmärksamhet i Trelleborg. ”Det är en utmaning för oss att i framtiden skapa förståelse för äldre fordon, så att de inte försvinner”, säger Jan Tägt.

Foto: Bo Porshed
2/2

Cykelbilen Komet är ett hemmabygge av Börje Andersson i Folkärna och visades på Motorhistoriska dagen i Norberg 2019.

Foto: Jan Tägt

Allt borde vara frid, fröjd och en salig blandning av bensin, olja och elektricitet på kontoret i Huvudsta i Stockholm. Men nej. Det rullande kulturarvet är hotat. Tekniken inte minst.

Annons
Annons

Jan Tägt har samlat på polisbilar under 20 år. Han är med i ett nätverk av ett 80-tal polisbilsentusiaster som äger över 100 fordon sammanlagt.

Foto: Christine Olsson/TTBild 1 av 1

– Kunskapen som sitter i huvudet och händerna hos folk. Känslan för material och hur man renoverar. De som har den kompetensen finns snart inte längre med oss, säger Jan Tägt, MHRF:s generalsekreterare, och frågar retoriskt:

– Vem tar då vid?

All heder och ära till dem som står och ”fnular” i sina garage, men vill man ha framtida kontinuitet måste ett regelverk komma till. Därför är det så viktigt att lagstifta för att skydda kulturhistorien på hjul. De långa ledtiderna hos myndigheter och påverkansarbete på politiker kräver dock tålamod.

– Jag brukar säga att det är klart när det är klart – men inte ens då är det klart, eftersom regler kan ändras igen, säger Jan Tägt.

Miljövänner kanske invänder att det är en hälsofara att tillåta ytterligare avgaser med koldioxid och kväveoxider. Då ska man ha i åtanke att den gamla fordonsflottan – en veteranbil kör i genomsnitt 90 mil per år – svarar för en promille av det sammanlagda vägtrafikarbetet.

Att låta allmänheten få uppleva forna tiders transportfordon är ett väsentligt mål. Känn lukten, hör motorn, titta in under huven, uppmanar MHRF.

– Det är ett öppet museum. Vi kommer hem till dig, säger Jan Tägt.

Jan Tägt har samlat på polisbilar under 20 år. Han är med i ett nätverk av ett 80-tal polisbilsentusiaster som äger över 100 fordon sammanlagt.
Jan Tägt har samlat på polisbilar under 20 år. Han är med i ett nätverk av ett 80-tal polisbilsentusiaster som äger över 100 fordon sammanlagt. Foto: Christine Olsson/TT

Själv samlar han på pensionerade polisbilar. När han motionerar dem kommer han inte alltid upp i lagstadgad hastighet, men det väcker sällan irritation. Tvärtom stannar andra trafikanter upp och vinkar fram honom för att kunna se polisekipaget glida förbi.

Annons
Annons

Medlemmarna hör ibland av sig och frågar om gamla årsmodeller på fotografier. Har Malin Erlfeldt och Jan Tägt tid letar de i gamla verkstadsböcker, manualer och medlemstidningar.

Foto: Mikael K Nilsson/TTBild 1 av 2

I samband med 50-årsjubileet kom boken ”Vägval under 50 år med Motorhistoriska riksförbundet”. Foto: MHRF

Foto: MHRFBild 2 av 2

Mötena och dialogen med nyfikna betyder mycket. För hugade erbjuder Jan gärna sin plats bakom ratten.

– Det är roligt att andra kör mina bilar. Då kommer de ut på arenor jag inte skulle komma – allt från filminspelningar till bröllop och utställningar, säger han.

Medlemmarna hör ibland av sig och frågar om gamla årsmodeller på fotografier. Har Malin Erlfeldt och Jan Tägt tid letar de i gamla verkstadsböcker, manualer och medlemstidningar.
Medlemmarna hör ibland av sig och frågar om gamla årsmodeller på fotografier. Har Malin Erlfeldt och Jan Tägt tid letar de i gamla verkstadsböcker, manualer och medlemstidningar. Foto: Mikael K Nilsson/TT

I år har MHRF påbörjat ett digitaliseringsprojekt med stöd från Riksantikvarieämbetet. Glasplåtar och fotografier skannas in för att kunna visas upp.

–Redan under nästa år kommer de första bilderna att finnas på nätet, säger Malin Erlfeldt.

MHRF ansvarar för Motorhistoriska dagen den 6 juni och medverkar årligen på en rad evenemang och träfffar. Varje påsk deltar man på Elmias bilmässa i Jönköping. Senast häpnade Jan Tägt över den kommande generationens detaljarbete.

– De unga killarna och tjejerna som bygger om moderna bilar eller renoverar äldre brinner för det de gör – och de gör det så jäkla bra.

I samband med 50-årsjubileet kom boken ”Vägval under 50 år med Motorhistoriska riksförbundet”. Foto: MHRF
I samband med 50-årsjubileet kom boken ”Vägval under 50 år med Motorhistoriska riksförbundet”. Foto: MHRF Foto: MHRF
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons