Annons

”Ett glas vin kan verka gynnsamt vid viss träning”

Riskerna med kombinationen alkohol och träning är överdrivna. Vid vissa typer av idrott kan små mängder till och med förbättra prestationen. Det menar SvD:s näringsfysiolog Linda Bakkman, som här reder ut några vanliga missförstånd om alkohol och fysisk aktivitet.

Under strecket
Publicerad

Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal per gram, i form av så kallade tomma kalorier – ren energi, ingen näring. Av samma anledning som sockerintaget bör begränsas så bör också alkoholintaget begränsas. ”Alkohol är ett av våra största hälsoproblem”, säger Linda Bakkman.

Foto: Lars Pehrson och Staffan Löwstedt Bild 1 av 1

Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal per gram, i form av så kallade tomma kalorier – ren energi, ingen näring. Av samma anledning som sockerintaget bör begränsas så bör också alkoholintaget begränsas. ”Alkohol är ett av våra största hälsoproblem”, säger Linda Bakkman.

Foto: Lars Pehrson och Staffan Löwstedt Bild 1 av 1
Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal per gram, i form av så kallade tomma kalorier – ren energi, ingen näring. Av samma anledning som sockerintaget bör begränsas så bör också alkoholintaget begränsas. ”Alkohol är ett av våra största hälsoproblem”, säger Linda Bakkman.
Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal per gram, i form av så kallade tomma kalorier – ren energi, ingen näring. Av samma anledning som sockerintaget bör begränsas så bör också alkoholintaget begränsas. ”Alkohol är ett av våra största hälsoproblem”, säger Linda Bakkman. Foto: Lars Pehrson och Staffan Löwstedt

Spontant känns kombinationen alkohol och idrott helt fel, och det på goda grunder, menar näringsfysiologen Linda Bakkman. Samtidigt tycker hon att det finns skäl till en mer nyanserad debatt kring frågan.

Vad är det egentligen som gäller, bör jag skippa träningen om jag har tagit ett glas?

– Nej, det behöver du inte. Det beror lite på vilken typ av träning det är och vilket prestationskrav du har på dig, om du ska tävla eller motionera. Men den volym alkohol som du får genom ett glas har väldigt liten påverkan – i princip ingen alls på vare sig kondition, styrka eller explosivitet.

Upp till två glas öl eller vin för kvinnor och tre för män har inte så stor negativ inverkan på själva träningen.

Alkohol var så sent som fram till årsskiftet dopingklassat vid några få idrottsformer, exempelvis bågskytte.

Annons
Annons

Det hänger ihop med att det kan fungera lugnande och avslappnande så att din precision faktiskt kan förbättras av små mängder alkohol – tvärtemot vad som sker vid stora doser. Sett till det kan en så liten mängd som ett glas till och med verka gynnsamt vid träning, berättar Linda Bakkman.

– Det som påverkas först av alkoholen är just neuromotorik så som precision, koncentration, reaktion och koordination. Därför blir mer komplexa övningar som bollspel samtidigt svåra att genomföra. Skaderisken är förhöjd redan vid låga doser, en risk som tycks särskilt uttalad i samband med trötthet.

Var går gränsen?

– Upp till två glas öl eller vin för kvinnor och tre för män har inte så stor negativ inverkan på själva träningen.

Linda Bakkman poängterar att även om träningen går att genomföra precis som vanligt, kan det finnas effekter på de långsiktiga resultaten.

Du kan jogga eller köra styrka, men det ska helst inte vara en massa koordination, strategi och precision inblandat.

– Om du styrketränar påverkas inte din maximala styrka i stunden alls, men däremot får du sämre tillväxthormoner vilket gör att du inte bygger muskler i samma utsträckning som du skulle ha gjort om du inte druckit.

Förstörs effekten av träningen om jag dricker alkohol efteråt?

– Effekten är inte helt borta, men den är sämre än den hade varit om du inte hade druckit. Grundinställningen tycker jag alltid är att träning är bra, även dagen efter.

Kan det vara farligt att träna bakfull?

– Nej, men däremot ska man inte ägna sig åt de mer komplexa övningarna. Du kan jogga eller köra styrka, men det ska helst inte vara en massa koordination, strategi och precision inblandat. Även om alkoholen lämnat kroppen så har du en sämre förmåga att aktivera muskeln jämfört med om du inte druckit dagen före.

Att du mår dåligt dagen efter alkoholkonsumtion hänger också ofta ihop med vätskebrist, dåligt näringstag och ibland även rubbad dygnsrytm, säger Linda Bakkman.

– Ska du träna då är det bra att tänka på att vätska upp sig och äta på med kolhydrater.

Om du har ett långlopp inplanerat beror din rekommenderade alkoholkonsumtion på vilken målsättning du har. Vill du satsa på en bra tid hör inte alkohol hemma överhuvudtaget under tävlingssäsongen, menar Linda Bakkman.

– Men om din målsättning däremot är att bara ta dig runt – då spelar det inte någon roll om du har druckit helgen före.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons