Annons

Lars Ring:Ett provokativt förslag: Låt Stubø bli ny Dramatenchef

Vem vågar axla rollen som konstnärlig chef på Dramaten? Vem vågar ta på sig att både läka sprickan mellan ledningen och ensemblen – och peka ut en framkomlig konstnärlig väg? Här är några förslag.

Under strecket
Publicerad

Vem kan ta på sig rollen som konstnärlig chef på Dramaten?

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 5

Dramaten har nu skiljt på vd och konstnärligt ledarskap. Maria Groop Russel har fått rollen som vd.

Foto: Janerik Henriksson/TTBild 2 av 5

Stefan Larsson som regissör för ”Fanny och Alexander” på Dramaten 2012.

Foto: Dan HanssonBild 3 av 5

Ulrika Josephsson under en presentation av Dramatens höstsäsongsrepertoar 2018.

Foto: Janerik Henriksson/TTBild 4 av 5

Eirik Stubø är en utmärkt regissör – kan han komma tillbaka som konstnärlig ledare?

Foto: Tomas OneborgBild 5 av 5

Vem kan ta på sig rollen som konstnärlig chef på Dramaten?

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 1
Vem kan ta på sig rollen som konstnärlig chef på Dramaten?
Vem kan ta på sig rollen som konstnärlig chef på Dramaten? Foto: Jonas Ekströmer/TT

Så, vad händer nu? Vem ska bli konstnärligt ansvarig på Dramaten nu när styrelsen har entledigat Eirik Stubø? Existerar det någon som kan tänka sig, eller vågar, ta på sig den enorma utmaningen att ta över ett hus där det stormar av känslor och åsikter?

Dramaten bör ta varning av exemplet Benny Fredriksson. Han var till att börja med vd och konstnärligt ansvarig för kombinationen Kulturhuset och Stockholms stadsteater, men insåg att det var orimligt att ha arbetsdagar på minst 12 – 14 timmar. Att en enda person ansvarar för två uppgifter är ett arv från den tid då ett teaterhus bestod av en scen. I dag, när man spelar på sex, sju scener – och har hundratals anställda – är oket att vara på en gång vd och konstnärligt ansvarig en omöjlighet. Vilket just utvecklingen på Dramaten bevisat.

Annons
Annons

Dramaten har nu skiljt på vd och konstnärligt ledarskap. Maria Groop Russel har fått rollen som vd.

Foto: Janerik Henriksson/TTBild 1 av 2

Stefan Larsson som regissör för ”Fanny och Alexander” på Dramaten 2012.

Foto: Dan HanssonBild 2 av 2
Dramaten har nu skiljt på vd och konstnärligt ledarskap. Maria Groop Russel har fått rollen som vd.
Dramaten har nu skiljt på vd och konstnärligt ledarskap. Maria Groop Russel har fått rollen som vd. Foto: Janerik Henriksson/TT

Dramatenstyrelsen har nu alltså skiljt på vd (nu Maria Groop Russel) och konstnärligt ledarskap. Det bör enbart vara av godo. En chef som ”enbart” svarar för en konstnärlig profil har också möjlighet att själv kunna regissera – och därmed också få en kontaktyta med ensemblen och den tekniska personalen, vara en del av alla på golvet.

Vilka personer kan vara lämpliga? Det är inte lätt att hitta självklara namn, i dag, när verksamheten på många regionteatrar tvingas gå på sparlåga på grund av låga anslag, är det svårt att hitta någon som har erfarenhet att driva en så diger verksamhet som på Dramaten.

Stefan Larsson som regissör för ”Fanny och Alexander” på Dramaten 2012.
Stefan Larsson som regissör för ”Fanny och Alexander” på Dramaten 2012. Foto: Dan Hansson

Stefan Larsson har redan sagt ja till att bli chef på norska Den Nationale scene i Bergen. Han ska tillträda först 2020, så möjligen kan han hoppa av och istället ta över Dramaten. Han lär ha ensemblen på sin sida och har ju varit chef för såväl Århus teater som Köpenhamnsscenen Betty Nansen teatret. Han är van att leda stora teatrar och på Århusscenen fick han ett ekonomiskt underskott att försvinna och publiken att öka. Han har en fin förmåga att blanda mer konstnärliga iscensättningar med familjeföreställningar för en bred publik.

Annons
Annons

Ulrika Josephsson under en presentation av Dramatens höstsäsongsrepertoar 2018.

Foto: Janerik Henriksson/TTBild 1 av 2

Eirik Stubø är en utmärkt regissör – kan han komma tillbaka som konstnärlig ledare?

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2
Ulrika Josephsson under en presentation av Dramatens höstsäsongsrepertoar 2018.
Ulrika Josephsson under en presentation av Dramatens höstsäsongsrepertoar 2018. Foto: Janerik Henriksson/TT

Ulrika Josephsson har varit projektledare för Bergmanfestivalen och har under lång tid arbetat med Lars Norén - under tiden då duon var ansvarig för Riks Drama och senare för Folkteatern i Göteborg. Två verksamheter som blev centrala platser för den sceniska utvecklingen. Sedan 2015 driver hon, tillsammans med regissören Sofia Jupither, teaterkompaniet Jupither Josephsson Theatre Company, för produktion av europeisk samtidsdramatik. Ulrika Josephsson är en vital kraft, och äger stor kunskap om vad som spelas och händer internationellt.

Till sist ett provokativt förslag. Eirik Stubø har blivit av med oket att vara vd och behärskar att vara konstnärligt ansvarig. Att han är en utmärkt regissör är ett faktum. Samtliga iscensättningar han har skapat på Dramaten är fyllda av en besjälad sinnlighet. Han blandar lekfullhet, allvar och intelligens med subtil musikalitet. Vill han komma tillbaka, via en delvis ny roll? Säkert inte, men jag gillar att leka med tanken.

Eirik Stubø är en utmärkt regissör – kan han komma tillbaka som konstnärlig ledare?
Eirik Stubø är en utmärkt regissör – kan han komma tillbaka som konstnärlig ledare? Foto: Tomas Oneborg

Visst kan man nämna andra namn: Anna Takanen på Kulturhuset Stadsteatern, Petra Brylander på Uppsala stadsteater, Frida Röhl på Folkteatern i Göteborg. Klart är att det nu är helt väsentligt att hitta rätt chef för att få sprickan mellan ensemblen och ledningen att läka.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons