Lykke Li 
Lykke Li  Foto: Anna Tärnhuvud

”Ett tungt år” – Lykke Li om sorgen och separationen

Hon förlorade sin mamma en kort tid innan hon fick barn. Nu har Lykke Li separerat från den tvååriga sonens pappa. Nya skivan ”So sad so sexy” som handlar om kärlek som gör ont.
För SvD:s Annah Björk berättar hon om sitt sorgliga år.
– Mitt sinne fick en chock.

Publicerad

Det är en bra bit efter lunch, och är ganska tomt i restaurangen. Men Lykke Li har just stigit upp. Hon är jetlaggad och snurrig efter en hyfsat sömnlös natt i sin andra hemstad, Stockholm. Det är bara två dagar sedan hon och tvååriga sonen Dion anlände över Atlanten och han har fortfarande amerikansk västkust-tid i sig.

Till vardags bor de i Los Angeles, men nu är de här för att tanka svensk sommar och marknadsföra Lykke Lis fjärde album, det mörkt romantiska hiphop- och Los Angeles-drypande ”So sad so sexy”.

– Det är ett album som handlar om vuxen kärlek… Komplicerad kärlek. Jag tänker mig att varje låt är en scen ur ett äktenskap, säger hon och beställer in en flaska bubbelvatten till frukost.

Jag tänker mig att varje låt är en scen ur ett äktenskap

Lykke Li är klädd i svart, drunknar nästan i den skräddade blusen. Håret i kort page, strikt fäst bakom öronen i snedbena. Hon ser nästan ut som om hon är klädd för sorg. Men så kallas hon för drottningen av Scandi noir sad-pop också, den mörka skandinaviska popmusiken som hon under sin tio år långa karriär gjort till sitt varumärke.

Nu är hon tillbaka – med pop mörkare än någonsin.

Sedan hennes senaste album ”I never learn” kom 2014 har Lykke Li lämnat Sverige för Los Angeles på heltid. Hon har bränt ut sig och nästan givit upp sin popstjärnedröm. Lekt fram musik med supergruppen Liv och varit med och lanserat det feministiska mescalspritföretaget Yola i L.A.

Hon har tagit sig igenom ett år där hon både blev mamma och förlorade sin egen mor.

Och hon har separerat från barnets far, producenten Jeff Bhasker.

Annons

”So sad so sexy” låter som Lykke Li nog egentligen alltid låtit – men bakom 60-talsnostalgin och de fladdrande indiepopslöjorna. Det är ett urbant, beatdrivet och hypermodernt sound som mixar hiphop och pop, och signerar det hela med Lykke Lis mycket speciella stämma.

– Jag brukar åka omkring ensam i bilen i LA på natten. Allt är väldigt mörkt och weird, som att befinna sig i ”Lost in translation” – allt är supersuggestivt och modernt. 

Sagan om Lykke Li är välkänd. Hon är dotter till musikern och Dag Vag-medlemmen Johan ”Zilversurfarn” Zachrisson och fotografen och Tant Strul-medlemmen Kärsti Stiege.
Sagan om Lykke Li är välkänd. Hon är dotter till musikern och Dag Vag-medlemmen Johan ”Zilversurfarn” Zachrisson och fotografen och Tant Strul-medlemmen Kärsti Stiege. Foto: Anna Tärnhuvud

Lykke Li har gjort musik sedan hon var ett barn. Som tonåring var hon fast besluten att nå ut som artist. Hon skrev, spelade in, sjöng och producerade själv. Hon var 19 när hon åkte till New York och ville bli upptäckt, men det hände inte riktigt och hon gjorde ett nytt försök hemma i Stockholm. Då var hon målmedveten och affärsmässigt redo. Redan som spännande stjärnskott på den sociala musiksajten Myspace hade hon startat sitt eget skivbolag, LL Recordings, och hon har alltid gett ut skivor genom sitt eget bolag, som i sin tur har en större deal med ett majorbolag. 

Annons

Sagan om Lykke Li är välkänd. Dotter till musikern och Dag Vag-medlemmen Johan ”Zilversurfarn” Zachrisson och fotografen och Tant Strul-medlemmen Kärsti Stiege. Hennes tre album, ”Youth novels”,  ”Wounded rhymes” och ”I never learn” har gett henne nycklarna till framgångsrika soundtrack, de största scenerna och samarbeten med Kanye West, David Lynch och Romy Madley Croft från The xx. Hon har också skådespelat i Tarik Salehs film ”Tommy” och Terrence Maliks ”Song to song” där hon spelar mot Ryan Gosling.

Framgång, och press.

Lykke Li hade varit på en konstant och framgångsrik turné, med allt vad det innebär, i sju år när hon plötsligt inte ville gå upp på scenen mer. Hon hade känt det komma smygande, för varje spelning har hon tagit ett steg längre in på, från publiken. Och på den sista tillbringade hon hela konserten bakom en synt, knappt synlig.

I januari 2015 skriver hon plötsligt på sin Instagram ”Jag gav allt jag hade, min kropp, hjärta och själ. Efter sju år av turnerande, skriker/ber min hälsa att jag ska lyssna/läka/dra ner på tempot.”. 

Annons

En omfattande turné i Australien, Singapore och Nya Zeeland ställs in.

– Det var kanske inte det smartaste, rent affärsmässigt. Men jag hade redan pushat mig så långt jag kunde. Jag hade väldigt mörka tankar, jag grät inför varje spelning. Det var svår ångest. Om jag inte hade ställt in turnén hade jag varit tvungen att ta någon form av substans för att ens orka, men då visste jag att min lust skulle ryka på köpet, säger hon.

Lykke Li berättar att hon nyligen sett dokumentären om Avicii, med kusliga känslor. Hon relaterade extremt mycket till hans situation, att tvingas fortsätta fast kroppen och själen skriker nej.

Jag vet inte hur många gånger jag legat supersjuk i influensa, sagt nej och ändå blivit tvingad att typ prata med en radiokanal i Seattle

– Det var hemskt att se. Precis det där har ju jag varit med om så många gånger. Men på en annan nivå förstås. Jag vet inte hur många gånger jag legat supersjuk i influensa, sagt nej och ändå blivit tvingad att typ prata med en radiokanal i Seattle. Man blir till en maskin och det sorgliga är att man till slut inser att hela världen bara kretsar kring ekonomi.

Annons

Hon ler lite snett, ursäktande, över sin cynism. 

Men när hon väl tagit beslutet om att avbryta turnén, kopplade hon bort musiken helt. Hon var inte ens säker på om hon någonsin skulle komma tillbaka. Lykke Li och hennes turnémanagement gick skilda vägar, skivbolagskontraktet hade löpt ut. Hon åkte till Hawaii och lärde sig leva som en vanlig 20-någonting. Kanske inte helt vanlig, men i alla fall på en nivå där hon kunde göra vardagssaker som att köpa en squash, lägga den i kylskåpet och hinna tillaga den innan det var dags att åka vidare. Till en ny stad, nytt land, nya scener.

– Jag ville ha vardagsrutiner och ett normalt liv. Storhandla, tvätta kläder, gå och lägga mig tidigt.

Under en filminspelningsresa till Mexico lärde hon känna Yola, och spritdrycken mezcal.

– Jag festade hela natten, och när jag vaknade efter lunch nästa dag mådde jag toppen. Då kände jag att jag hittat ”min substans”.

Där hittade hon även vännen Yola, som drev en separatistisk farm där alla som jobbade var kvinnor och de tog fram sin egen mezcal. Lykke fick idén att lansera drycken i LA.

Annons

– Vi började smuggla flaskor med oss till USA. Åkte fram och tillbaka med flaska efter flaska. 

Och under en av Yolas lanseringsfester i en villa i Laurel Canyon blev hon kär.  

– Mezcal är lite som ett love potion. Men nog pratat om det…

Jag festade hela natten, och när jag vaknade efter lunch nästa dag mådde jag toppen. Då kände jag att jag hittat ”min substans”

– Jag hade en utopisk bild av hur det skulle vara att ha en familj.   Att förlora sin mamma när man själv får barn, det är inte jätteroligt.
– Jag hade en utopisk bild av hur det skulle vara att ha en familj. Att förlora sin mamma när man själv får barn, det är inte jätteroligt. Foto: Anna Tärnhuvud

Hon föll för Jeff Bhasker, producenten som jobbat med alla från Jay-Z och Kanye West till Rihanna och Harry Styles. Han och Lykke Li flyttade in i ett hus där hon odlade sin kaliforniska trädgård. Squash, tomater, örter, citronträd, granatäpplen. Hon blev gravid.

– Ärligt talat var jag ganska rädd att gå in i bebisbubblan. Jag hade ägnat hela mitt liv åt att resa och fokusera på mig. Och, allt det som jag är jättebra på är någonting annat är vad det innebär att vara mamma – eller partner. Jag bestämde mig redan som gravid för att inte sluta skriva. Så jag skrev en timme om dagen, även när han var nyfödd.

Annons

Det första som kom – var en låt som fick titeln ”Bad woman”… 

Albumet ”So sad so sexy” dryper av moderna hiphopljud och har ett långsamt beat som skelett. Hennes LA-album, där hon kört bil genom drömmarnas, och de krossade drömmarnas, stad om nätterna. Varje låt är som en filmscen.

Ur en film om Lykke Lis sorgliga år.

– Det var så många saker som hände det året, som var tungt. Inget av det jag tänkte skulle hända hände. Mitt sinne fick en chock.

Hon höll just på att bilda sin egen familj när hennes mamma fick ett svårt sjukdomsbesked. Och när Lykke Lis mamma Kärsti Stiege avled sommaren 2017, bara 64 år, skrev Lykke på Instagram. ”Jag var helt säker på att du skulle finnas kvar i minst hundra år och vi såg så mycket fram emot att du äntligen skulle komma till LA och bli hippiemormor på heltid”.

– Jag hade en utopisk bild av hur det skulle vara att ha en familj. Sen händer… att förlora sin mamma när man själv får barn, det är inte jätteroligt.

Att förlora sin mamma när man själv får barn, det är inte jätteroligt

Och ”So sad so sexy” inte bara låter som en dystopiskt romantisk historia. Det är en skiva baserad på kärlek som gör ont, som inte kan fångas, som dör. Det är svek och rädslor och förväntningar som inte infrias. Musik som på riktigt handlar om att inse att man är vuxen och vad det verkligen innebär, käftsmällsvägen.

Annons

När det inte håller.

– Jag och Jeff lever inte tillsammans längre. Vi har separerat, men är så goda vänner vi bara kan vara. Vi är föräldrar tillsammans. Och min musik handlar om mitt liv, så… Det är en komplicerad situation, men det är typiskt mig och jag är tacksam för allt som jag tar mig för i livet.

Hon funderar, letar orden. Häller upp lite kaffe. Hon har inte pratat om separationen offentligt tidigare.

– Joan Didion är min absoluta favoritförfattare. Och hon skrev om hur hon en gång lämnade in skilsmässoansökningarna. En reporter undrade om det inte var för utelämnande att skriva så privat. Och hon svarade att ”jag är författare, jag skriver om det som är framför mig”. Man ska bara skriva om det man kan något om, det är också sådant jag också tycker om att läsa.

Jag och Jeff lever inte tillsammans längre. Vi har separerat, men är så så goda vänner vi bara kan vara. Vi är föräldrar tillsammans

Lykke Li är faktiskt inte helt olik den amerikanska författaren och journalisten, där hon sitter i en stor soffa med högt bord på restaurangen i Stockholm. Som som en ung och svensk variant av Joan Didion ger hon samma intryck av att vara både graciös och mäktig. Värdig och med ett automatiskt kulturellt djup.

Annons

De delar också kärleken till Kalifornien.

– Jag gillar att allt är helt knäppt. De som bor där har valt det, de har ett liv som har lett dem dit. Som ett slags paradis, men utan historia, förutom de här knäppa personerna som skapat sitt eget drömscenario. De designar sina egna liv och allt är väldigt öppet.  

På upphovslistan till ”So sad so sexy” delar Jeff Bhasker plats med namn på producenter och låtskrivare som jobbat med Frank Ocean, Rihanna, Lana Del Rey och Beyoncé. Tidigare hade Lykke Li nästan enbart jobbat med den svenska producenten Björn Yttling, en person som hon kan tacka för en stor del av sitt sound. Han såg hennes potential innan hon slog igenom, och smugglade in henne i stora studios på på udda tider, när passen med hans ordinarie artister var över. Yttling skapade tillsammans med henne det säregna reverb-dränkta och rytmdrivna 60-talssoundet som är synonymt med Lykke Li.

– Björn är min lyckliga stjärna. Men den här gången ville jag testa något helt annat.

Hon funderar, letar orden. Häller upp lite kaffe. Hon har inte pratat om separationen offentligt tidigare.
Hon funderar, letar orden. Häller upp lite kaffe. Hon har inte pratat om separationen offentligt tidigare. Foto: Anna Tärnhuvud
Annons

I LA är det vanligt att artister reser runt till olika studior för att träffa låtskrivare och producenter på schemalagd tid för att ha en så kallad ”session”. I bland på vinst och förlust. Lykke Li hade aldrig jobbat på det sättet och var både skeptisk och osäker när hon gjorde sin första session, tillsammans med Rostam, från Vampire Weekend. Men det var först i mötet med honom som hennes nya material blev ”intressant”.

– Jag argumenterade emot allt han sa först. Men när Rostam spelade upp en stråkloop så testade jag – och improviserade fram slingan. Den kom i ett flöde med en gång. Och det är ganska irriterande nu, för man hör hur jag slår takten i micken på inspelningen. Men vi behöll det, jag toppade det aldrig.

Deras gemensamma låt ”Hard rain” blev en av skivans första singlar. En desperat och smärtsam ballad om kärlekens mest destruktiva fas. I en icketraditionell uppbyggnad blir den hypnotisk och filmisk. Och med små medel skevt beroendeframkallande.

Jag brukar kallas för ESL – english second language – av mina vänner, för att jag har en helt egen logik i språket

Annons

– Jag brukar kallas för ESL – english second language – av mina vänner, för att jag har en helt egen logik i språket. Till exempel finns det inget ord i engelskan som heter seafull, som jag sjunger i ”Hard rain”. Det har jag visst hittat på själv.

En annan avgörande faktor för att ”So sad so sexy” skulle bli det album det blev, heter Ilsey Juber och är låtskrivare. Lykke Li ville göra en skiva med ett tydligt kvinnligt perspektiv, men det var först när hon knockades av Ilseys kunskaper och kreativitet som hon hittade fram till hur det skulle låta.

– Hon tog verkligen mitt låtskriveri till nästa nivå. Vi skrev låten ”Two nights” på några sekunder i princip. Efter det var hon med mig på alla sessions, berättar Lykke Li.

De var också på ett slags utopiskt låtskrivarcamp för att skapa den brittiske artisten och producenten Mark Ronsons kommande album. Han hade hyrt ett helt hotell i en vecka och bjudit in nästan enbart kvinnliga musikskapare, från ljudtekniker till låtskrivare och vokalister. Lykke Li och Ilsey Juber skrev en låt tillsammans med Mark Ronson – låten som fått namnge hela skivan.

Annons

– Fast jag får inte säga titeln än. 

Lykke Li är avslappnad och lätt att prata med. Hon känns klokare än sina 32 år, och verkar inte förställa sig eller ta fram en artistpersona långt från sitt verkliga jag.

– Jag skäms faktiskt för hur jag var när jag var yngre. Jag var så kaxig, samtidigt kände jag mig som ett offer när allt verkligen drog i gång och blev stort. I dag känner jag mig lyckligt lottad att jag ens får vara med.

Jag skäms faktiskt för hur jag var när jag var yngre. Jag var så kaxig, samtidigt kände jag mig som ett offer när allt verkligen drog i gång och blev stort

Hon pratar om hur musikvärlden förändrats drastiskt bara på de år hon varit borta, om hur allt i dag kretsar kring siffror, att räkna streams och räkna hem utgifter.

– Jag är mer old school, man vet inte hur det går. Och vi får se hur länge jag orkar dra på mig latexbyxorna och åka runt och turnera. Men, om inte annat får jag väl bli kulturarbetare… Som det ska vara.

När hon väl tagit beslutet om att avbryta turnén kopplade Lykke Li bort musiken helt. Hon var inte ens säker på om hon någonsin skulle komma tillbaka.
När hon väl tagit beslutet om att avbryta turnén kopplade Lykke Li bort musiken helt. Hon var inte ens säker på om hon någonsin skulle komma tillbaka. Foto: Anna Tärnhuvud

Sagan om Lykke Li är välkänd. Hon är dotter till musikern och Dag Vag-medlemmen Johan ”Zilversurfarn” Zachrisson och fotografen och Tant Strul-medlemmen Kärsti Stiege.

Foto: Anna Tärnhuvud

– Jag hade en utopisk bild av hur det skulle vara att ha en familj. Att förlora sin mamma när man själv får barn, det är inte jätteroligt.

Foto: Anna Tärnhuvud

Hon funderar, letar orden. Häller upp lite kaffe. Hon har inte pratat om separationen offentligt tidigare.

Foto: Anna Tärnhuvud

När hon väl tagit beslutet om att avbryta turnén kopplade Lykke Li bort musiken helt. Hon var inte ens säker på om hon någonsin skulle komma tillbaka.

Foto: Anna Tärnhuvud