Annons

EU föreslår dubblad räddningsinsats

Medelhavstragedin har startat frenetiska förhandlingar mellan EU-länderna om hur man ska stoppa de livsfarliga seglatserna. Men åsikterna går isär om vad som behöver göras, från att skjuta till mer pengar till sök- och räddningsoperationer till att ingripa i det laglösa Libyen.

Under strecket
Publicerad

Finlands utrikesminister Erkki Tuomioja medf sin svenska kollega Margot Wallström.

Foto: APBild 1 av 1

Finlands utrikesminister Erkki Tuomioja medf sin svenska kollega Margot Wallström.

Foto: APBild 1 av 1
Finlands utrikesminister Erkki Tuomioja medf sin svenska kollega Margot Wallström.
Finlands utrikesminister Erkki Tuomioja medf sin svenska kollega Margot Wallström. Foto: AP

**LUXEMBURG. **På måndagen träffades EU:s utrikesministrar och inrikesministrar i Luxemburg för att diskutera den allt farligare flyktingtrafiken över Medelhavet.

Ministrarna diskuterade sedan bland annat möjligheterna att utöka EU:s pågående sjöräddningsoperation, som går under namnet Triton. EU-kommissionen har föreslagit att man fördubblar Tritons budget.

I oktober 2013, efter att 400 afrikanska migranter drunknat på väg till Italien, började den italienska flottan patrullera stora havsarealer för att fånga in rangliga migrantbåtar i sjönöd. Men operationen, Mare Nostrum, kostade 83 miljoner kronor i månaden och Italien begärde snart att andra EU-länder skulle delta i räddningsaktionerna och dela på notan via EU:s gränskontrollmyndighet Frontex.

Annons
Annons

Sedan förra året patrullerar nu båtar, plan, helikoptrar och kustbevakare från flera EU-länder och samarbetsländer som Island och Schweiz utanför den italienska kusten. Operationen Triton har dock färre resurser och patrullerar en mindre havsyta än sin föregångare. Enligt gränsmyndigheten Frontex så räddade Triton 7000 människor ur havet på ett år. Italienska Mare Nostrum räddade 150 000 människor.

– Det måste till mer resurser till Triton och till Frontex, så att de kan hantera situationen. Men man måste också hejda människosmugglarna som skickar ut folk i denna typ av farkoster, sade utrikesminister Margot Wallström (S) i Luxemburg.

Italiens premiärminister Matteo Renzi sade samtidigt i Rom att en sjöblockad längs med Libyens kust, ett förslag som också hörts sedan söndagens tragedi, inte var aktuell. Omkring 90 procent av migranterna över Medelhavet avseglar från Libyen.

En sjöblockad skulle spela människosmugglarna i händerna eftersom de libyska vattnen då skulle vimla av militärfartyg som kan plocka upp migranter. Det skulle göra de kriminella nätverken mer benägna att skicka iväg sina knappt sjödugliga båtar med migranter, och migranterna skulle i sin tur hoppas på räddning.

Det argumentet – att sjöräddningsoperationer inte förhindrar farliga seglatser över Medelhavet utan snarare uppmuntrar migranterna att våga – är orsaken till att bland annat den brittiska regeringen hittills har sagt tvärt nej till att delta i initiativ som Mare Nostrum och Triton.

**Matteo Renzi sade också **att man inte kan sända tillbaka migranter till Libyen, på grund av det kaos som råder där. Laglösheten i landet, där två rivaliserande regeringar strider om makten, har gjort det så gott som omöjligt att bevaka kustremsan på över 1770 kilometer och stoppa människosmugglingen.

EU-kommissionen föreslog på måndagen att man aktivt fångar in och slår sönder de libyska smugglarnas båtar.

– Alla är överens om att EU och medlemsländerna måste ställa upp bakom FN:s sändebud för Libyen, Bernadino León, och ge honom allt stöd han behöver för att förhoppningsvis få fram en internationell samlingsregering i Libyen, sade Margot Wallström, med hänvisning till de trevande fredssamtal som pågår under FN-flagg mellan Libyens rivaliserande styren.

**På torsdag **ska även EU:s stats- och regeringschefer träffas för ett extramöte om migration i Bryssel.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons