Annons

Skattemiljoner från EU till kampanj för fläskkött

Foto: Meli Petersson Ellafi/TT

26,9 miljoner kronor. Så mycket EU-medel betalas ut till en kampanj som ska få unga svenskar att äta mer fläskkött.

Pengarna har bland annat gått till att värva några av Sveriges största mat-influencers.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Bakom kampanjen står branschorganisationen Svenskt kött och dess danska motsvarighet Landbrug & Fødevarer. Under namnen ”Gilla gris” i Sverige, och ”Glad før gris” i Danmark riktar man sig mot en målgrupp mellan 18 och 29 år. De äter nämligen inte lika mycket fläskkött som äldre personer.

Budgeten för kampanjen, som påbörjades i juni och ska pågå under tre år, är drygt 33 miljoner kronor. 80 procent av pengarna, 26,7 miljoner kronor, kommer från EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor, Chafea. Hos Chafea finns en pott med pengar som företag inom unionen varje år kan söka för att marknadsföra sig.

Att det är just fläskkött som blivit fokus för kampanjen handlar om att kunskapen om köttet är låg bland unga, berättar Anders Dalenius, projektledare på Svenskt kött.

– Man har koll på nöt, lamm och kyckling, men inte på fläsk. Problemet med en låg kunskapsnivå är att det blir svårt att sälja hela djuret, när man bara vet hur man tillagar kotletter och filéer, säger han.

Enligt Dalenius är syftet med kampanjen inte att få svenska och danska folket att äta mer kött.

Annons
Annons

– Vi vill inte öka konsumtionen, utan öka kunskapen, säger han.

Men enligt Chafea, myndigheten som beslutat att finansiera projektet, är syftet med kampanjen just att få svenskar och danskar att äta mer kött.

”Unga skandinaver ser varken fläskkött som trendigt eller gott. De äter mindre kött i allmänhet, och fläsk i synnerhet. Målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den Europeiska grisköttsindustrin”, skriver man på sin hemsida.

Pengarna som Gilla gris har fått från myndigheten har bland annat gått till att sponsra inlägg på sociala medier och till att anlita tre svenska mat-influencers. Alla tre har publicerat innehåll som är sponsrat av Gilla gris.

Ju mer vi kan öka kunskapen om hur vi ska använda kött, ju bättre är det.

”Receptet är ett samarbete med den europeiska kampanjen Gilla gris” går att läsa under ett blogginlägg. I en video förklarar en influencer som grillar fläskfilé att han gör det i samarbete med en kampanj som heter Gilla gris, och att det kommer att komma fler videor från samarbetet under året.

Tycker du själv att det är rimligt att skattepengar går till sponsrade inlägg om fläskkött på sociala medier ?

– Ja. Ju mer vi kan öka kunskapen om hur vi ska använda kött, ju bättre är det. Detta är ett projekt av många inom EU som syftar till att få konsumenter att få mer kunskap om hur vi kan laga mat på ett bra sätt, säger Anders Dalenius.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons