Annons

Så bra är BMW:s nya laddhybrid

På den hemliga nedlagda militärflygplatsen i Fürstenfeldbruck utanför München har SvD:s Jonas Fröberg som enda svenska journalist kört BMW:s nya ansiktslyfta 7-serie laddhybrid, som ska kunna gå nära 6 mil. Men är den så bra? Och varför drar den inte mindre bensin än tidigare?

Under strecket
Publicerad
Foto: Wilfried Wulff Bild 1 av 1

1 / 6

Foto: Wilfried Wulff

Jonas vad gör du?

– Jag har som enda svensk, tillsammans med några andra journalister från andra länder kört några BMW-laddhybrider som snart kommer ut på marknaden på den nedlagda militärflygplatsen Fürstenfeldbruck utanför München. Fler körrapporter kommer – men i dag är det 7-seriens laddhybrid.

Annons
Annons
Foto: Wilfried Wulff Bild 1 av 1

2 / 6

Foto: Wilfried Wulff

Och vad är det du kör?

BMW:s 7-serie kom i sin senaste generation 2015 och nu har den fått en ansiktslyftning, som nördarna kallar G11 efter BMW:s internnamn.

Annons
Annons
Foto: Wilfried Wulff Bild 1 av 1

3 / 6

Foto: Wilfried Wulff

Och vad är grejen med den här laddhybriden?

– Den heter 745e och ersätter 740e som funnits sedan 2016. Men här har BMW oväntat gått upp två cylindrar i bensinmotorn. BMW:s 2-litersfyra ersätts av den beprövade raka sexan på 286 hästkrafter som gifts ihop med en 113 hästkrafters elmotor.

Framförallt är det ett nytt och lite större batteri. Det gamla var på 9,2 kWh och det nya på 12 kWh och det gör att räckvidden hoppat upp från 44 till 58 kilometer enligt EU:s nya strängare testcykel. Men räkna i praktiken med mellan 5 och 5,5 mil.

Det intressanta är att BMW valt att göra bensinmotorn och inte elmotorn större. Det känns som ett ålderdomligt sätt att se det på. Men de som gillar ljudet av en bensinsexa blir glada.

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

4 / 6

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Miljön då?

– Nja, just det gör att den ska släppa ut mellan 48 och 52 gram koldioxid per kilometer beroende på utförande. Det innebär bensinförbrukning mellan 2,1 och 2,3 liter per 100 kilometer. Det är ungefär i paritet med den gamla 740e som den ersätter och som funnits sedan 2016. Självklart borde BMW ha minskat koldioxidutsläppen på en ny uppdaterad modell.

Annons
Annons
Foto: Wilfried Wulff Bild 1 av 1

5 / 6

Foto: Wilfried Wulff

Hur är den att köra?

– Man känner lätt igen sig i förarmiljön. BMW har gjort om layouten på sina skärmar men funktionerna är som förr. Man kan välja ett helelektriskt läge som man kan köra upp till 140 kilometer i timmen (mot 120 kilometer i timmen förut). I elläget hade mer än de 113 el-hästkrafterna behövts för att driva den 2 ton tunga bilen. I läget när både el- och bensinmotor går tillsammans är den ett härligt kraftpaket.

Annons
Annons
Foto: Matthias Schrader/TT Bild 1 av 1

6 / 6

Foto: Matthias Schrader/TT

Nackdelar?

– Ja, den borde släppa ut mindre koldioxid än den utgående modellen. Men också gå ännu längre på el. Men det anses omöjligt eftersom batteriet som ligger just framför bakaxeln då blir för stort och framförallt att bagageutrymmet då minskar. Detta trots att det är en stor 7-serie. Det visar laddhybridens nackdelar.

Bagageutrymmet har minskat från 515 liter (i vanliga fossila versioner) till 420 liter på grund av det stora batteriet.

Vi ska komma ihåg att i dag finns både Tesla Model S och Jaguar I-Pace som är långdistanselbilar som går runt 40 mil – enbart på el. De har batteriet utlagt över hela golvet som därmed inte tar onödig plats.

Svenskt pris har inte gått att få fram än, men räkna med över 1 miljoner konor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons