Annons

Expert: Därför ska du välja tåg istället för flyg

Foto: Johan Nilsson/TT, Vagabond

Frihetskänsla, upplevelser och gemenskap. Men även förseningar och krångliga bokningssystem. Att välja tåget har många fördelar, men även baksidor. Vagabonds redaktör Per J Andersson, som ligger bakom den nystartade ”Tågbloggen” ger sina bästa råd när det gäller tågresande och siar även om framtiden.

Under strecket
Publicerad

1 / 10

Annons
Annons

Att ta tåget är en lektion i geografi för både vuxna och barn, menar Tågbloggens grundare Per J Andersson.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 1 av 1

2 / 10

Varför ska vi välja tåget?

Att ta tåget är en lektion i geografi för både vuxna och barn, menar Tågbloggens grundare Per J Andersson.
Att ta tåget är en lektion i geografi för både vuxna och barn, menar Tågbloggens grundare Per J Andersson. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT

För att tågsemester är så roligt. Med flyg blir det ofta att man reser till en plats och håller sig där. Men med ett tågluffarkort kan ju familjen se flera europeiska storstäder, vandra i Alperna och bada i Medelhavet på en och samma resa – och på en och samma biljett, så att säga.

Tågresande är en lektion i geografi för både vuxna och barn. Man lär sig hur världen hänger ihop på ett bättre sätt än om man bara färdas ovan molnen. Som att det är närmare mellan Wien och Budapest än mellan Stockholm och Örebro. Och att tågresan från München norr om Alperna till Venedig vid Medelhavet bara tar sex timmar.

Sedan ska vi förstås välja tåget för klimatets skull. Det håller inte att flygresandet fortsätter att öka. Vi kan inte fortsätta som vi gör. Det är utrikessemesterresandet som ökar mest. Vi måste tänka nytt när det gäller utlandsresandet.

Efter reklamen visas:
Går det snabbast att ta tåget eller flyget till Göteborg?
Annons
Annons

Antalet restaurangvagnar med vita dukar och bordsservering har minskat, men på tyska InterCityExpress finns de fortfarande kvar.

Foto: Per J Andersson Bild 1 av 1

3 / 10

Vilka är nackdelarna?

Antalet restaurangvagnar med vita dukar och bordsservering har minskat, men på tyska InterCityExpress finns de fortfarande kvar.
Antalet restaurangvagnar med vita dukar och bordsservering har minskat, men på tyska InterCityExpress finns de fortfarande kvar. Foto: Per J Andersson

Den uppenbara: att det tar längre tid. Å andra sidan får man ju uppleva mer på vägen och se mer av världen. Antalet restaurangvagnar med vita dukar och bordsservering har också minskat, men finns kvar på bland annat Deutsche Bahn, Österrikiska ÖBB, schweiziska SBB och på svenska Blå tåget. Så det är inte nattsvart.

En annan nackdel är att Europas tågbolag inte finns samlade i ett gemensamt praktiskt bokningssystem, som världens alla flygbolag faktiskt är. Det gör att det är krångligt att boka. Man måste i flera fall leta rätt på varje enskild tågoperatör för att boka. Å andra sidan – med ett tågluffarkort är ju detta löst. Och så bokar man platsbiljetter i biljettluckan på stationerna strax före avresa.

Annons
Annons

Ungefär vart tionde tåg som trafikerar våra svenska järnvägar är försenade. Men det är ändå bättre statistik än vad de flesta av världens flygbolag kan uppvisa.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT Bild 1 av 1

4 / 10

Och förseningar och inställda tåg?

Ungefär vart tionde tåg som trafikerar våra svenska järnvägar är försenade. Men det är ändå bättre statistik än vad de flesta av världens flygbolag kan uppvisa.
Ungefär vart tionde tåg som trafikerar våra svenska järnvägar är försenade. Men det är ändå bättre statistik än vad de flesta av världens flygbolag kan uppvisa. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Att tågen skulle vara så försenade är en myt. Visst förekommer förseningar. Ungefär 100 av de drygt 1000 tåg som varje dag trafikerar våra svenska järnvägar är försenade. Det är illa. Men det är bättre statistik än vad praktiskt taget alla världens flygbolag kan uppvisa, förutom Air Baltic som förra året tangerade SJ:s punktlighetsnivå på 90 procent av transporterna som gick och kom fram i tid. Men visst försenas tåg.

Det går som tåget, säger man ju. Det är därför besvikelsen är så stor när det inte gör det.

Till skillnad från andra transportslag blir det ju ibland frustrerande totalstopp i systemen, eftersom det är svårt att köra om om spåren är upptagna. Så tågstoppen, när de händer, blir ofta värre än flyg- och bilvägsstoppen. Folk har höga förväntningar på tåg. Det går som tåget, säger man ju. Det är därför besvikelsen är så stor när det inte gör det.

Efter reklamen visas:
Så påverkar din resa klimatet
Annons
Annons

Det pågår ett arbete för att förenkla tågresor över gränserna inom EU, men det är för lite och går för långsamt, menar Per J Andersson.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

5 / 10

Hur skulle tågresandet kunna bli enklare?

Det pågår ett arbete för att förenkla tågresor över gränserna inom EU, men det är för lite och går för långsamt, menar Per J Andersson.
Det pågår ett arbete för att förenkla tågresor över gränserna inom EU, men det är för lite och går för långsamt, menar Per J Andersson. Foto: Fredrik Sandberg/TT

I Sverige, Tyskland, Storbritannien och många andra länder funkar det ju bra, förutom att spåren är dåligt underhållna och behöver förbättras och byggas ut. Men när det gäller internationella resor är det värre. Europas politiker måste träffas på hög nivå och enas om att göra det enklare att resa med tåg över nationsgränser. Det pågår ett arbete för detta i EU, och en del har gjorts. Men det är för lite och går för långsamt.

Reglerna för att köra internationella tåg måste förenklas, tekniken måste harmoniseras och ett gemensamt bokningssystem för Europas alla tågbolag måste byggas. Om den politiska viljan finns tror jag mycket av detta tekniskt sätt kan lösas på ett par år. Så krångligt är det inte. Det är den politiska viljan som saknas …

Annons
Annons

Med tåget kliver du på och av i centrum av staden.

Foto: Tor Johnsson/SvD/TT Bild 1 av 1

6 / 10

Du menar att tåget till och med kan vara snabbare än flyget på vissa sträckor?

Med tåget kliver du på och av i centrum av staden.
Med tåget kliver du på och av i centrum av staden. Foto: Tor Johnsson/SvD/TT

Absolut. Framförallt om du i flygresan räknar med transfer från stan till flygplatsen både på avrese- och ankomstorten. Och den tid, ofta en timme, ibland två, som krävs för att du ska hinna med incheckning, säkerhetskontroller m.m. på flygplatsen och väntan på väskan vid bagagebandet. Med tåget kliver du på och av i centrum av staden. Och åker man nattåg tar resan ofta längre tid, men känns kortare. Du kliver på i skymningen, äter middag ombord, sover en natt, vaknar, äter frukost och kliver av mitt i stan tidigt nästa dag. Då känns det som du förbrukat nästan ingen tid alls. Och vips är du framme. Det är nästan magi.

Annons
Annons

Många internationella nattåg har lagts ner de senaste tio åren. Istället satsar flera länder på snabbtåg som går dagtid.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 1 av 1

7 / 10

Hur ser framtiden ut när det gäller tågresandet nedåt Europa?

Många internationella nattåg har lagts ner de senaste tio åren. Istället satsar flera länder på snabbtåg som går dagtid.
Många internationella nattåg har lagts ner de senaste tio åren. Istället satsar flera länder på snabbtåg som går dagtid. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT

Positiv. Många resenärer med stor reslust har också klimatångest. Medicinen mot de båda åkommorna är tågresande. Dessutom byggs nu en tunnel mellan Danmark och Tyskland så att vi om knappt tio år slipper färjan Rödby–Puttgarden. Därefter blir resan Köpenhamn–Hamburg snabbare och vi svenskar kommer fortare ut i Europa. Många internationella nattåg har tyvärr lagts ner de senaste tio åren. Istället satsar flera länder på snabbtåg som går dagtid, vilket är kostnadseffektivare. Men nu finns ett starkt tryck underifrån på att åter börja köra fler nattåg. Jag tror att det trycket snart ger utdelning.

Annons
Annons

Försäljningen av Interrailkort har ökat med 100 procent i år jämfört med i fjol.

Foto: Björn Larsson Ask/Svd/TT Bild 1 av 1

8 / 10

Är tågluffandet på väg tillbaka?

Försäljningen av Interrailkort har ökat med 100 procent i år jämfört med i fjol.
Försäljningen av Interrailkort har ökat med 100 procent i år jämfört med i fjol. Foto: Björn Larsson Ask/Svd/TT

1991 var rekordåret då det såldes 71 000 tågluffarkort i Sverige. Sedan rasade det till bara en bråkdel. Men senaste åren har det vänt. Och i år är tågluffandet en riktig raket. Försäljningen av Interrailkort har ökat med 100 procent i år jämfört med i fjol. Och nu tågluffar också många barnfamiljer och pigga pensionärer. Ja, tågluffandet går mot en ny vår efter en bister fimbulvinter. Jag antar att det är klimatångestens förtjänst.

Annons
Annons

Uppåtkurvan för tågen är redan skapad.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 1 av 1

9 / 10

Du håller på med en bok om tågresandets dåtid, nutid och framtid, som kommer 2019. Vad kan du berätta om framtiden?

Uppåtkurvan för tågen är redan skapad.
Uppåtkurvan för tågen är redan skapad. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT

Jag tror på en renässans för europeiskt tågresande. Tvärtom den allmänna uppfattningen har tågresandet ökat kraftigt inom många länder, bl.a. Sverige och Storbritannien. Så uppåtkurvan för tågen är redan skapad. Nu krävs nya järnvägar som tillåter snabbare tåg samtidigt som vi behöver få tillbaka fler internationella nattåg. Och, förstås, ett internationellt, helst globalt, tågbokningssystem.

För klimatets skull måste vi minska på flygandet, särskilt på sträckor under 100–150 mil. Och då är tåget det enda rimliga alternativet. För att konkurrera ut flyget måste tåget gå fortare. Däremot tror jag inte på Elon Musks idéer om Hyperloop, som han testat i Kalifornien, alltså ett slags pneumatisk rörpost för passagerare i hastigheter på uppåt 1 000 km/tim. Jag tror det räcker utmärkt med vanliga snabbtåg som gör drygt 300 km/tim.

Annons
Annons

För ett ökat tågresande krävs nya järnvägar som tillåter snabbare tåg.

Foto: Barteld Redaktion/MediaPortal der Deutschen Bahn Bild 1 av 1

10 / 10

Vilka är dina tips till den som vill välja tåget, men är skeptisk?

För ett ökat tågresande krävs nya järnvägar som tillåter snabbare tåg.
För ett ökat tågresande krävs nya järnvägar som tillåter snabbare tåg. Foto: Barteld Redaktion/MediaPortal der Deutschen Bahn

Tänk inte bara i termer av antal timmar, tänk på upplevelsen! Och tänk på klimatet!

Annons
Annons
Annons
Annons