Annons

Expert efter skollarm: ”Lärarna saknar verktyg”

Rekordmånga skolor som stängts – och fler skolor som visar allvarliga brister. Prisbelönade skolledaren Hamid Zafar reagerar på Skolinspektionens årsrapport.

– Utgå från klassrummet. Lärarna saknar verktyg för sitt ledarskap, säger han till SvD.

Under strecket
Publicerad

Hamid Zafar, tidigare uppmärksammad rektor i Sjumilaskolan Biskopsgården.

Foto: Johan Jeppsson/TT Bild 1 av 2

Hamid Zafar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2

Hamid Zafar, tidigare uppmärksammad rektor i Sjumilaskolan Biskopsgården.

Foto: Johan Jeppsson/TT Bild 1 av 1
Hamid Zafar, tidigare uppmärksammad rektor i Sjumilaskolan Biskopsgården.
Hamid Zafar, tidigare uppmärksammad rektor i Sjumilaskolan Biskopsgården. Foto: Johan Jeppsson/TT

Fallen med skolor som har så allvarliga brister att Skolinspektionen beslutar om skarpa ingripanden ökar, som SvD berättat.

Sex friskolor fick sina tillstånd återkallade under 2018. Och i januari 2019 tog Skolinspektionen för första gången över en kommunal skola i Botkyrka kommun på grund av problemen.

Det är för lite fokus på metodik och ledarskap.

I hälften av skolorna där Skolinspektionen bedrev tillsyn konstaterades brister i trygghet och förutsättning för lärande.

– Det är anmärkningsvärt att staten tillämpar ett lagutrymme för att gå in i kommunal verksamhet. Man har duckat för det här länge. Frågan är hur vägledande det blir för andra kommuner och exakt vilka åtgärder som ska vidtas i den statliga rättelsen, säger Hamid Zafar, tidigare uppmärksammad rektor i Sjumilaskolan Biskopsgården, till SvD.

Annons
Annons

Hamid Zafar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

Där lyckades han vända utvecklingen med trygghet och utbildningsmål och prisades tidigare i år med utmärkelsen Årets svensk 2018 av tidskriften Fokus.

Hamid Zafar är kritisk mot dagens lärarutbildning:

– Det är för lite fokus på metodik och ledarskap. För mycket teori och för lite praktik. Lärarna ges inga konkreta verktyg i utbildningen. Att man inte får med sig grundläggande förhållningssätt mot stök under en så lång utbildning bidrar till att lärarkåren inte känner sig trygg i sig själv, säger Hamid Zafar.

Hamid Zafar.
Hamid Zafar. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Hur gjorde ni i Biskopsgården?

– Vi utgick från det som sker i klassrummet. Eleverna tog i hand när man kom in. Vi accepterade inte sena ankomster. Där utvecklas lätt ett negativt mönster. Brottet mellan rast och lektion måste vara tydligt. Det kan inte vara så att en lärare måste ägna tio minuter av lektionen för att skapa ro. Jag törs inte tänka på hur mycket som går bort under en hel grundskoletid, säger Hamid Zafar.

Staten tycks bara kunna se en sak i taget. Först var det värdegrunden, sedan kunskapsuppdraget.

Han tillägger att kollektivet blir lidande i klassrummet:

– Det är otroligt individcentrerat. Man tar lite hänsyn till de 25 som drabbas, säger Hamid Zafar, som nu efterlyser en mer djuplodande undersökning om skolan i Sverige:

– Staten tycks bara kunna se en sak i taget. Först var det värdegrunden, sedan kunskapsuppdraget. Mobiltelefoner är en annan sak som tagit stor del av debatten. Men problemet är så mycket mer komplext. Den stökiga skolan har fått hållas under lång tid.

Skolinspektionen pekar även på att likvärdigheten mellan skolorna minskar.

– Staten måste skapa starkare incitament för att lärare ska ta tjänster i utsatta områden, säger Hamid Zafar, som sedan årsskiftet är barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun.

Han talar om andra förutsättningar i Mullsjö jämfört med Biskopsgården.

– Här är befolkningen mer blandad. Inte som i storstäder där det kan vara vattentäta skott mellan stadsdelar. Vi har låg arbetslöshet, men också låg utbildningsgrad. Det är en annan utmaning, säger Hamid Zafar.

Efter reklamen visas:
11-kaffet med Hamid Zafar

Hamid Zafar har intervjuats av SvD:s Tove Lifvendahl i SvD:s ledarredaktions program ”Elvakaffet”

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons