Annons

Expert: ”H&M behöver se över sitt butikskoncept”

Karl-Johan Persson, vd för H&M, och Danske Banks sparekonom Maria Landeborn.
Karl-Johan Persson, vd för H&M, och Danske Banks sparekonom Maria Landeborn. Foto: Lars Pehrson, Allis Nettréus

Reor, lager och utvecklingen online tillhör orosmomenten när H&M rapporterar på torsdagen. Dock finns tecken på att utvecklingen går åt rätt håll, menar sparekonom Maria Landeborn.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Det är åter upp till bevis för H&M:s vd Karl-Johan Persson. Klockan åtta på torsdagsmorgonen presenteras rapporten för klädjättens andra kvartal.

Återigen står lagernivån, tillväxten i onlineförsäljningen, marginaler och planer för butiksbeståndet i fokus. Försäljningen är redan känd, den steg 6 procent i lokala valutor och landade på 57 miljarder kronor.

– Det är rätt bra, med tanke på att det har varit tufft på många av H&M:s kärnmarknader som exempelvis Sverige och Tyskland, men ändå har man lyckats växa, säger Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Annons

Hon konstaterar att bolaget under fler kvartal i rad lyckats redovisa en hyfsad försäljningsökning. Samtidigt ska man hålla i minnet att H&M har lätta jämförelsetal, eftersom bolaget hade det kärvt i fjol.

– Det går i rätt riktning. Det ser ut som investeringarna man har gjort fungerar, man har sett till att ha ett fullprissortiment som säljer.

Förändringen avspeglas också i aktiekursen, vilken har lämnat fjolårets bottennoteringar. Maria Landeborn tycker överlag att utsikterna för H&M förbättrats.

– Förra kvartalet lyckades man öka marginalen, vilket man inte har lyckats med på lång tid.

Det finns ändå orosmoment. Trots att bolaget talat om att lagret ska minska så har det fortsatt vara stort. Under första kvartalet ökade det.

– Man har sagt att kvaliteten på lagret blir bättre och att reorna minskar, men H&M måste visa att det stämmer.

Tillväxten i onlineförsäljningen är en annan central fråga för rapporten, där marknaden vill fortsätta se tvåsiffriga ökningstal. Vidare säger Maria Landeborn att det är förväntat att H&M ger besked om sitt butiksbestånd. I planerna ligger en fortsatt utbyggnad av butiker på nya marknader och en minskning i mogna marknader.

– I Europa stänger man fler än vad man öppnar och det tror jag är helt rätt. Man behöver plocka bort butiker och se över butikskonceptet.

Vi ser globalt att konsumtionen ganska snabbt förflyttas från butik till online

De testbutiker som H&M byggt bland annat i Fältöversten och i Västermalmsgallerian i Stockholm har varit i gång under lång tid, tillräckligt länge för att kunna dra slutsatser.

– Det vore intressant om de kunde säga något om detta och få höra vad slutsatsen är utifrån vad man har testat, säger hon.

Nordea konstaterade i en rapport i maj att onlinehandeln växer med oförminskad styrka och att den om tio år väntas stå för en tredjedel av all handel. Sett i det ljuset finns det frågetecken om det är lämpligt att H&M fortsätter öppna nya fysiska butiker, även om detta främst sker på nya marknader.

– Vi ser globalt att konsumtionen ganska snabbt förflyttas från butik till online, säger Johan Trocmé på Nordea och menar att det finns en risk att konsumenterna på dessa marknader inte har särskilt stort behov av fysiska butiker.

Under onsdagen kom svaga rapporter från både Kappahl och Retail and Brands och de båda aktierna föll tvåsiffrigt på börsen.

Kappahls försäljning var en besvikelse, enligt bolaget självt och sjönk till 1200 miljoner kronor. Även rörelseresultatet minskade och blev 6 miljoner kronor.

Retail and Brands, som bland annat äger Polarn och pyret, ökade försäljningen men redovisade en rörelseförlust på 17 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett plusresultat på sex miljoner kronor i fjol. Och resultat efter skatt landade på minus 27 miljoner kronor.

– Det bara bekräftar den trend vi har sett tidigare. Det pågår en strukturell förändring som har att göra med möjligheten att handla på nätet. Det har blivit tacksammare för oss att klicka oss till varor och tjänster, säger Johan Trocmé på Nordea.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons