Annons

Expert: IS-kalifatet är levande i allra högsta grad

Ryktet om Islamiska statens död är överdrivet. Det budskapet försöker IS förmedla trots att man drivits ut ur Mosul och snart även i Raqqa.

– Huvudbudskapet i propagandan är att IS kommer överleva oavsett vad och att striden fortsätter även om den flyttas, säger Michael Krona, expert på IS-kommunikation.

Under strecket
Publicerad

”Budskapet är att IS inte är uträknat och att man inte är på reträtt hela tiden”, säger Michael Krona om terrororganisationens propaganda.

Foto: IBL Fotoware Bild 1 av 2

Michael Krona, forskare inom media- och kommunikation och expert på IS-propaganda.

Foto: Malmö Högskola Bild 2 av 2

”Budskapet är att IS inte är uträknat och att man inte är på reträtt hela tiden”, säger Michael Krona om terrororganisationens propaganda.

Foto: IBL Fotoware Bild 1 av 1
”Budskapet är att IS inte är uträknat och att man inte är på reträtt hela tiden”, säger Michael Krona om terrororganisationens propaganda.
”Budskapet är att IS inte är uträknat och att man inte är på reträtt hela tiden”, säger Michael Krona om terrororganisationens propaganda. Foto: IBL Fotoware

Det är felaktigt att tro att den fruktade terrororganisationen Islamiska staten är uträknad, trots att sekten är försvagats kraftigt och att den USA-stödda kurdisk-arabiska alliansen har drivit ut IS-medlemmar ur halva Raqqa.

IS intog Raqqa 2014 och staden har sedan dess förknippats med grymheter som offentliga halshuggningar. Tiotusentals civila har flytt striderna i staden, men FN uppskattar att omkring 50 000 människor fortfarande är fast i staden.

Men trots att IS är under hård press fortsätter den intensiva propagandan på nätet. Den senaste videon från Raqqa kom för bara en vecka sedan.

SvD har tagit del av en av de senaste filmerna från en officiell propagandakanal som vill visa att handeln på marknaden fortsätter, pengar finns, och nästa generationen IS-terrorister är på tillväxt. Filmen försöker efterlikna ett resereportage och heter ”Inuti kalifatet”. Filmen är bara ett par dagar gammal.

Annons
Annons

Michael Krona, forskare inom media- och kommunikation och expert på IS-propaganda.

Foto: Malmö Högskola Bild 1 av 1

Ibland framställs det som att IS, i ett pressat läge, endast uppmanar till dåd på hemmaplan, men så är det inte

– Ibland framställs det som att IS, i ett pressat läge, endast uppmanar till dåd på hemmaplan, men så är det inte. Man vill visa att idén om kalifatet är stark och levande i allra högsta grad, även om det handlar mindre om att kalifatet är ett statsprojekt, säger Michael Krona, forskare inom media- och kommunikation och expert på IS-propaganda.

Han har bevakat IS kommunikationsstrategi och sett bilder, filmer och läst deras material nästan dagligen i tre års tid. Han menar att det var först ett par veckor innan Mosul föll som IS började ”krishantera” och berätta om flykten från staden.

– Nu vill man få fram budskapet om att den riktiga staden inte är där utan man har flyttat kampen någon annanstans, till provinser där man fortfarande är starka. Nu kommer mycket propaganda från provinsen Deir ez-Zor i norra delen av Syrien exempelvis, säger Krona.

Han menar att huvudbudskapet från IS är att man är en organisation i rörelse som kommer att ”överleva oavsett vad”. IS försöker sprida budskapet om att man växer i Afghanistan och Sydostasien.

– I tidsskrifterna berättar man gärna om tillväxten i de områdena och man fortsätter att omgruppera i regioner där man inte möter lika hårt motstånd, säger Michael Krona.

Michael Krona, forskare inom media- och kommunikation och expert på IS-propaganda.
Michael Krona, forskare inom media- och kommunikation och expert på IS-propaganda. Foto: Malmö Högskola
Annons
Annons

IS har försökt etablera sig i Afghanistan sedan början av 2015 men bekämpas av såväl talibanerna som de afghanska säkerhetsstyrkorna och deras amerikanska allierade.

Terrororganisationen har inte lyckats lägga under sig något betydande territorium, som i Irak och Syrien, men däremot genomfört ett flertal storskaliga attacker. Bland annat mot en shiitisk moské i Herat, i västra Afghanistan, då minst 30 människor dödades och 64 skadades. Flera av dödsoffren var barn.

I propagandan vill Islamiska staten visa att kampen är pågående. Ofta är kameran precis bakom terrorister som strider. Man visar ofta vapen som tas i beslag och byar som man påstår sig ha kontroll över.

Budskapet är att IS inte är uträknat och att man inte är på reträtt hela tiden

– Budskapet är att IS inte är uträknat och att man inte är på reträtt hela tiden, säger Michael Krona.

Han berättar att det tidigare fanns cirka 35 provinser med produktionskontor som distribuerade propaganda, nu är det främst fem som producerar material frekvent. Men budskapet är fortfarande är starkt och scenerna ofta brutala.

I en nyproducerad film ser man hur IS-medlemmar kastar ”otrogna”, som de kallar det, ner från ett hus. Samtidigt som man gärna visar hur personer som tillhör kalifatet lider när IS-områden bombas och attackeras.

– Genom att visa personer som sårats i striderna så väcker man sympati och det skapar också ett ännu större incitament för att strida med IS, oavsett om man gör det på plats eller sätter sig i en lastbil och begår ett terrordåd, säger Krona.

IS är skickliga på att sprida sitt material på olika plattformar, vilket gör att det kan få lång livslängd, enligt Krona. De använder sig av till exempel hashtags och anpassar budskap efter olika målgrupper.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons