Annons

”Bussterminalen riskerar att bli en gaskammare”

Upp till 2 000 personer ska kunna vistas samtidigt i Nya Slussens omdebatterade bussterminal i Katarinaberget. Men nu varnar brandsäkerhetsexperten Hans Wermelin för att den kan bli en dödsfälla.

– Risken är att det blir en gaskammare, säger han till SvD.

Under strecket
Publicerad

Hans Wermelin.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 2

Bussbrand i Filipstad före jul.

Foto: Bergslagens räddningstjänst.Bild 2 av 2

Hans Wermelin.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 1
Hans Wermelin.
Hans Wermelin. Foto: Adam Wrafter

I rusningstrafik kommer upp till 2 000 personer kunna vistas i den bussterminal som ska upp i Stockholms stadsbyggnadsnämnd den 2 februari och sedan klubbas i kommunfullmäktige.

Men bussterminalen, som är tänkt att sprängas fram inne i Katarinaberget, har fått omfattande kritik. Just riskerna för brand i bergrummet lyftes redan i oktober fram av professor Lars Harms-Ringdahl i SvD.

Nu sällar sig civilingenjören Hans Wermelin, med lång erfarenhet av skeppbyggande och brandsäkerhet till sjöss, till kritikerna. Wermelin jämför med den katastrofala branden på Scandinavian Star utanför Lysekil 1990, där 159 människor omkom – många av dem av brandröken.

Branden ombord på Scandinavian Star 1990 utanför Lysekil då 159 personer omkom innebar att man helt tänkte om.

Annons
Annons

– Branden ombord på Scandinavian Star 1990 innebar att man helt tänkte om. Det blev ett paradigmskifte från inriktning på brandhärd till att isolera rökgaser. Från att rädda egendom räddade man nu instället liv, säger Hans Wermelin, och tillägger:

– En bussterminal är också ett slutet utrymme med liknande typ av brännbart material som på ett fartyg. Det skapar giftig rökgas vid brand, och det är röken som är farlig. På Scandinavian Star satt folk döda på kojerna sedan någon öppnat hyttdörren och släppt in den giftiga gasen.

Hans Wermelin har också egen erfarenhet av brandrökens effekter:

– Det var en liten brand i ett förråd som jag upptäckte under en rundvandring på M/S Svea. Det där sparkar jag ut, tänkte jag. Jag höll andan och spred ut högen. På vägen tillbaka ut igen tog jag ett litet andetag. Det knöt sig direkt i bröstet och jag blev verkligt yr ett bra tag även sedan jag kommit ut i friska luften, berättar Hans Wermelin.

Faktum är att bussterminalen i Katarinaberget ur vissa perspektiv kan bli än farligare än ett slutet område på en båt, på grund av att väggar och tak håller sig kalla, betonar Hans Wermelin.

Det kyler ner rökgaserna effektivare än i en byggnad där tak och väggytor lätt värms upp av heta gaser.

Gasen närmast berget som kyls blir tyngre än den omgivande varma gasen – och faller ner för väggarna mot nödutgångarna, som därmed blir omöjliga att utnyttja.

– I riskbedömningar som gjorts säger man att brandgaserna skulle sänka sig i ett stabilt horisontellt skikt, men det är osannolikt. Det handlar om lättflyktiga gaser som i en majbrasa försvinner i luften – men gör att det stängda rummet förvandlas till en gaskammare, säger Hans Wermelin.

Annons
Annons

Bussbrand i Filipstad före jul.

Foto: Bergslagens räddningstjänst.Bild 1 av 1
Bussbrand i Filipstad före jul.
Bussbrand i Filipstad före jul. Foto: Bergslagens räddningstjänst.

Det är ännu inte bestämt vilket bränsle som ska driva bussarna i Nya Slussen. Den miljövänliga biogasen har anförts som extra brandfarlig. Men det ifrågasätter Hans Wermelin.

– Det där är ett villospår, det spelar ingen roll vilket bränsle som används. Bussar brinner ändå på grund av allt plast- och kompositmaterial. Det visade branden i Filipstad före jul då det bara tog sex minuter att antända fyra bussar som ändå stod uppställda utomhus. Spridningshastigheten var enorm. Och de bussarna gick inte på biogas, säger han.

Uppenbarligen räknar man inte med att bussar kan antända varandra.

Avståndet mellan bussarna i Katarinabergets terminal ska vara en knapp meter, vilket Hans Wermelin också lyfter fram som riskabelt.

– Uppenbarligen räknar man inte med att bussar kan antända varandra. Och skulle man mot förmodan evakuera brandgaserna från bergrummet är de fortfarande giftiga när de släpps ut på Söder, konstaterar han.

Konsultbolaget WSP har utfört den riskanalys som ligger till grund för utställningen av den nya bussterminalen på Tekniska Nämndhuset. Företaget hänvisar dock alla kommentarer till Nya Slussens kommunikationschef Eva Rosman.

Eva Rosman berättar att en oberoende säkerhetsutredning även har gjorts av företaget Briab. Men inte heller där väcktes några frågeställningar kring brandsäkerheten i beslutsunderlaget som lämnas över till politikerna. Något som Hans Wermelin kritiserar:

– Det är otäckt att de tar så lätt på riskerna. Jag upplever att det här har skötts amatörmässigt, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons