Annons

Expert om bussexplosionen: ”Går att bygga bort risker”

Det går att bygga bort risker med tunga gasfordon som aktualiserades med söndagens bussbrand i Stockholm:

– Man kan bygga in skydd så att tankar skyddas i händelse av kollision, säger Erik Egardt, metod- och teknikutvecklare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Under strecket
Publicerad

Ett svart rökmoln kunde ses över Stockholm efter att en buss exploderat vid infarten vid Klaratunneln i Stockholm.

Foto: Privat och Anna-Karin LiljebladBild 1 av 1

Ett svart rökmoln kunde ses över Stockholm efter att en buss exploderat vid infarten vid Klaratunneln i Stockholm.

Foto: Privat och Anna-Karin LiljebladBild 1 av 1
Ett svart rökmoln kunde ses över Stockholm efter att en buss exploderat vid infarten vid Klaratunneln i Stockholm.
Ett svart rökmoln kunde ses över Stockholm efter att en buss exploderat vid infarten vid Klaratunneln i Stockholm. Foto: Privat och Anna-Karin Liljeblad

Erik Egardt anser att säkerhetsmedvetandet är alltför lågt:

– Likväl som man kan bygga skydd i karosser för att skydda passagerarna kan man också bygga in skydd så att tankar skyddas i händelse av en kollision, säger Egardt till Sveriges Radios Ekot.

MSB-experten nämner möjliga säkerhetsåtgärder som att vid en krock skydda eller föra undan flaskorna, att isolera dem vid bränder och öka känsligheten i deras så kallade smältsäkringar.

– De måste dimensioneras och designas för att fungera vid krock vilket de bevisligen inte har gjort i det fallet, säger han och tillägger att kraven måste avpassas mot kostnader och köregenskaper.

Egardt hoppas nu på en haverikommission eller att kommunerna ser över kraven på bättre säkerhet för tyngre miljövänliga, biogasdrivna fordon:

– Det här ingenting som finns i några regler internationellt och de här bussarna uppfyller alla regler som finns i världen, men det finns ju trots det åtgärder som kan göra att det här blir ännu mer osannolikt än vad det redan är, säger Erik Egardt.

I slutet av januari rapporterade SvD om att bussförarfacket inte anser att brandriskerna i Slussens nya bussterminal, som ska sprängas in i Katarinaberget, är tillräckligt utredd.

600 organiserade bussförare berörs av den den nya terminalen som enligt planerna ska tas i bruk 2023.

– Hela projektet känns vingligt. På papperet är det bra, men fungerar det i verkligheten? Man borde testa i ett bergrum. Vi vill se en översyn av brandriskerna med Transportstyrelsens ögon, säger Lars Öberg, huvudskyddsombud för förarkåren på Nacka-Värmdö

Även professor Bo Janzon har ifrågasatt riskbedömningen för brand och explosion i den kommande Slussenterminalen och uppmärksammat den förhöjda risken för dödsfall.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons